Наса открила кисеоник у атмосфери Марса!

Атоми кисеоника детектовани су у атмосфери Марса захваљујући покретној Насиној опсерваторији познатој као СОФИА.

Откриће да мезосфера, то јест виши слојеви атмосфере Црвене планете садрже атоме кисеоника је револуционарно, оцењују стручњаци. Реч је о потенцијалном новом месту за живот људи.

Према речима Памеле Маркум, чланице тима Насине покретне опсерваторије СОФИА (Stratospheric Observatory for Infrared Astronomy), мерење количине кисеоника у атмосфери Марса је неописиво тешко.

„Да би посматрали инфрацрвене зраке, истраживачи морају да буду изнад веђег дела Земљине атмосфере, као и да имају опрему високе осетљивости, у овом случају спетктометар. СОФИА је то омогућила“, објаснила је Маркумова.

Истовремено, компанија ALTEC (Aerospace Logistic Technology Engineering Company) из Торина, чији су оснивачи Италијанска агенција за истраживање свемира и приватна фирма "Thales Alenia Space", задужена је за изградњу оперативног контролног центра за техничку подршку првој европској мисији за истраживање Марса.

Директор за операције ALTEC-а Армандо Камполини је групи новинара из Србије, који су посетили ту компанију, рекао да је истраживање Марса веома важно за правилно разумевање еволуције Земље, с обзиром на сличности две планете.

У оквиру европске мисије за истраживање Марса, на ту планету ће бити послата капсула са уређајем (ровер) за прикупљање података о тлу и атмосфери на Марсу, објаснио је Камполини и напоменуо да ће ALTEC имати задатак да те податке анализира у свом оперативном центру у Торину.

Камполини је навео да се истраживање спроводи у сарадњи са Русима, који су задужени за слање капсуле на Марс, док ће саму капсулу и ровер изградити „Ербас" и Велика Британија.

Укупни трошкови читаве мисије износиће милијарду долара, а ровер који ће бити послат на Марс ради прикупљања података имаће могућност сакупљања узорака и на два метра дубине, што досадашња истражвања нису могла, истакао је Камполини.

У компанији ALTEC се надају да би истраживања на дубини од два метра могла да дају одговор и на питање да ли на Марсу има облика живота.

Очекује се да капсула у којој ће бити уређај за прикупљање података буде послата на Марс до 2020. године. У међувремену се спроводе детаљне припреме за ту мисију, а једна од проба ће бити извршена у октобру ове године.

Компанија ALTEC сарађује и пружа техничку подршку и Међународној свемирској станици. Сарађује и са Америчком агенцијом за истраживање свемира.

Стручни тим компаније ALTEC-а чине математичари, физичари и инжењери. Седиште фирме је у Торину.

субота, 18. мај 2024.