Музика вива – Сећање на Кшиштофа Пендерецког

Eмисија Музика вива посвећена је Кшиштофу Пендерецком, једном од најважнијих пољских композитора савремене музике, који је преминуо 29. марта у 86. години после дуге и тешке болести. Представићемо његова дела – Шесту симфонију „Кинеске песме”, Тренодију за жрве Хирошиме, Тропар из Јутрења, Анакласис и Концерт за кларинет, гудаче, удараљке и челесту.

Стваралаштво Пендерцког красе две међусобно снажно супростављене фазе – прва авангардна, атонална и истраживачка и друга неоромантичарска, у којој се позивао на дугачку традицију XVIII и XIX века у западној музици.

Другим речима, Пендерецки је у својој дугој композиторској каријери показао и интерну контрадикцију музике XX века – која је са једне стране у свом авангардном напору заинтересована за питања звука и звучности, односно за иновације на пољу нових текстурних и колористичких решења, гестуалности, експресије ритма, док је, са друге, још увек неодлучна спрам напуштања тоналности као сигурног уточиште. У том погледу Пендерецки је парадигматски композитор ове контрадикције – јер је његов лирски и романтичарски стил од седмадесетих година па надаље пример наставка композиционих стремљења XIX века, више него постмодерно преиспитивање наслеђене баштине.

У том контексту настала је и његова Шеста симфонија Кинеске песме коју је започео 2008, а завршио 2017. године. Испрва ово дело је хтео да наслови Елегија за умирућу шуму, подстакнут све већим уништавањем природе коју је сматрао „светим" супстратом живота, а њено нарушавање „десакрализацијом" коју спроводи цивилизација. Ипак, на крају је цела симфонија – која има формалне димензије вокалног циклуса била инспирисана дрвећем које расте у близини куће у Луславицама где је композитор живео. Пендерцки је искористио препеве класичне кинеске поезије немачког песника Ханса Бетгеа из његове збирке Кинеска флаута са почетка XX века. По свом садржају, као и избору гласова и формалним решењима ово дело можемо сагледати као наследника Малерове Песме о земљи, у свом позноромантичарском патосу и судбинским питањима. 

Сасвим супротно је једно од најупечатљивијих дела Пендерецког – Тренодија за жртве Хирошиме из 1960. године. Написано за 52 гудачка инструмента ово дело је победило на Међународном Роструму композитора Унеска 1961. године и означава једно од најавангараднијих остварења друге половине XX века – својом специфичном оркестрацијом, сонористичком конструкцијом и коришћењем кластера, четвртонова, односно истраживањем могућности хипертоналности и микрополифоније. Ово дело је своје место нашло у бројним филмским и телевизијским остварењима од серије Твин Пикс Дејвида Линча до филма Потомци Алфонса Каурона. 

Уредница Ксенија Стевановић





Коментари

Prodajem
Ако пронађете ову новчаницу одмах идите код нумизматичара
C.T. Toraksa
Поштујте правила пре давања крви на анализу
Adaptacija
„Буђење пацова“ – ново рухо филмског класика Живојина Павловића
slobodan izbor ishrane
Главни град Финске избацује месо како би заштитили климу, осим у ретким изузецима
Prijava za kviz Slagalica
Пријавите се