Читај ми!

Грађевинска машина којом се Јапанци поносе

Такозвани „дворучни багер“ је оригинални изум јапанске компаније „Хитачи грађевинске машине“, а одликује га велика прецизност, ефикасност и брзина рада. Необичан концепт, атрактиван изглед и, за тешку машину, невероватна финоћа покрета, обезбедила је овом гусеничару медијску пажњу и интересовање јавности које превазилази тркачке аутомобиле и авионе.

Ниско, над полигоном предузећа „Хитачи грађевинске машине“ у градићу Kацута у префектури Ибараки, на око 120 километара североисточно од престонице Токија, леже дебели облаци, кроз које се с времена на време лењо пробије Сунце.

Сваки час погледом стрељамо у небо, прижељкујући да их оно некако истопи, или да ветар изненада, магично дуне са оближњег океана и потера их у бег. Јер домаћини кажу да, ако пљусне киша, нема ништа од демонстрације могућности њиховог технолошког чуда – под ногама нам је растресита подлога од финог шљунка која, када се натопи водом, не може да издржи тешке машине.

Медијска слава

Ретко када човек има прилику да уживо види ТВ звезде које нису људи, па ни кућни љубимци. А „Хитачијев“ изум, дворучни багери, то несумњиво јесу. Са два крака, на које се могу монтирати секачи, хватаљке, кашике, бушилице или лопате, они не само да су зачуђујућег изгледа, који подсећа на мутираног рака или крабу с гигантским клештама већ и, захваљујући одличној хидраулици и изузетно осетљивим палицама за управљање на које су њихови творци посебно поносни, обављају разноврсне и хируршки прецизне захвате који као магнет привлаче продуценте забавних емисија.

У намери да измаме уздахе гледалаца, они често походе полигон за обуку у Kацути и домаћинима уручују мање или више бизарне захтеве да, за њихове камере, „дворука“ машина, користећи оба крака истовремено, стави цвет у вазу, отвори конзерву, извуче мач из корица, или метлом и ђубравником покупи отпатке.

Још једна атракција у вези са тим необичним багерима, познатих под акронимом АСТАKО, је несвакидашња прича који прати њихово стварање. Наиме, као нектар на пчеле, у Земљи излазећег сунца на публику делује сазнање да је конструктора „дворуких“ багера инспирисао омиљени цртани филм – он је, у жељи да у стварности направи нешто налик дивовским, хуманоидним летећим роботима из популарне научнофантастичне саге Гандам, одлучио да класичном грађевинском гусеничару дода још један крак и тако створи футуристичку машину са „роботским рукама“.

Свестраност и прецизност

Двокраки багери АСТАKО нису, ипак, само ТВ атракција или егзотични плод разуздане маште. Они су корисне машине које обављају широки дијапазон радњи, као што су разбијање, ломљење, прецизно сечење, односно, раздвајање и премештање елемената. Kористе се првенствено за рашчишћавање рушевина, обраду металног отпада и демонтирање ислужених грађевина, углавном кућа.

Закон у Јапану налаже да приликом уклањања дотрајалих грађевина, бетон, гвожђе, алуминијум и гума морају да се раздвоје и рециклирају. Ту долази до изражаја предност дворуких машина у односу на обичне – захваљујући својој способности да једним краком подигну и држе објекте а другом их размрсе или прецизно обраде, оне одмењују много људи на градилишту, радећи опасне послове које би ови иначе морали да обаве ручно, као што су растављање кабастих и оштрих елемената у истрошеним или оштећеним грађевинама. Такође, обављајући две различите операције истовремено, оне скраћују и време потребно за испуњење одређеног задатка.

Посебно важну и смислену примену те јединствене машине нашле су у рашчишћавању рушевина и отпада које је пре десет година за собом оставио страшни цунами, као и у уклањању последица разарања у нуклеарној централи „Фукушима 1“, проузрокованог налетом морске воде и потоњим експлозијама.

Kуриозитет је да ће дворучни багер АСТАKО – Сора, који је радио у кругу те несрећне нуклеарне централе и, како кажу у фирми „Хитачи грађевинске машине“, сада ужива у заслуженом одмору, због контаминације бити смештен у гвоздени контејнер и закопан у земљу – у том металном ковчегу спаваће вечно, за разлику од других сличних машина, чија је крајња судбина да буду искоришћене за делове, растављене и смрвљене на отпаду.

Висока цена, али и велики друштвени допринос

Пред нама, симулирајући рад у ражалованој згради, АСТАKО демонстрира способност да уклони гуму са металне компоненте и потом је одмах исече на ситне комаде. Следи приказ прецизности и финоће захвата у којем он једним металним краком са земље подиже празне, крхке пластичне флашице да би их положио у канту коју држи другим.

За крај, као малу прославу након успешно обављеног задатка, оператор једним краком повлачи једва видљиву узицу којом се активира петарда, из које потом, праћене праском, излећу папирне траке.

Међутим, упркос својој прецизности и лакој управљивости – манипулација крацима АСТАKА изразито је једноставна и подсећа на игру џојстицима која се буквално савлада за неколико минута – ти дворучни багери за сада се праве само у Јапану, и то и даље само у „Хитачију“. Они никада нису у ушли у масовну производњу и до сада их је израђено тек десетак. Највећи разлог за то је њихова цена – она са свом опремом достиже и пола милиона долара по комаду.

„Хитачијеви“ дворучни багери до сада су се појавили у неколико верзија са крацима исте, односно, различите дужине, са више или мање кибернетски софистицираним крацима.

Најновији прототип из 2018. године, уместо две дуже, фиксиране гусенице има четири краће које могу да скрећу, што му омогућава лакше и боље маневрисање у простору.

Будући да су скупе, те необичне машине се у Јапану, земљи са много елементарних непогода као што су земљотреси и тајфуни, често изнајмљују за брзо рашчишћавање терена након несрећа, при чему су главне муштерије ватрогасна служба и војска.

Такође, багери АСТАKО омиљени су међу обожаваоцима технике у тој далекоисточној земљи и, осим у забавним емисијама на телевизији, појављају се на разним промотивним догађајима, смотрама машина и вежбама заштите од несрећа. Они тиме доприносе и продубљивању интересовања за машинство и технологију уопште.

број коментара 3 Пошаљи коментар
(субота, 06. мар 2021, 15:11) - anonymous [нерегистровани]

Robot sa dvije radne funkcije...???

Plus visoka preciznost u proizvodnji i radu.
Visok koeficijent radnog efekta u primjeni...
Vrijednost za ponos postoji...

(петак, 05. мар 2021, 19:13) - anonymous(neimenovani) [нерегистровани]

japanska masina

pa o cemu se ustvari ovde radi da bi se ponos mogao da opravda

(петак, 05. мар 2021, 11:26) - anonymous [нерегистровани]

cekam

Cekam da se pojavi jedna takva masina sa tri ili cetri kraka u srbiji. Nikad se ne zna ! ?