недеља, 06.11.2016, 00:12 -> 00:46
Извор: РТС
Аутор: Тања Чанић-Млађеновић
Старогрчки симпозијуми као тест лепог понашања
„Ако живите са сакатим мушкарцем, почећете да храмљете“ – тако је Плутарх дефинисао везу физичког изгледа и припадање одређеном друштвеном слоју са типом личности. Старогрчки идеал прописивао је добар изглед али и дружење са лепим људима, уз избегавање оних мање привлачних.
Стари Грци су много времена проводили у разговорима и дружењу са образованим људима привлачне спољашности. За дивљење лепим и умним људима, уз много вина, згодна прилика били су такозвани „симпозијуми" - затворене забаве. То нису била опуштена окупљања, већ су подразумевала низ тестова из лепог понашања.
Један тест се односио на начин испијања вина из старогрчке чаше „киликс" Из њега је тешко пити, и то не само зато што је широк и плитак, већ и зато што се вино испијало док су гости били ослоњени на лакат па се користила само једна рука. Кад се киликс примакне устима, вино је често било просуто јер нагло јурне напред...
У грчком свету, симпозијум је показивао ко је популаран, а ко није. Био је попут данашње кафане, јер није било важно колико се попије, већ како се то ради. Зато се на посудама, које су коришћене на симпозијуму, као декорација често налазио мотив ока, као подсетник гостима да их друштво увек посматра.
Церемонијал - мајстор је одлучивао о јачини вина које ће се те вечери служити и надгледао је дешавања.
Кратери - од љубави и здравља до лудила и несвести
Постојали су неизбежни обреди прочишћења и приношења жртава боговима. Вино је мешано с водом у великим посудама, такозваним кратерима.
Писац Еубул описује како би вече текло после сваког испијеног кратера: „За разумне људе припремам три кратера - један за здравље, други за љубав и задовољство, а трећи за сан. Потом би разуман човек отишао кући. Али, ако гости остану, четврти кратер припада агресивности, пети викању, шести непристојности и увредама, седми тучи, осми ломљењу намештаја, девети депресији, а десети лудилу и несвести."
Ипак, симпозијум је био и место за интелектуалне расправе и дебате. О томе о чему се расправљало пре вике, простота и падања у несвест, Платон је написао цео филозофски трактат. Описао је једну познату симпозијумску забаву која се одиграла једне ноћи у Атини. У Платоновој „Гозби", сви гости су позвани да дискутују о природи љубави.
У причи о пропалој забави, Платон наглашава шта би симпозијум требало да буде - дебата, дискусија, истраживање, изношење аргумената. Све што "грчку психу" чини јединственом, приказује се управо тамо.
У старој Грчкој није се ипак безмерно пило. Вино је било важно за гозбе, јер се сматрало да омогућава опуштенији разговор.
Од свих се очекивало да учествују у јавном животу. Као што се тело приказивало у гимназијуму, ум се морао показати на симпозијуму.
Упутство
Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.
Број коментара 1
Пошаљи коментар