Трансдисциплинарно разматрање постмодерне уметности
„Живети трансдисциплинарност може довести не само до промене размишљања већ и понашања.(...) Данас, упркос невиђеном развоју знања у људској историји, више знамо оно шта радимо, а мање оно што у бити јесмо...” (Николеску)
Трансдисциплинарност ‒ комбинација дисциплинарног и недисциплинарног неформалног, некодификованог, простог искуства ‒ практично је једини начин приступања све сложенијој ситуацији савремене уметности, њеном разумевању, било да смо у улози ствараоца било аналитичара. Праћење трагова које је оставила уметност у последње две деценије наводи нас на потребу разматрања иманентне сублимације свих постулата историје цивилизације, али и доминантне улоге дигиталне ере и императивног контекста који јој намећу постмодерни мултимедији. То комплексно подручје на коме су се сусрели многобројни протагонисти, не само са широког поља уметности, отворило је неслућене могућности за интерполирање и продор нових естетских вредности електронских медија, као и обрнуте релације тих сфера у експерименталну књижевност и уметност покрета.
На ту тему водили смо разговор за Интернет портал РТС-а са др Мишком Шуваковићем, професором примењене естетике, те теорије уметности на Факултету за медије и комуникацију у Београду.
Како можемо дефинисати простор и координате у оквиру којих егзистира савремена уметност?
‒ Савремена уметност (art contemporain, contemporary art, zeitgenössische kunst) назив је за актуелну уметност, тј. уметност која се догађа у сасвим непосредној прошлости (immediate past) или у тренутку када се о њој говори и пише. Савремена уметност је уметност која пролази док се са њом суочавамо. Данас се појам ʼсавремена уметностʼ употребљава као индексна ознака за уметност која долази после постмодерне 80-их година. Сматра се да је постмодерна као збир уметничких појава довршена са крајем Хладног рата и појавом глобализма. За савремену уметност се користе ознаке као што су уметност транзиције или постсоцијализма или деколонизације; затим, уметност у времену глобалног капитализма или глобалног неолиберализма; уметност глобалне /економске/ кризе и уметност глобалних и локалних антагонизама, уметност у времену ʼглобалнихʼ ратова, уметност глобалних миграција; уметност технолошке и тржишне експанзије итд. Са становишта саме уметности, говори се о уметности нових медија, уметности постмедија, о уметности дигиталних метамедија, о уметности глобалног умрежавања, о биоуметности, о уметности постхуманог; али и о перформативним уметничким праксама, од живе уметности преко медијског перформанса, до активистичких уметничких пракси или документарне уметности; односно, говори се о глобалним политизацијама уметничке продукције. О времену у коме живимо можемо говорити као о непрегледном времену ‒ умножавајућих сложености. Савремени француски филозоф Ален Бадију је индикативно указао на 'мисао иманентну многострукости'.
На шта указује трансдисциплинарна анализа нове уметности, где је граница реалне и трансценденталне ситуације?
‒ Питање граница је једно од великих тема савремене уметности, културе, теорије и филозофије. Говори се о границама, граничним областима или зонама, о хоризонтима, о срушеним и подигнутим зидовима... И ту се преклапају питања о границама у уметностима и о границама у животу. Говори се и пише о границама живота и смрти, односно, о границама између биополитике и некрополитике, о границама реалности и фикције, о границама живог простора испред и технолошког простора иза екрана, односно, о границама раста/опадања капитала и границама дисперзивне људске егзистенције...
Однос иманентног (својственог, унутрашњег) и трансцендентног (спољашњег, оног изван, изван нашег света) велика је тема савремене уметности, културе, теорије и филозофије.
Савремена уметност се може означити термином ʼтрансдисциплинарностиʼ. Модерну уметност 19. и 20. века је карактерисала иманентност или аутономија дисциплина. Авангарде и неоавaнгарде су нас суочиле са интердисциплинарношћу и мултидисциплинарношћу: кретањем између две уметничке дисциплине или повезивањем више дисциплина у једну. Данас се говори о трансдисциплинарности уметности, а то значи о номадском кретању из уметности у уметност ‒ о превазилажењу медијског детерминизма ‒ зато, бројни теоретичари говоре о постмедијуму (Розалинд Краус), постмедијима (Феликс Гатари и његови тумачи) или постдигиталној уметности (Лев Манович). Трансдисциплинарност одређује убрзано кретање неупоредивим световима стварања, приказивања, изражавања, изведбе или апропријације, партиципације, архивирања, документовања, интервенисања итд.
У поређењу са претходним епохама, када су естетичари и теоретичари уметности били често скептични, чини се да је модерно доба донело више оптимизма. Како је модерна технологија сада употребљена као конструктивни елеменат а својевремено је означавала ʼсмрт уметностиʼ?
‒ Тема ʼсмрти уметностиʼ или ʼкраја уметностиʼ била је велика тема постмодерне 80-их година. О томе су писали тада скоро сви (да споменем само Артура Дантоа или Акилеа Бонита Оливу). Данас се о крају уметности више не пише и не говори. Али данас се морамо суочити са тиме да свет уметности, уметност као пракса или уметничка дела више чулно не изгледају како су изгледала велика дела уметничке традиције, па чак и великог модернизма 20. века. То не значи да то није више уметност ‒ то значи да су се неке битне одреднице уметности промениле, али не само уметности већ и културе и друштва. На пример, функција уметности више није да буде без функције тј. да буде сама уметност или уметност ради уметности. Функције уметности су се хибридизовале: функција уметности је да критички или апологетски доводи у питање или потврђује друштвене односе, да учествује у образовању, да буде комуникацијска и идентитетска пракса, да успоставља или нарушава економске вредности, да партиципира у извођењу савремених 'облика живота', да критикује капитализам, да глорификује корпорацијски систем, да буде производња и антипроизводња материјалног, симболичког или фикционалног капитала, да је део свакодневног живљења, да је поништавање свакодневног живота, да је еколошки функционализована итд... Данас се може рећи чак и да су актуелне или историјске функције уметности постале медиј или постмедиј уметничког рада. Уметност је друштвена пракса унутар комплексности друштвених пракси савременог света.
Упутство
Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.
Број коментара 0
Пошаљи коментар