Čitaj mi!

Kako je „Tesla“ postala najvrednija automobilska kompanija, a Mask najbogatiji čovek na svetu

Akcije „Tesle“ imale su neverovatnu 2020. godinu, a i u 2021. ne prestaju sa rastom. Vrtoglavi rast vrednosti akcija od skoro 800 odsto omogućio je „Tesli“ da postane najvrednija automobilska kompanija na svetu, a njenog izvršnog direktora Ilona Maska postavila na tron najbogatijih ljudi na svetu sa bogatstvom od 186 milijardi, čime je pretekao osnivača „Amazona“ Džefa Bezosa.

Od vrednosti od 90 dolara pre 12 meseci, akcije „Tesle“ dostigle su neverovatnih 816 dolara. Procenjena tržišna vrednost američkog proizvođača električnih automobila sada iznosi više od 750 milijardi dolara.

„Tesla“ je time postala ubedljivo najvrednija automobilska kompanija, uprkos tome što proizvodi daleko manje vozila u odnosu na „Tojotu“, „Folksvagen“ i „Dženeral motors“.

Malo ko je toliko verovao u budućnost kompanije koliko i izvršni direktor Ilon Mask. Pre dve godine, američki preduzetnik odrekao se fiksne plate i bonusa umesto toga izabravši da mu primanja budu zasnovana isključivo na performansama kompanije.

Svaki put kada bi vrednost kompanije prešla određenu ciljnu tačku, počevši od 100 milijardi dolara tržišne vrednosti, Mask bi dobijao opciju na akcije (stock option), što mu omogućava da kupi određeni broj deonica kompanije po unapred određenoj ceni.

Porast vrednosti akcija znači za Maska dve stvari – da njegov dotadašnji udeo u kompaniji vredi više i da stiče mogućnost da stekne dodatne deonice.

Ukoliko kompaniji ide dobro (što je evidentno u „Teslinom“ slučaju), Maskovo bogatstvo dobija efekat kotrljajuće grudve. Svaki naredni postavljeni cilj koji kompanija dostigne, za njenog izvršnog direktora znači stotine miliona, pa i milijarde, dolara.

„Kako je to čudno. Pa, nazad na posao“, ukratko je prokomentarisao Mask činjenicu da je postao najbogatiji čovek na svetu.

Iako je svakako najveći faktor rasta „Tesle“ ogromno poverenje investitora u budućnost preduzeća, koje se prošle godine uključilo u berzanski indeks S&P 500, postoje još neki razlozi zbog kojih je kompanija dospela tu gde jeste.

Tesla ulazi na tržište kompaktnih terenaca

Kompanija je početkom 2020. lansirala model "Y", ulazeći time u jedan od najbrže rastućih segmenata auto-industrije.

Uprkos tome što se tek postavljaju osnovi za masovnu proizvodnju, a prodaja je i dalje ograničena na tlo SAD, Mask očekuje da će kompaktni terenac u budućnosti biti najprodavaniji Teslin model i premašiti prodaju ostala tri modela zajedno.

Očekuje se da će ove godine prodaja modela "Y" zabeležiti znatan porast sa početkom proizvodnje u Kini.

„Gigafabrika“ u Šangaju

Tesla je započela prizvodnju vozila u postrojenju kod Šangaja krajem 2019. godine, sa godišnjim kapacitetom proizvodnje od 200.000 model 3 vozila.

Početak rada fabrike precizno je tempiran, kada je potražnja za vozilima ponovo porasla, jer je Kina vrlo brzo uspela da stavi pod kontrolu epidemiju kovida-19 unutar svojih granica.

Jeftinija vozila proizvedena u domaćoj fabrici naišla su na odlične reakcije kineskih potrošača. Prihodi kompanije u Kini skočili su za 90 odsto u prvih 9 meseci 2020. godine.

Osim toga, brza gradnja fabrike (samo godinu dana je bilo potrebno od postavljanja temeljca do silaska prvih vozila sa traka) pokazala je investitorima da „Tesla“ u dobrim uslovima može da veoma efikasno pokrene proizvodnju, što je pozitivan znak imajući u vidu predstojeće otvaranje novih „Gigafabrika“ u Nemačkoj i Teksasu.

Softverska unapređenja auto-pilota

„Tesla“ je jedan od pionira tehnologije samovozećih automobila. Kompanija je povećala cenu softvera sa 7.000 na 10.000 prošle godine zbog brojnih unapređenja.

U ovoj trci, kalifornijska kompanija je daleko ispred svih rivala. Sredinom prošle godine njena vozila prešla su skoro 5 milijardi kilometara u samovozećem režimu. Drugi na listi je „Gugl“ sa skromnih 30 miliona.

Tehnološki napredak na polju baterija

Baterije su veliki faktor u ceni električnih automobila. Prema nekim procenama učestvuju sa oko 15 odsto. Zbog toga je snižavanje proizvodne cene i unapređenje performansi od ključnog značaja za konkurentnost na tržištu.

