Програм под велом тајне – шта знамо, а шта не знамо о новом америчком бомбардеру Б-21

Ваздухопловне снаге САД објавиле су три нова приказа стелт бомбардера нове генерације Б-21 „рејдер“ који ће производити компанија „Нортроп Груман“. Иако постоји много тајни у вези са целим програмом, одмах су почеле спекулације и поређења са авионом Б-2 „спирит“. Планирано је да бомбардер буде уведен у службу средином двадесетих година овог века.

Главна команда ваздухопловних снага САД објавила је на Фејсбуку уметничке приказе концепта Б-21. Бомбардери су приказани на три локације, односно у три хангара у ваздухопловним базама где ће бити распоређени у будућности.

Реч је о ваздухопловним базама Дајес у Тексасу, Елсворт у Јужној Дакоти и Вајтмaн у Музурију. 

У објави је наведено да се нови бомбардер Б-21 „рејдер“ развија да би заменио остареле авионе Б-1 „лансер“ као и чувене Б-2 „спирит“.

Уз фотографије је наведено да ће Б-21 бити авион великог домета, а истакнуто је да ће бити способан да носи разноврсно конвенционално и нуклерано оружје. Такође, америчка војска наводи да ће то омогућити њима и њиховим савезницима да испуне циљеве националне безбедности.

Ваздушне снаге САД планирају да уведу у употребу најмање 100 „рејдера“.

Иако није откривено много нових детаља и иако је реч само о графичком приказу, то је било довољно да се распламсају страсти коментатора и ваздухопловних стручњака који су обратили пажњу на нове детаље. 

Приликом објаве ранијих цртежа, многи су приметили да је Б-21 веома сличан претходнику Б-2 „спирит“, који очигледно представља основу за развој новог бомбардера. Исто ће имати дизајн летећег крила и неће имати вертикалне и хоризонталне стабилизаторе.

Иако најновији цртежи нису толико детаљни и летелица се не види из свих углова, сада се могу приметити и друге разлике. Прва која упада у очи је предњи део авиона. Кљун је сада закривљенији и више изгледа као птичји.

Примећују се равнији заклони мотора, иако је на приказима иза тог дела сунце. Многи су обрађивали фотографије и играли се са светлом како би се неке ствари боље виделе. 

Већина коментатора наводи да ће Б-21 бити нешто мањи од Б-2, али то се из ових приказа не може поуздано закључити. Оно што тој тврдњи иде у прилог је да ће задњи стајни трапови имати по два точка, док су код Б-2 имали по два пара точкова.

На приказима су отворена врата код стајних трапова која имају другачији облик.

Ипак, главне ствари о новом америчком бомбардеру и даље остају непознате и још се не зна када ћемо видети праву слику авиона. До тог тренутка вероватно ћемо видети још неколико приказа који нам можда пруже нове детаље, а можда нас и заварају.  

Које су званичне информације

Америчке ваздухопловне снаге очекују да Б-21 први пут полети крајем 2021. године, али је врло вероватно да се тај датум помери.

Верује се да ће авион бити уведен у службу после 2025. године. Уговор о изради новог авиона потписан је са компанијом „Нортроп Груман“ 2015. године. 

У извештају истраживачке службе америчког Конгреса из новембра 2019. године наводи се да ће нови бомбардер заменити постојеће Б-1 и Б-2, а могуће и Б-52 у будућности.

Истакнуто је да је програм био високо поверљив све до лета 2015. када су откривени први детаљи. Техничке спецификације и остали важни подаци и даље се скривају од јавности, али неки детаљи су доступни.

Истраживачка служба Конгреса је истакла да се нови бомбардер развија с циљем да да буде способан да носи широк спектар наоружања и да има велики домет.

Такође, цена једног авиона процењена је на око 550 милиона долара.

Шта каже произвођач

С друге стране, податке о новом америчком бомбардеру, иако не прецизне, пружа и сам произвођач, „Нортроп Груман“. На сајту компаније истиче се да ће „рејдер“ моћи да пробије и најчвршће одбране како би извео презицне нападе било где у свету и да ће играти виталну улогу у америчкој националној безбедности.

Цитирана је изјава секретара за одбрану који је рекао да ће Б-21 „подржати америчку стратегију тако што ће постати кичма ваздухопловних снага“.

Када је реч о улози „рејдера“, истакнуто је да ће Америка добити стратешку предност у пробијању непријатељских противваздушних снага било где у свету.

Током претходних 25 година, Америка се ослањала на Б-2 „спирит“ да би доспела до сложених подручја и напала мете до којих остали авиони не могу да дођу.

Почаст пилотима из Другог светског рата 

Име „рејдер“ изабрано је 2016. године у част пилоту из такозваног Дулитловог напада (Doolittle Raid).

Реч је о првом ваздушном нападу САД (18. априла 1942) на матична јапанска острва током Другог светског рата.

То је једина операција у којој су амерички бомбардери полетели са носача авиона и најдужа мисија у којој су летели бомбардери Б-25 „мичел“.

Дулитлов напад показао је да су матична јапанска острва рањива на савезничке ваздушне нападе и била је одушак за америчку освету за јапански напад на Перл Харбор.

Број коментара 16

Пошаљи коментар
Види још

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

среда, 17. април 2024.
6° C

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво