Узвишено и лепо
Ко је оспорио вишевековну дефиницију Лепоте? Шта би могла да буде парадигма Узвишеног у литератури? Шта то везује Узвишено и Лепо? У спису „О узвишеном и лепом" Едмунд Берк Лепо супротставља Узвишеном.
У спису „О узвишеном и лепом" Едмунд Берк Лепо супротставља Узвишеном.
Лепота је пре свега објективно својство тела „којим она побуђује љубав" а на људски ум делује преко чула. Супротставља се идеји по којој се Лепота састоји од пропорције и прикладности (тако се упустивши у полемику са заступницима постулата естетичке културе, кроз векове), већ типичним за Лепо проглашава категорије какве су разноврсност, сићушност, углачаност, ступњевита варијација, финоћа, чистоћа, бистрина боје, па (донекле) и љупкост и одмереност.
С друге стране, Узвишено подразумева ширину опсега, непроходност и запуштеност, чврстину која је и масивна, скровитост.
Узвишено ниче кад се усковитлају страсти попут ужаса, успева у тами, призива идеје моћи и оног лишавања чији су примери празнина, осама и тишина. У њему преовладава потешкоћа и стално стремљење ка нечем већем.
Када Берк говори о звуку Узвишеног и призива у сећање „тутњаву огромних слапова, махнитање олује, грома или артиљерије" или урлик животиња, његови примери могу се учинити и прилично незграпним.
Дубока веза Лепог са Узвишеним
Али, кад проговори о изненадном доживљају звука знатне јачине, спрам кога је „пажња... напрегнута а све моћи будне и спремне на одбрану", па каже да „један једини звук поприличне снаге, макар и кратког трајања, уколико се понавља у интервалима, оставља снажан утисак", тешко је не помислити на почетак Бетовенове Пете симфоније.
Овај ирски филозоф тврди да није у стању да објасни право исходиште дејства Узвишеног и Лепог, али зато даје одговор на питање: "Како ужас може бити пријатан"? Оно гласи: "Кад не навире из велике близине".
Одстојање од онога што улива страх подразумева неку врсту безинтересног односа - дакле, бол и ужас су извориште Узвишеног уколико не представљају стварну претњу.
Оно што је занимљиво је чињеница да је та иста врста безинтересног односа вековима пратила идеју Лепог. Лепо је оно што причињава задовољство које не нагони нужно на поседовање или трошење ствари која прија; исто тако, ужас који се везује за Узвишено јесте ужаснутост нечим што нас не може запосести нити повредити.
У томе је дубока веза између Лепог и Узвишеног.
Упутство
Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.
Број коментара 0
Пошаљи коментар