Читај ми!

Најмањи ауто у који је могло да стане највише људи – чувени фића пуни 66 година

Чувени „фића“ обележава 66. рођендан. Они који се сећају СФРЈ, сећају се најмањег аутомобила у који је могло да стане највише људи и пртљага. Фићом се породично ишло на море, на пијацу, снимали су се култни филмови из којих и данас понављамо реплике, а у Крагујевцу планирају да му дигну споменик.

Био је најпопуларнији аутомобил у Југославији. Готово да нема породице која шездесетих и седамдесетих година прошлог века није возила фићу.

„Мораш да волиш да би то возио. Друго објашњење немам. Доста људи ме пита шта ти је ту занимљиво? Не знам, та механичка вожња, тај звук, све је другачије него на новим колима. Прођем улицом, не може да се не окрене нико, буквално се сви окрећу, машу. Генерално привлачи пажњу, вероватно зато што је тако мали, симпатичан“, покушава да објасни Мирослав своју љубав према фићи.

Далибор Стојановић је свог првог фићу из 1979. купио пре 10 година. Има још два. Са једног узима делове, како би други стално био у возном стању.

„Први пут када сам се, да кажем, заљубио у овај ауто, је заправо када сам гледао филм Национална класа и тај ауто је био доста промовисан у том филму и по оним тркама је био некако ауто који се бори кроз блато, прљав је, и опет је био јако леп“, каже Далибор.

Од блата до звезда и олдтајмера. Професорка информатике из Ужица од деде је наследила фићу, и нераздвојни су готово деценију.

„Цео свој живот се возим у 'фићи' иако сам могла у 'лади специјал', али некако је слађи ауто, мањи и, право да вам кажем, женственији. Ми свуда стижемо, то нам није проблем и леп је. На отвореном путу идемо неких 110. Није тако мали ауто. Моја бака кад уђе на задње седиште, она каже: ‘Јао како је комфоран овај ауто'. Тако да, како се ко навикне“, сматра Емилија.

Последњи фића је са производних трака крагујевачке „Заставе“ сишао 18. новембра 1985. године и био је црвене боје.

Удружење љубитеља фиће

Како наводи гост Београдске хронике, Славољуб Батавељић, циљ Удружења љубитеља фиће је да сачувају овај култни аутомобил од заборава, јер је фића бренд аутомобилске индустрије на балканским просторима.

„Он је ударио темеље Заводима 'Црвена застава‘ као развојни, почетни производ, а у Фабрици аутомобила је на десетине нових аутомобула, али темеље те производње је ударио фића“, тврди Батавељић.

За себе каже да фићу воли зато што припада тој генерацији, а и радио је на производним тракама у Крагујевцу још од 1971. године.

„Задовољство је што у фићу можеш да унесеш део себе. Што можеш да га направиш. Да га купиш од некога ко га је склонио у неко ћоше, узмеш, рестауираш и правиш као неко своје ремек-дело. Као уметник кад прави своју слику, тако и ја свог фићу“, објашњава саговорник Ане Манојловић.

Све то је прилично скуп хоби, напомиње Славољуб Батаљевић, јер нема доста резервних делова, а фиће су веома тражене. На европском тржишту достижу цену и до 10.000 евра.

Број коментара 6

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

уторак, 19. март 2024.
10° C

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво