Роботизовани аутомобили – будућност која је већ ту

У јапанској престоници одржава се традиционални Сајам аутомобила, на којем су представљени прототипови аутомобила са аутоматским возачем. Очекује се да ће до почетка Олимпијских игара у Токију 2020. године на јапанске аутопутеве, па и градске улице, изаћи први „паметни“ аутомобили који могу да се самостално крећу у саобраћају. „Нисан“ представио ремек-дело електронске технологије.

Будућност већ куца на врата.

Јапански произвођач „Нисан“ представио је на тест вожњи у реалним градским условима прототип модела ИДС, који се захваљујући мрежи сензора и компјутеру самостално креће, омогућавајући возачу да се у потпуности опусти и одмара или забавља током вожње.

ИДС је опремљен сензорима који покривају простор од 200 метара испред возила, 30 метара са обе стране и 70 метара иза шасије, откривајући и најављујући друга возила, препреке на путу, пешаке и објекте на ободу друма. Компјутер реагује на те информације вршећи кочење, убрзање и промену смера кретања, па за путовање ИДС-ом у принципу није потребан возач, а самим тиме ни волан.

Управљач јесте уграђен, али може да се једноставним притиском на дугме уклони и спакује у унутрашњост контролне табле, чиме се добија на простору у кабини.

Када се волан увуче, пред возачем се аутоматски подигне информациони панел који му нуди податке о времену и стању на путу, док се истовремено мења и конфигурација седишта, која се благо нагну уназад и мало окрену једна према другом како би омогућила опуштање и олакшала разговор међу путницима.

Куриозитет је да је „Нисан“ морао да затражи посебну дозволу власти да изведе ИДС на улице Токија, јер јапански закон још увек не третира питање одговорности у случају несреће проузроковане током аутоматизоване вожње, те предвиђа казне за возаче који склоне обе руке са волана.

Велика предност аутоматизованих аутомобила будућности, међутим, управо јесте у томе што се од њих очекује да драстично умање број саобраћајних несрећа, јер је највећи број судара последица људског превида - неприлагођене брзине, погрешне процене или пада у концентрацији.

Поред позитивног ефекта у смислу очувања живота и здравља људи, роботизовани аутомобили пружиће возачима слободу да раде на својим компјутерима, читају новине, прегледају интернет и куцају поруке, или гледају филмове док путују. Време, које се до сада губило у вожњи, биће испуњеније садржајима и корисније утрошено. Компјутеризовани аутомобили ће на тај начин дубоко и бесповратно променити искуство вожње.

Аутомобили будућности биће налик авионима данашњице

„Нисан“ тако сада роботизоване аутомобиле са тест стаза или за навигацију једноставних средина као што су пустиње и голети пребацује у срце градова.

Мада неки љубитељи аутомобила са стрепњом очекују аутоматизацију и осећају отпор према њој јер сматрају да ће она драстично умањити вештину вожње и од возила направити једну врсту стерилног металног ковчега на точковима, произвођачи узвраћају да аутоматизација неће у великој мери утицати на губитак способности возача и привлачности вожње, јер ће функција ручног управљања бити задржана, те ће путници моћи у свако доба да се врате волану тако што ће искључити аутоматског возача.

По њима, и најзагриженији љубитељи вожње мрзе да лутају у потрази за адресом, паркирају возило на тесном паркингу или управљају аутомобилом у гужвама у којима се мили пужевим кораком и током застоја када возило треба покретати и заустављати на сваких пар метара.

Возачи, њихове жеље и намере, дакле, неће бити елиминисани. Радије, аутомобили у блиској будућности биће попут авиона данашњице, који имају ауто пилот који самостално машину води небом, аутоматски коригује њену путању, висину, брзину и нагиб и издаје упозорења, али који захтева човека да га храни подацима о дестинацији и жељеним параметрима лета и који се искључује у несвакидашњим, сложенијим ситуацијама или када људски пилот из неког личног разлога пожели да сам поведе летелицу кроз небеско пространство.

Када су аутомобили у питању, аутоматски возач ће прецизном навигацијом и преузимањем на себе непријатних, досадних послова као што је пробијање кроз гужву, верује се, знатно ублажити стрес и вожњу учити пријатнијом.

Ремек-дело електронске технологије

„Нисанов“ ИДС је верна слика онога како ће изгледати живот људи у развијеним земљама у блиској будућности, јер осим врхунског компјутерског ситема који омогућава потпуно аутоматску навигацију и вожњу, он поседује и електрични мотор који елиминише емисију токсичних оксида азота и угљен-диоксида, те тако чува здравље људи и животну средину.

ИДС у правом смислу речи поседује вештачку интелигенцију, јер чак и када је у мануелном моду, аутомобил самостално врши корекције ако „осети“ опасност од судара, чиме може спасити живот возачу који је у пијаном стању или који је доживео лакши срчани удар и несвестицу.

Компјутер, такође, све време прикупља податке о склоностима људског возача - у којим ситуацијама којим брзинама он воли да се креће, како кочи и паркира, и то опонаша када је аутомобил у аутоматском моду како у возачу не би проузроковао психичку фрустрацију и незадовољство машином.

Осим у томе што су схватили да човек може бити дубоко исфрустриран преопрезном вожњом робот-аутомобила и тај проблем местрално решили, гениј планера и конструктора "Нисана" може се видети и у томе да су се досетили да прилагоде возило тако да на вратима аутоматски исписује поруке околним возачима, бициклистима и пешачима о томе шта ће аутомобил следеће учинити, чиме су додатно умањили опасност од несрећа.

Олимпијске игре као камен међаш у развоју роботизованих возила

Јапанска влада планира посебна улагања у роботизацију и чисте технологије у сусрет Олимпијским играма 2020. године, највећој светској приредби која није просто поприште спортских битака, већ и важна позорница за демонстрацију економске моћи и технолошког развоја државе која их организује.

Зато сада, не само „Нисан“, већ и други велики јапански произвођачи аутомобила као што су „Тојота“, „Мицубиши“ и „Хонда“ убрзано раде на роботизованим возилима које ће бити пуштена у продају у години Олимпијских игара.

„Нисан“, ипак, чини се тренутно води у тој трци гиганата, јер је једини произвођач који сада обећава да ће у 2020. години његов роботизовани аутомобил ИДС, у рукама фирми и локалних управа а можда и појединаца, остварити аутономну вожњу на градским улицама, а не просто на ограђеним ауто-путевима, где нема пешака, семафора и где не прете животиње.

Број коментара 4

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

уторак, 21. мај 2024.
19° C

Коментари

Re: Poreklo
Чије гене носе народи у региону
Imam novcic od 1 centa dole je vrednost ponudjena 6000 dinara
Ако пронађете ову новчаницу одмах идите код нумизматичара
Imam mali novcic 1 cent
Ако пронађете ову новчаницу одмах идите код нумизматичара
Косовски вез
Нематеријална културна баштина Србије – косовски вез
Prodajem
Ако пронађете ову новчаницу одмах идите код нумизматичара