Микропластика откривена у месу, млеку и крви домаћих животиња

Честице микропластике пронађене су у говедини и свињском месу које се продаје у самопослугама, као и у крви домаћих животиња на холандским фармама.

Научници са Универзитета Врије у Амстердаму у својој пилот студији пронашли су честице микропластике у три четвртине тестираних производа од меса и млека и у сваком узорку крви животиња на фармама.

Микропластика је такође пронађена и у сваком узорку тестиране сточне хране за животиње, што указује на потенцијално важан пут контаминације. Прехрамбени производи су паковани у пластику, што је још један могући извор.

Истраживачи Универзитета Врије су први пут пријавили присуство микропластике у људској крви у марту, а исти метод тестирања су користили за проверу животињских производа. Откриће честица у крви показује да оне путују по телу и могу да се задрже у органима.

Утицај на здравље људи или животиња на фарми још је непознат, али истраживачи су забринути јер микропластика у лабораторијским условима истраживања узрокује оштећење људских ћелија, а већ је познато да честице загађеног ваздуха улазе у тело и изазивају милионе раних смрти годишње. Такође је познато да микропластика угрожава неке дивље животиње.

Огромне количине пластичног отпада се бацају у животну средину, а микропластика је контаминирала читаву планету, од врха Монт Евереста до најдубљих океана. Људи су већ знали да конзумирају ситне честице храном и водом, као и да их удишу.

Пилот студија је спроведена да би се проценило да ли је микропластика присутна у домаћим животињама, месу и млечним производима.

„То би требало да делује као подстицај за даље истраживање пуног обима изложености и свих ризика који могу бити повезани са тим“, наглашава др Хедер Лесли, руководилац истраживачког тима.

Научници су тестирали 12 узорака крви крава и исто толико свиња и у свим су пронашли микропластику, укључујући полиетилен и полистирен. Од 25 узорака млека анализирано је млеко из тетрапака у супермаркетима, резервоара за млеко на фармама и из ручне муже. Осамнаест узорака, укључујући најмање један од сваке врсте, садржало је микропластику.

Контаминирано је седам од осам узорака говедине и пет од осам узорака свињског меса.

„Остаје непознато да ли постоје потенцијални токсиколошки ризици ових налаза“, наводи се у извештају. Животиње на фарми и месо тек треба да се тестирају у другим земљама, али је микропластика пријављена у млеку у самопослугама у Швајцарској 2021. године и млеку са фарми у Француској.

Марија Вестербос из Фондације за борбу против пластике, која је наручила истраживање, напомиње да: „С обзиром да је микропластика присутна у сточној храни, није изненађујуће да је јасна већина тестираних месних и млечних производа садржала микропластику. Хитно морамо да ослободимо свет пластике у сточној храни да бисмо заштитили здравље стоке и људи“, поручила је Вестербосова.

недеља, 19. мај 2024.