Педесет година од „химнеˮ Арете Френклин

Кад је Арета Френклин 1967. године отпевала „Respectˮ, песма је постала вишезначни хит и химна борбе за женска права. Друга верзија песме, коју је извео Отис Рединг 1965. године, имала је другачије значење ‒ представљала је молбу очајног мушкарца који од жене тражи само мало поштовања.

У Аретиној верзији песме јавља се чувени рефрен у коме жена захтева заслужено поштовање. Та интерпретација појавила се у време многих напетости у америчком друштву: рат у Вијетнаму био је у току, у Њујорку и Детроиту су били нереди, покрети за грађанска права су нарастали, борба за права жена јачала, такође.

Енергична песма Арете Френклин била је вишезначна и савршена за тај политички моменат: са једне стране, била је то одлична поп песма ‒ динамична, срчана и еротична, а са друге стране, био је то глас снажне црнкиње која захтева поштовање, понављајући стих ‒ „само мало поштовања".

У књизи „Звук соула" музички критичар Фил Гарланд Аретину песму назива новом црначком националном химном, а касније је изјавио: „Чекали смо ту песму. Експлодирала је и сви смо се заљубили у њу". 

Оснивач „Атлантик рекордса" Ахмет Ертеган каже да је Аретин албум „I never loved a man" најбоља ритам и блуз музика икада изведена. Ертеган је овако описао успех песме кад се појавила: „Одеш у Копенхаген и играш уз ʼRespectʼ, одеш у Сингапур и следећег дана плешеш уз ʼRespectʼ. Могао си отићи и у Јоханезбург и тамо исто играти уз ту песму, а онда се вратити у Њујорк и наравно, играти уз ‚Respect‘".

У Аретином извођењу песма је изнела суштину не само феминистичких захтева него и захтева свих људи који су били маргинализовани деценијама. Тридесет година касније магазин „Ебони" пише да је „Respect" постала лична и колективна химна злостављаних и потцењених жена и мушкараца, те свих који су живели у сенци и којима је требало више поштовања. Јединствени глас Арете Френклин био је прави за ту алтернативну химну ‒ захваљујући том невероватном споју, Аретина каријера је дошла до врхунца.

Међутим, пут до успеха није био лак. Као ћерка баптистичког свештеника и госпел певача, Арета се придружила очевом црквеном хору са десет година и певала соло у дванаестој. У четрнаестој је са њим отишла и на турнеју. Међутим, њено детињство је било обележено и губитком ‒ мајка је напустила породицу кад је певачица имала шест година а умрла је само четири године касније.

У четрнаестој години Арета је затруднела и до седамнаесте је већ имала двоје деце. Године 1961. удала се за Теда Вајта упркос противљењу своје породице. Њихова веза била је оптерећена проблемима и обележена насиљем на почетку. Арета је касније почела да ради за издавачку кућу „Атлантик", где је срела продуцента Џерија Векслера, захваљујући чијој подршци је изградила своје врхунске певачке квалитете.


Приредила: Валентина Делић

Број коментара 0

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

четвртак, 18. септембар 2025.
24° C

Коментари

Da, ali...
Како преживети прва три дана катастрофе у Србији, и за шта нас припрема ЕУ
Dvojnik mog oca
Вероватно свако од нас има свог двојника са којим дели и сличну ДНК
Nemogućnost tusiranja
Не туширате се сваког дана – не стидите се, то је здраво
Cestitke za uspeh
Да ли сте знали да се најбоље грамофонске ручице производе у Србији
Re: Eh...
Лесковачка спржа – производ са заштићеним географским пореклом