(Не)доказива уметност

Како се односио властодржац према уметнику? Да ли се, и због чега, тај однос у садашњости изменио? Ко би био спреман да их осуди, и зашто?

Један од примера удвориштва је Посвета „Персеја" коју је Жан-Батист Лили упутио Лују Четрнаестом:

„Ја сам ово дело створио за Ваше Величанство, дужан сам да га посветим једино Вама, господару, и само Ви можете да му одредите судбину. Осећање публике, ма колико било повољно по мене, не може ме задовољити, и ја верујем да сам успео само онда кад је моје дело имало срећу да Вам се допадне. Тема ми се учинила тако лепа, да сам је, без по муке, дубоко прихватио. Нисам могао пропустити прилику да у њој откријем снажну привлачност. Ви сте, господару, били тако добри да је изаберете, и ја сам, чим сам је угледао, у њој открио лик Вашег Величанства (...) Знам добро, господару, да у овој прилици нисам заслужио да објавим Ваше похвале. Нисам једини који сматра Вашу похвалну беседу узвишеном - она надмашује и најузвишенију речитост. При свему томе, примећујем да, описујући истинске дарове које је Персеј добио од богова, и задивљујуће подвиге које је тако славно извршио, скицирам портрет херојских особина и чудесних подухвата Вашег Величанства. Осећам да би ме моја ревност одвела сувише далеко ако бих пренебрегао потребу да је обуздам.

 (Тим поводом - Лили ʼсе захвалиоʼ овоземаљском животу на можда најбизарнији начин који постоји у музичарским биографијама: приликом дириговања, палицом је ʼпикираоʼ на сопствени ножни палац, услед чега је иницирана гангрена!)

Бујица посвета лилијевског модела понукала је Мармонтела да се (у једном од својих оштријих чланака) у Енциклопедији изруга и подвргне критици такво „гмизалаштво":

„Знаци доброте, којима се доброчинитељ и сам хвали, благонаклоност којом он и сам то прихвата, захвалност којом је толико прожет, а која би требало да буде изненађење; тобожњи удео у делу чије га је читање успавало; његове исповести од којих се испреда (често измишљена) биографија; његови племенити подухвати и узвишене врлине који су, из јаких разлога, остали прећутани; његова дарежљивост која се унапред хвали, итд... Све те формуле су излизане..."

(... Рече Мармонтел но оповрже га историјски ток догађаја. Да можда нећете рећи, молићу лепо, да вас наведено не асоцира на нашу неку садашњицу?)

Истовремено, Молијер поручује посредно, кроз говор свог јунака ‒ учитеља музике у „Грађанину племићу": „Без музике Држава не може опстати".

Број коментара 1

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

четвртак, 24. јул 2025.
24° C

Коментари

Da, ali...
Како преживети прва три дана катастрофе у Србији, и за шта нас припрема ЕУ
Dvojnik mog oca
Вероватно свако од нас има свог двојника са којим дели и сличну ДНК
Nemogućnost tusiranja
Не туширате се сваког дана – не стидите се, то је здраво
Cestitke za uspeh
Да ли сте знали да се најбоље грамофонске ручице производе у Србији
Re: Eh...
Лесковачка спржа – производ са заштићеним географским пореклом