Читај ми!

Uspešno prvo testiranje avionskog motora na vodonik

„Rols-Rojs“ i „Izi džet“ udružili su snage kako bi testirali da li bi avioni na vodonik jednog dana mogli da proteraju zagađenje iz avijacije.

Britanski proizvođač luksuznih vozila i motora „Rols-Rojs“ i evropski avio-prevoznik „Izi džet“ objavili su da su uspešno testirali mlazni motor na vodonik – tehnologiju za koju se kompanije nadaju da bi mogla da pomogne u uklanjanju emisije gasova staklene bašte iz avijacije.

Test sproveden na zemlji označava „prvu svetsku vožnju modernog avio-motora na vodonik“, navodi se u saopštenju „Rols-Rojsa“.

Vazduhoplovstvo se smatra jednom od najtežih industrija za smanjenje zagađenja jer je mnogo teže napraviti električne avione nego električna vozila. Baterije koje se pune obnovljivom solarnom energijom i energijom vetra su i dalje previše glomazne za duge letove.

Dakle, avio-kompanije i proizvođači aviona rade na razvoju aviona koji mogu da koriste čistija goriva poput vodonika, koji pri sagorevanju proizvodi vodenu paru umesto ugljen-dioksida.

Za testiranje na zemlji, sprovedeno u Velikoj Britaniji, dve kompanije koristile su konvertovani avionski motor "Rolls-Royce AE 2100-A". Evropski centar za energiju dobijenu iz mora (European Marine Energy Centre) proizveo je gorivo za test na Orknejskim ostrvim. Budući da je potreban vodonik napravljen korišćenjem energije vetra i plime, naziva se zeleni vodonik.

I „Rols-Rojs“ i „Izi džet“ preuzeli su obavezu da kao kompanije smanje svoje emisije gasova sa efektom staklene bašte i zbog toga istražuju načine da iskoriste ekološki vodonik kako bi postigli klimatske ciljeve.

Međutim, za sada, zelenog vodonika nema mnogo i izuzetno je skup za proizvodnju. Neke vlade, uključujući Bajdenovu administraciju, počele su da ulažu velika sredstva u proizvodnju većih količina.

Dok se zeleni vodonik proizvodi iz obnovljivih izvora energije, u proizvodnji vodonika i dalje se mahom koristi gas.

To je problematično kada je u pitanju definisanje vodonika kao čistog goriva – ono je zaista čisto koliko i izvor energije koji se koristi za njegovu proizvodnju. Ako se gas koristi za proizvodnju vodonika, tokom procesa dolazi do emisije ugljen-dioksida koji greje planetu.

„Rols-Rojs“, vodeći snabdevač komercijalne avijacije motorima, ima više od 400 avio-kompanija među svojim kupcima.

Najmanje još dva kupaca – „Boing" i „Erbas" – takođe istražuju vodonik kao čisto gorivo za vazduhoplovstvo.

Ovaj, prvi zemaljski test može se gledati kao uspeh, ali ipak ima još toliko toga što treba da se uradi pre nego što stignemo do redovnih letova na vodonik.

„Rols-Rojs“ i „Izi džet“ planiraju još testiranja na zemlji pre nego što pređu u fazu test letova, navodi se u saopštenju „Rols-Rojsa“.

Број коментара 1

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

четвртак, 19. септембар 2024.
22° C

Коментари

Re: Knjiga
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Re: Steta
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Re: Ко би свијету угодио
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Knjiga
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Komentar
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи