Читај ми!

Тужбалица и Песме мртвој деци – омаж Бечке опере Густаву Малеру

У првој великој премијери ове јесени, Бечка државна опера се сећа свог некадашњег директора Густава Малера. Два кључна дела овог композитора са прага модерне, „Тужбалица“ и „Песме мртвој деци“ спојена су у симфонијску кантату тешке атмосфере и света без наде.

Тужбалицу је Малер компоновао 1880, као студент. Две деценије је радио на њој, и први пут је извео на сцени Бечке опере, чији је директор био од 1897 до 1907. То је кантата за соло, хор и велики оркестар која у отварањима даје омаж Рихарду Вагнеру, док тематски комбинује мотиве из бајки браће Грим: Краљица која мрзи мушкарце пристаје да се уда за оног ко јој донесе најлепши црвени цвет.

Два брата крену у потрагу – један га нађе, други га убије и на превару се ожени краљицом. Али кости убијеног свирају тужбалицу, која као проклетство пада на краљицу и двор.

„Ја наступам у Тужбалицама, у другом делу не, што ми је драго јер стварно нисам могла да замислим како бих издржала да сваки дан чујем ту музику, да уз њу пробам тај текст, увек изнова. Већ је и Тужбалица са темама похлепе и убиства довољно мрачна, а онда у другом делу дођу Песме мртвој деци, емотивно још јаче, натопљене страхом и предсказањем“, каже сопран Вера Лоте Бекер.

Литерарни предложак за Песме мртвој деци узет је од немачког романтичара Фридриха Ракерта. Трају тек двадесетак минута, али је Малер на њима радио пуне четири године, највише због Алме, која је у том делу видела предсказање.

Дело је изведено први пут овде, 1905, на истој сцени. Две године касније, Густавова и Алмина старија ћерка је умрла од шарлаха. Сада је редитељ Калиxто Биеито учинио је све да тежину музике избалансира са лакоћом сценског простора.

„Да на сцени се догађа доста, али не ствари које би будиле храброст и наду. Хор и ми солисти смо делови оба брата, и убијеног и убице. Цвет није симбол за краљицу, већ и за моћ и богаћење. Пронаћи тако супротстављене емоције у себи, изразити их, сву ружноћу и очајање те приче, то је било исцрпљујуће. Последња песма мртвој деци је скоро утешна. Има неки тихи бол у себи, склопити мир са смрти, или барем пустити децу да оду у миру. То се барем тако чини могуће у музици“, истиче Вера Лоте Бекер.

Један од стихова из Песми мртвој деци гласи „Смрт је истина моћна, али је љубав јача“. Јесте, али је то Пирова победа. Са овом премијером је директору Богдану Росћићу репертоарно пошло за руком такво вече, које по емоционалности нема премца. Нажалост и по актуелности.

Број коментара 0

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

недеља, 21. септембар 2025.
19° C

Коментари

Da, ali...
Како преживети прва три дана катастрофе у Србији, и за шта нас припрема ЕУ
Dvojnik mog oca
Вероватно свако од нас има свог двојника са којим дели и сличну ДНК
Nemogućnost tusiranja
Не туширате се сваког дана – не стидите се, то је здраво
Cestitke za uspeh
Да ли сте знали да се најбоље грамофонске ручице производе у Србији
Re: Eh...
Лесковачка спржа – производ са заштићеним географским пореклом