среда, 03.10.2012, 16:27 -> 20:29
štampaj(Р)еволуција Бонда
Упркос томе што ће се 5. октобра навршити 50 година од уласка најпознатијег тајног агента у биоскопе, Џејмс Бонд не показује знаке кризе средњих година. Нове догодовштине чувеног 007 и 23. наставак славне франшизе с нестрпљењем се очекује у свим крајевима света.
Био је то сусрет двоје најпознатијих Британаца: краљица Елизабета Друга окренула се свом госту у смокингу и рекла: „Добро вече, господине Бонд".
Заједнички наступ две иконе – енглеског монарха и краља шпијуна – у филму који је припремљен за отварање Олимпијских игара у Лондону био је узбудљив тренутак, и поред тога што је један од њих измишљен. Агент 007 је, преноси АП, стваран за милионе љубитеља филма који ће поново ове јесени појурити да гледају 23. део серијала.
Бонд је прешао велики пут у протеклих 50 година од првог приказивања буџетски скромног остварења Доктор Но", 5. октобра 1962. године.
Главни лик био је убојити тајни агент који носи „Савил Роу" одела, вози брзо „астон мартин", воли своје мартиније протресене, а не промешане и представља се као Бонд, Џејмс Бонд.
У чему је тајна његовог опстанка? Роџер Мур, који је играо Бонда у седам филмова, што је више од свих осталих глумаца који су имали прилику да се нађу у улози агента 007, сматра да је реч о томе што публика зна шта да очекује.
„То је попут приче за лаку ноћ. Све док не одступите превише од оригинала, дете је срећно. Публика добија шта очекује: лепе девојке, акцију, справице – то је формула", сматра Мур.
Ипак, формула је имала скромне почетке. Два млада продуцента, Канађанин Хери Салцман и Американац Алберт Броколи обезбедили су права на екранизацију серије романа Ијана Флеминга, бившег обавештајца из Другог светског рата који је агента 007 осмислио као неку врсту свог алтер ега.
Салцман и Броколи имали су буџет за филм од свега милион долара, али су уз помоћ среће успели да привуку невероватан тим талената.
Шон Конери, релативно непознат шкотски глумац и бивши бодибилдер, изабран је да глуми Бонда, и поред противљења студија UA који је желео да ангажује Керија Гранта.
Everything or Nothing (Све или ништа), нови документарац о Бонд филмовима наводи да је коначну потврду Конери добио од Броколијеве жене. „Да ли је секси?", питао ју је Броколи.
Остало је историја.
Иза камера, на филму су радили уметници попут Џона Барија који је компоновао уводну тему Бонда, Мориса Биндера који је створио чувену насловну секвенцу са погледом кроз цев пиштоља и дизајнера Кена Адама чији су футуристички сетови дали модернистички изглед филму.
У документарцу, који ће крајем седмице бити приказан на британској телевизији, Адам се сетио да је био „лудо храбар" тада, док се други сећају опуштене атмосфере на снимању.
„Били су то лепи дани", с носталгијом се сећа Дејвид М. Кеј чија је компанија обезбедила летелицу за снимање првих филмова о Бонду.
„Тада нису постојала строга правила о безбедности као сада. Броколи је био апсолутни каваљер и тражио је ствари које су биле готово немогуће", нагласио је Кеј.
Све је било бескрајно забавно, а тај осећај се прелио и на велико платно. Доктор Но се у биоскопима појавио у савршеном тренутку када је Британија грцала због послератних мера штедње.
Бондов свет аутомобила, казина и кавијара био је заводљив, луксузан и живописан. Уместо сиве, опскурне фигуре, агент је био гламурозни џетсетер. Филмови су нервозу због Хладног рата претворили у узбудљиву вожњу у којој добар момак увек тријумфује.
„Ништа слично није постојало", истакао је Грејам Рај, уредник магазина "007" који се сећа да је као 11-годишњак био одушевљен филмом. „У то време, британски филмови били су суморне, црно-беле драме. Када је Доктор Но експлодирао на платну сви су били фасцинирани".
Бонд је од тада преживео окршаје са разним зликовцима, од екстремно злог Ернста Болфелда до Џоза. Што је још импресивније, преживео је друштвену револуцију шездесетих, финансијске проблеме и тужбе, бројне промене главних глумаца, Хладни рат и Рат против терора.
Његово преживљавање, наводи америчка агенција, резултат је хемије, упорности и среће.
Доктор Но добио је мешовите критике, али је публика била одушевљена и годину дана касније уследио је хит Из Русије с љубављу. До 1964. године и Голдфингера, Бонд је већ био феномен.
Од почетка, успех је пратио и вешт маркетинг. И док многи верују да је појављивање фирмираних производа у неком филму скорашња тактика – Бонда Данијела Крејга пребацује се са мартинија на пиво - тај трик примењен је још у књигама у којима Бонд носи „ролекс" сат и користи шампон „Пино еликсир".
Оно што је почело као Флемингов начин да покаже скуп укус свог јунака убрзо је прерасло у комерцијални споразум који је продуцентима филмова доносио милионе.
Током шездесетих, љубитељи Бонда могли су да носе 007 дезодоранс или афтершејв или купаће гаће Џејмс Бонд.
Конеријев Бонд пио је „Смирноф" вотку, док је негативац у Голдфингеру голф играо „слаценгер" лоптицама.
Управо то су биле ствари које је публика очекивала да види. Локације су се мењале по целом свету, а било је излета и у свемир, Бонд је користио опасач са ракетама, аутомобил-подморницу и друге справице, зликовци, увек мегаломани, имали су по правилу садистичког џелата и сви они су постали део Бонд бренда.
Као и музика коју су изводиле највеће звезде, од Пола Макартнија и Мадоне, све до Адел која је задужена за насловну нумеру за Скајфол.
Конери је после шест филмова окачио Бондово одело о клин, иако се вратио у незваничном Бондовом филму Никад не реци никад почетком осамдесетих.
Бивши манекен Џорџ Лазенби у улози најпознатијег тајног агента био је најкраће – само У тајној служби њеног величанства 1969. године, који је међу фаворитима многих фанова.
Мур је Бонда одвео у нешто духовитијем и лагоднијем правцу седамдесетих година.
Публици се није допао окрутнији Бонд Тимотија Далтона који је стигао на велико платно осамдесетих година, али се Пирс Броснан, са својим футуристичким возилима, савршено уклопио у период после Хладног рата.
Као што се одећа коју је Бонд бирао мењала са временом, од одела у којима је блистао Конери до креација дизајнера Тома Форда које носи Крејг, тако су и продуценти покушавали да учине да Бонд одражава расположење времена.
Напади на САД довели су до поновне промене тона филмова. Крејгов Бонд, који је дебитовао у Казино Ројалу 2006. године био је мрачнији, жестоки шпијун, можда најсличнији Флеминговом јунаку са садистичком цртом и дозом гађења према самом себи.
Иако породица Броколи, чија је кућа „Еон" продуцент филмова о Бонду, неће да коментарише, медији преносе да ће Крејг после Скајфола још два пута поновити ролу.
За једног 50-годишњака, агент 007 делује као да је у доброј форми. Да ли ће преживети и других 50 година?
Многи сматрају да нема сумње да хоће јер је Бонд попут дијаманата – вечан.
Упутство
Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.
Број коментара 2
Пошаљи коментар