Узвраћање агресивним шефовима може бити корисно

Научници су се изненадили када су резултати њиховог истраживања показали да су радници који су узвратили aгресивним шефовима имали користи на више начина.

„Пре него што смо урадили ову студију, мислио сам да нема предности у узвраћању лошим шефовима, али то није оно што смо открилиˮ, рекао је Бенет Тепер, професор менаџмента и људских ресурса са Државног универзитета у Охају и главни аутор истраживања о размени непријатељства са надређенима.

Научници су се изненадили када су резултати њиховог истраживања показали да су радници који су узвратили aгресивним шефовима имали користи на више начина.

Лоши шефови су окарактерисани као они који вичу, исмејавају и застрашују своје раднике. Запослени који су узвратили учинили су то тако што су игнорисали претпостављеног, претварали се да не знају о чему говори и улагали минималне напоре у извршење радног задатка. „Ово су ствари које надређени не воле и уклапају се у дефиницију непријатељства, али у пасивноагресивној формиˮ, назначио је Тепер.

Супротстављање и посвећеност послу


Истраживање је користило податке из две студије. У оквиру прве студије радници су два пута, у размаку од седам месеци анкетирани путем имејла. У првој анкети је тражено да оцене колико често су их надређени исмевали или им говорили да су њихове „мисли и осећања глупи". Анкетирани су потом пријављивали колико често су узвраћали тако што би, на пример, игнорисали шефа.

Седам месеци касније исти испитаници попунили су другу анкету о психичким тегобама и негативним осећањима, као и о томе колико су задовољни радом и посвећени компанији. Резултати су показали да када су надређени били непријатељски настројени, а запослени нису узвратили ‒ трпели су већи степен психичких тегоба, били су мање задовољни радом и мање посвећени послу.
Насупрот томе, радници који су одговорили на агресију нису трпели те негативне последице, истакли су научници.

Међутим, прва студија није одговорила на питања зашто су се запослени осећали боље када су узвратили шефу и да ли је супротстављање нанело штету њиховој каријери. Зато су истраживачи направили другу студију, у којој су испитаници из целе земље у размаку од три недеље попунили три онлајн-анкете.

У првој анкети испитаници су одговарали на много истих питања као и у првој студији. Питања из друге анкете смишљена су да би се открило да ли су се запослени осећали као жртве у односу са шефом. Трећа анкета је, између осталог, испитивала запослене о развоју њихове каријере, тј. да ли су унапређени и да ли су добили жељену плату.

Резултати истраживања показали су да су се запослени који су узвратили агресивним шефовима мање осећали као жртве и стога су ређе пријављивали психичке тегобе, били су задовољнији и више посвећени послу. „Запослени су се осећали боље јер нису само седели и трпели злостављање", рекао је Бенет Тепер. Такође је истакао да анкетирани не верују да се то негативно одразило на њихову каријеру.

Колеге поштују оне који узвраћају шефовима

Како узвраћање непријатељства може помоћи запосленима не само да избегну психичке тегобе већ им омогућити да остану верни послодавцу и буду задовољнији својим послом? Иако се студија није директно бавила овим питањем, Тепер верује да они који се боре задобијају дивљење и поштовање колега. „У нашем друштву постоји правило реципроцитета, гајимо поштовање према ономе ко се бори, ко не седи само и трпи злостављање. Поштовање колега може помоћи радницима да буду посвећенији фирми и задовољнији својим послом.ˮ

Тепер је рекао да порука овог истраживања није да запослени аутоматски треба да се освете лошем шефу. Право решење је да се ослободите агресивних шефова, рекао је. „Можда постоје и неки кориснији начини на које може да се одговори на непријатељство надређеног. Морамо тестирати друге стратегије превладавања таквих ситуацијаˮ, закључио је.

Број коментара 1

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

понедељак, 22. септембар 2025.
21° C

Коментари

Da, ali...
Како преживети прва три дана катастрофе у Србији, и за шта нас припрема ЕУ
Dvojnik mog oca
Вероватно свако од нас има свог двојника са којим дели и сличну ДНК
Nemogućnost tusiranja
Не туширате се сваког дана – не стидите се, то је здраво
Cestitke za uspeh
Да ли сте знали да се најбоље грамофонске ручице производе у Србији
Re: Eh...
Лесковачка спржа – производ са заштићеним географским пореклом