Археолошки локалитет Џебел Сахаба добија ново значење - било је насиља, али другачијег него што се мислило

Трагови физичких повреда на остацима тела пронађених на археолошком локалитету - гробници Џебел Сахаба у Судану, указују на чудну врсту учесталог насиља које је владало у некадашњем друштву.

Научници су раније сматрали да су трагови насиља који су били видљиви на остацима тела из пронађених гробница - последица једног догађаја - сукоба. Ипак, нови налази сугеришу да је реч о учесталим нападима и континуираном насиљу које је владало једно време у друштву које је постојало пре око 13.000 година.

У гробници, откривеној 1965. године на источној обали Нила, налазила се најмање 61 особа, чија је старост процењена на око 13.000 година, а за половину је утврђено да су умрли због последица повреда.

Научници су првобитно веровали да су ловци, сакупљачи и рибари убијени у једном сукобу, који се сматра најранијим познатим примером заједничког насиља између група људи.

Међутим, поновна анализа костију употребом нових доступних техника микроскопије сугерише да је то заправо била серија насилних епизода.

Остатке косију, који се тренутно чувају у Британском музеју у Лондону, анализирали су научници из француског Националног центра за научна истраживања и Универзитета у Тулузу.

Идентификовали су 106 траума без докумената, и успели су да разликују повреде од стрелица или копља, од трауме (из борбе прса у прса) и трагове повезане са природним пропадањем ткива.

Истраживачи су открили и да је 41 особа (67 одсто) сахрањена у Џебел Сахаби имала најмање по једну повреду (лечену, или нелечену).

То значи да је било сталних и понављаних сукоба између различитих група, сугерише истраживање.

Није било само једног сукоба?

Најмање половина повреда идентификоване су као ране од убода копља и стрела, што подржава теорију да су се догодиле када су групе напале из даљине, и да није реч о, на пример сукобима у породици.

Истраживачи које предводи Изабел Крукјур, сада одбацују теорију да је Џебел Сахаба место једног ратног сукоба, јер, тврде,  нови налази подржавају теорију да је било више епизода насиља и повређивања.

Борбе су вероватно избијале због еколошке катастрофе леденог доба, због које су нападачи и жртве живели заједно на мањем подручју, претходно су сугерисали стручњаци.

Било је мало земље на којој би људи могли безбедно да живе, а ресурси су били оскудни.

Конкуренција за храну можда је била разлог насиља, јер је више група људи морало да полаже право на најбоља места за риболов и места за живот.

Два друга гробља пронађена у близини главне локације сугеришу да су друге друштвене групе или мала племена такође сматрале подручје својим домом, те је и то је могло проузроковати трвење међу заједницама.

Нова студија је објављена у часопису Scientific Reports.

понедељак, 17. јун 2024.

Nena
Мамурлук – како преживети дан после
Cigarete
Шта ми се догађа с организмом кад престанем да пушим?
Decija evrovizija