Читај ми!

Зашто невесте носе вео

Велови, један од најстаријих елемената венчаног ансамбла, који датира бар још из античке Грчке, углавном су остали основни модни додатак чак и за најмодерније, субверзивне невесте.

Зашто невесте носе вео Зашто невесте носе вео

Када се певачица Лили Ален 2020. године удала за глумца Дејвида Харбора у капели у Лас Вегасу инспирисаној Елвисом, иако је уместо венчанице изабрала „Диорову“ мини хаљину у стилу шездесетих – али је и даље носила конвенционални вео у својој пунђи. А када се певачица Гвен Стефани одлучила за венчаницу која помера границе (такође „Диор“, коју је дизајнирао Џон Галијано за њено венчање 2002. године) која је била обојена у шокантно ружичасту боју, такав је био и њен вео.

Током викенда, Лорен Санчез Безос постала је још једна позната невеста која је употпунила свој изглед тилом на глави током свог раскошног, задивљујућег венчања у Венецији. Након што је на последњој проби обукла своју „Долче и Габана“ хаљину сирена кроја, кројачице су нанеле каскадни вео са чипком на главу „као круну“, како је објавио часопис Вог.

Прикривена историја

На свом венчању 1840. године, краљица Викторија је заменила своју државну сомотску хаљину белом свиленом хаљином – њен широки, готово спуштени изрез био је обрубљен карнером од чипке. На дан када се удала за принца Алберта, није била британски монарх, већ обожавајућа невеста обучена у најчистију слоновачу како би означила своју врлину. (Надбискуп је питао да ли би Њено Величанство желело да се реч „покоравати“ уклони из завета. Она је инсистирала да остане.) Чак и само на неколико сати, играла је другачију улогу и носила другачији костим: Обоје ће трајати више од једног века.

Тек недавно су неки од традиционалних аспеката венчанице које је прва популаризовала Викторија ажурирани за модерно доба. Рубови венчанице су све виши јер мини венчаница влада врховно у доба упрошћених церемонија; док су се неке невесте потпуно одлучиле за хаљину – уместо тога на церемонију долазе у оделима по мери. Све већи број невеста, попут певачице и глумице Менди Мур на свом венчању 2018. године, одустаје од ношења беле одеће у потпуности (она је изабрала хаљину прашњаво ружичасте боје). Па ипак, упркос овим савременим реформама, један дугогодишњи додатак показао је већу трајност од осталих: вео.

Ако ништа друго, чини се да су велови последњих година постали већи – понекад захтевају више пажње него сама хаљина. Године 2018, глумица Пријанка Чопра доспела је на насловне стране својом венчаницом Ралфа Лорена, украшеном sa 24 метра тила (и петоро људи који су је носили). Следеће године, Хејли Болдвин (сада Хејли Бибер) удала се за Џастина Бибера у џиновском венчаном велу боје "Off-White“ са натписом 'Док нас смрт не растави' извезеним на рубу тканине.

Од тада, грандиозне реке тила су се сливале кроз церемоније познатих личности попут брзе воде: од Софије Ричи до Парис Хилтон, Наоми Бајден, Николе Пелц Бекам и Мили Боби Браун. „Вео је постао платно које заиста пружа драму коју можда не бисте добили од минималистичкије хаљине“, рекла је за Си-Ен-Ен Кимберли Крисман-Кембел, ауторка књиге Начин на који се венчавамо: Глобална историја моде за венчања.

Повратак у моду

Раније су велови импозантне величине – или дужине – били резервисани за краљевска венчања. Године 1981, принцеза Дајана је носила највећи вео у историји монархије, дугачак чак седам и по метара.

Ручно га је украсила са 10.000 микро бисера лондонска кројачица Пеги Амплби, која је сваког дана носила вео кући јавним превозом да би наставила да ради на њему до касно у ноћ. Меган, војвоткиња од Сасекса, следила је тај пример 2018. године са велом дугим пет метара направљеним од свиленог тила, ручно извезеним цвећем земаља Комонвелта.

