Звезде у срцу Млечног пута крију мрачну тајну подмлађивања

Легенда каже да је мађарска грофица Ержебет Батори која је живела у 16. веку имала језив метод да задржи своју младалачку лепоту. Историјски записи кажу да је племкиња оптужена и затворена за убиство стотина девојака да би се купале у њиховој крви која наводно има регенеришуће моћи. Истинитост тих тврдњи је упитна, али идеја о прибегавању тајанственој црној магији у потрази за вечном младошћу и даље постоји. Ево како ствари стоје са – звездама.

Звезде у срцу Млечног пута крију мрачну тајну подмлађивања Звезде у срцу Млечног пута крију мрачну тајну подмлађивања

Иако испијање крви девојака не делује регенеративно на људе, нови докази указују да такво понашање заиста може бити врло подмлађујуће – за звезде. Студија о звездама око галактичког центра Млечног пута сугерише да су оне много старије него што изгледају – и да је њихов „младалачки изглед" резултат „космичког канибализма“.

Почетком године детектована је „звезда канибал“ захваљујући ожиљку са траговима метала који су приметили астрономи. Даља истраживања сугеришу већу улогу водоника, када је реч о структури звезда које се „подмлађују“.

„Кроз сударе и спајања, ове звезде сакупљају више водоника. Иако су одавно настале и сачињене од старог материјала, маскирају се у млађе звезде. Оне су као зомби звезде; једу своје комшије“, објаснила је Санеа Роуз са Универзитета „Нортвестерн" у Илиноису.

Галактички центар је прилично ужурбано место. За почетак, тамо се налази велика супермасивна црна рупа, отприлике четири милиона пута већа од масе Сунца. Око њега се звезде врте и фијучу, достижући невероватне брзине на својим дугим, кружним орбитама. А има их много.

Густо попуњено чвориште

Галактички центар тако представља густо попуњено чвориште Млечног пута. То је окружење које је припремљено за напад звезде на звезду.

„То је помало као да трчите кроз невероватно претрпану станицу метроа у Њујорку током шпица. Ако се не сударате са другим људима, онда пролазите веома близу њих. За звезде, ови блиски судари и даље изазивају гравитациону интеракцију. Желели смо да истражимо шта ти судари и интеракције значе за звездану популацију и да окарактеришемо њихов исход“, додала је Роуз.

Директно проучавање звезда у галактичком центру је прилично тешко, јер тамо има много ствари, укључујући густе облаке који заклањају поглед на већини таласних дужина. Роуз и њене колеге су се окренуле симулацијама, стварајући модел галактичког центра и свега у њему, и посматрајући исходе када се звезде покрену.

Открили су да је судбина звезда по питању судара, врло вероватно директно повезана са близином Црне рупе. Унутар периода који је приближан једној тридесетини светлосне године – интеракције између звезда су уобичајене, и оне имају тенденцију да преживе, односно да одрже свој изглед.

Међутим, изван те границе ствари постају мало грубље. Када се звезде крећу много спорије, мења им се кретање после сусрета једне са другом. Међутим, могу и да постану заробљене једна другој у гравитационом пољу, што доводи до судара у којем се звезде најпре лагано крећу заједно, и постају једна велика звезда.

И управо у овом процесу неке звезде добијају довољно водоника да им дају млађи изглед, иако су можда прилично старије. Али постоји компромис, односно цена овог „подмлађивања“. Што је звезда масивнија, њен животни век је краћи.

„Масивне звезде су као џиновски аутомобили који гутају гас. Почињу са пуно водоника, али га сагоревају веома, веома брзо“, рекла је Роуз.

Оваква теорија објашњава карактеристике звездане популације у галактичком центру, јер је било прилично збуњујуће одсуство старих црвених џиновских звезда.

Црвени дивови нестају и њихов масивни губитак резултат је сударања и спајања која стварају веће, кратковечне звезде.

Даља опсервациона и теоријска истраживања би могла да помогну да се расветле ови процеси и открије сложена динамика у космичком окружењу.

Налази, који нису рецензирани, достављени су Astrophisical Journal Letters-у, а представљени су на априлском састанку Америчког физичког друштва.

понедељак, 29. април 2024.