Tokom svog velikog događaja koji je organizovala u septembru, kompanija je najavila nekoliko tehnoloških napredaka na polju dizajna, proivodnje i integracije baterija u vozila, ističući da bi sve to moglo da umanji troškove za 56 odsto po kilovat-času.

„Tesla“ je takođe najavila i planove za pokretanje proizvodnje sopstvenih baterija, kao u ulazak u posao eksploatacije litijuma, glavne sirovine za njihovu proizvodnju.

Balon od sapunice ili opravdana cena?

Mnogi berzanski analitičari upozoravaju da su, uprkos svim ovim razlozima, akcije „Tesle“ veoma precenjene. Stručnjaci banke „Morgan Stenli“ ističu da mnogi investitori greše i ignorišu rizike vođenja automobilske kompanije, već tretiraju „Teslu“ kao brzorastuću tehnološku kompaniju.

Iako u mnogim segmentima „Tesla“ i dalje zaostaje za drugim auto džinovima, Mask kaže da se vrednost deonica vezuje za budućnost.

„'Tesla' je apsurdno precenjena ukoliko gledate prošlost. Vrednost akcija predstavlja upliv novca prilagođen rizicima u budućnosti“, rekao je Mask još pre više od dve godine u trenutku kada je vrednost kompanije bila procenjena na 37 milijardi dolara.

broj komentara 12 pošalji komentar
(subota, 09. jan 2021, 03:10) - anonymous [neregistrovani]

Tesla

99% ljudi u Americi ne povezuju Nikola Teslu sa ovom tvornicom auromobila

(petak, 08. jan 2021, 20:58) - anonymous [neregistrovani]

Hvala timu iz RTS sto informise Srbe o bitnim stvatima

Takodje bih preporucio nas da edukujete o UBI pokretu koji se trenutno desava u Americi i Evropi.

(petak, 08. jan 2021, 20:55) - TeslaSrbija [neregistrovani]

Vrednost akcije cini traznja za njima

Sve vise i vise ljudi kupuje Tesline akcije zato sto veruje da ce kompanija profitirati u budućnosti. Zasto? Zato sto prave najbolje elektricene automobile koji postaju sve bolji sa vremenom zbog softvera. Vec mogu sami da se voze, ali to jos nije dozvoljeno u zemljama. Da li ste culi koliko je zemalja sastavilo plan potpune zamene fosilinih automobila za elektricne do 2035. Tesla je ove godine proizvela i prodala skoro 500 000 automobila. Ne mogu da stignu da proizvedu kolika je traznja.

(petak, 08. jan 2021, 20:49) - TeslaSrbija [neregistrovani]

Da li je ovoliko ljudi znalo za Teslu pre Ilona Maska?

Zahvaljujuci Ilonu i njegovoj kompaniji danas se ceo svet interesuje za naseg naucnika i njegova dela, a da ne govorimo da Ilon hiljadu puta do sada reko da je Tesla Srbin rodjen u mestu koje je sada u Hrvatskoj. Da je nazvao svoju kokmpaniju drugacije opet bi profitira, ovako samo i Srbija profitira.

(petak, 08. jan 2021, 18:37) - anonymous [neregistrovani]

A gde je pečat

Mislim, ko je dotičnom dao dozvolu za korištenje brenda, imena našeg a svetskog Nikole Tesle ?

(petak, 08. jan 2021, 18:35) - anonymous [neregistrovani]

Jel ovo može bit neki vic

Ako je neko imao dilemu da li je Microsoft vlasništvo jednog čoveka sad na ovom primeru može biti siguran je to samo eksponent neke moćne grupe a što se najbolje videlo kada je u jeku epidemije u martu poslao u svemir hiljade satelita kao da je pustio stotinjak golubova i niko se nije pitao ni ko mu je dao dozvolu, ni za čije babe zdravlje to radi.

(petak, 08. jan 2021, 17:25) - anonymous [neregistrovani]

@Smesno

Samo sto vrednost firme ne cine samo proizvedeni automobili...

(petak, 08. jan 2021, 17:25) - anonymous [neregistrovani]

komentatori

citam komentare i odusevljen sam koliko ima pametnih ljudi u Srbiji, znaju tacno sve da procene, lepota aj sad malo na Kurir citajte o starletama da vidimo sta o njima kazu profesionalci!!!!

(petak, 08. jan 2021, 15:49) - anonymous [neregistrovani]

Smesno

Ako uradimo racunicu, firma vredi 1.55 milliona dollars po napravljenom automobileu, koji kosta izmedju 50 I 100 hiljada, zavisi od modela. To nema nikakve logike!

(petak, 08. jan 2021, 15:14) - anonymous [neregistrovani]

Smiješno

Auto fabrika koja je napravila 3 modela automobila da bude najvrednija? Ko još u to vjeruje? Da nije američki proizvođač u pitanju da li bi i tada njihove akcije vrijedile toliko? Pa šta je sa tradicijom, istorijom i svim ostalim parametrima koje čine jedan brend? Jednom riječju SMIJEŠNO. Neka prodaju brend ako ima kakva budala da kupi.

div id="adoceanrsvdcfhklggd">