Али, према Крисман-Кембел, велови се једноставно враћају у моду. Историјски гледано, велови у западној култури су почели као „мода за богате“. Виши слојеви су носили ручно рађену чипку, која је крајем 18. века вредела више него злато. (Према Смитсонијановом музеју историје америчких жена, за производњу једног метра чипке у 18. веку био је потребан вешт радник годишње.)

„Ношење чипке, било да је то волан, вео или капа, био је статусни симбол“, истиче Крисман-Кембел. До почетка 19. века, индустријализација је увела машински рађену чипку, чинећи тканину приступачнијом масама. „Одједном, више људи је могло себи да приушти веома леп комад прозирног, лепо украшеног текстила. Зато су велови постали модерни.“

У старој Грчкој, венчани вео, такође познат као „фламеум“, сматран је обликом заштите за жене, штитећи их од злих духова, венчане нервозе и других потенцијално лоших предзнака. Друге културе су користиле ову одећу као средство за скривање лица младе током последњих тренутака пре договореног брака.

Пошто су велови постојали кроз историју у разним културама, они су имали различиту симболику – представљају мистичне границе или потенцијално мизогине ставове. Један урбани мит тврди да су велови били намењени да спрече жене да потенцијално побегну, док други спекулишу да симболизују нетакнуту и потпуно нову младу – награду коју треба распаковати.

Све осим вела

Иако Крисман-Кембел није убеђена у свако тумачење вела, она је приметила његову повезаност са чистоћом и чедношћу – збоч чега је, најмање један век, постојао велики табу ако разведена жена или удовица носи вео на свом другом венчању. Невесте које склапају други брак такође су биле изузете од ношења беле венчанице, ношења бидермајера или ношења хаљине до пода. „Али жене су смислиле неке заиста генијалне алтернативе“, каже Крисман-Кембел. „Могле су да носе шешир, могле су да носе цветни аранжман у коси, било шта осим вела.“

За своје друго венчање 1964. године, Елизабет Тејлор је носила хаљину од шифона боје невена – коса јој је била исплетена низ леђа и посута цвећем. У међувремену, 1962. године, Одри Хепберн се послушно придржавала правила одевања за други брак, рекавши „да“ италијанском психијатру Андреи Дотију у краткој светло ружичастој „Живаншијевој" мини хаљини и свиленој марами на глави. „Ако се нисте претварали да вам је то први брак, то га је чинило прихватљивијим“, додала је Крисман-Кембел.

Очекивања да невесте по други пут треба да сведе свој изглед коначно су спласнула осамдесетих, и ова строга правила одевања постала сувишна. Један од најрадоснијих примера невесте по трећи пут која је прихватила помпу и раскош великог белог венчања била је Анђелина Џоли. Током венчања са Бредом Питом 2014. године, Џоли је носила класичну „Версаче“ хаљину боје слоноваче од сатена. Међутим, главни догађај био је њен вео, који је био извезен шареним цртежима њене деце.

„Она је заиста преокренула целу идеју да вео сугерише скромност или девичанство, или било какву врсту стидљивости“, рекла је Крисман-Кембел, која је сматрала да овај ниво персонализације говори о новој ери прогресивног брака. „Данас су често укључене мешане породице, тако да су деца укључена, а венчање постаје још већа ствар јер не представља само спајање две особе, већ спајање две породице.“

петак, 04. јул 2025.
35° C

Коментари

Da, ali...
Како преживети прва три дана катастрофе у Србији, и за шта нас припрема ЕУ
Dvojnik mog oca
Вероватно свако од нас има свог двојника са којим дели и сличну ДНК
Nemogućnost tusiranja
Не туширате се сваког дана – не стидите се, то је здраво
Cestitke za uspeh
Да ли сте знали да се најбоље грамофонске ручице производе у Србији
Re: Eh...
Лесковачка спржа – производ са заштићеним географским пореклом