четвртак, 12.05.2022, 20:00 -> 11:39
Извор: РТС
Аутор: Весна Кнежевић, дописница РТС-а из Беча
štampajСензација у бечком Доротеуму – Тицијан на аукцији
Оригинално Тицијаново платно Марије Магдалене Покајнице, настало око 1560. године, продато је на аукцији за 4,1 милиона евра, са таксама око пет милиона. То је друга по висини цена која је икад плаћена у Доротеуму за једно уметничко дело.
Оригинални Тицијан, без сарадње радионице, редак је на тржишту. Пре једанаест година је "Сотби" у Њујорку продао једну Сакра конверзационе за 17 милиона долара. "Кристи" пре три године Молитву на Маслинској гори за два и по милиона. Први власник ове Тицијанове Магдалене Покајнице, био је хабзбуршки цар Рудолф Други, други шведска краљица Кристина, након њих дуги низ кардинала, принчева и племства из Италије, Француске и Велике Британије.
„Иконографски је ова слика необична. Она је очигледно врло чулна, иако у првом плану стоје искушење и кајање, јер, нема искупљења без искушења. Лобања у доњем углу је симбол мементо мори. Комбинација декоративног и религиозног приморава посматрача да стане и размисли", истакао је Марк Мекдонел, кустос Доротеума за старе мајсторе.
Једна од подваријанти овог типа продата је у "Сотбију" 2008. године за четири милиона евра, друга у "Кристију" 2018. године за милион. Још две оригиналне Тицијанове Магдалене изложене су у Ермитажу у Санкт Петерсбургу и Гетију у Лос Анђелесу. Тицијанов мотив копирали су многи сликари барока. Једна таква се и овде нудила, од Фирентинца Ћезара Дандинија. Тржиште уметности воли еротизоване покајнице.
„Тицијан је развио два иконографска типа Магдалене. Први, ранији, је онај који се налази у палати Пити у Фиренци. Ту је Магдалена обнажена, сензуалнија, сексуализована фигура. Како се Тицијан више бавио тим мотивом, тежиште се пребацивало на други тип и он је временом постао доминантан. У другом типу су груди покривене, чулност суспрегнута, у првом плану су кајање и контемплација. У тој каснијој иконографији Магдалена је пуна емоција, потонула у себи, у очима се виде сузе", рекао је Марк Мекдонел, кустос Доротеума за старе мајсторе.
Сликар практично није успевао да одговори на све наруџбе, толика је била потражња за светицом док моли за опроштај окупана бледим месечевим светлом. Насликао је више варијанти, али мало својом руком, као ову. Мотив и сигурна провенијенција – то је фасцинација овог платна.
Коментари