петак, 13.08.2010, 14:16 -> 15:46
štampajАвиону, сломићу ти... батерију
Мањи спортски авиони и хеликоптери на електрични погон, то јест батерије, у наредних неколико година могли би да преплаве тржиште. Стручњаци најављују бројне предности летелица на струју - лакше управљање, мање буке и вибрација, нижу цену одржавања...
Путнички авиони на електрични погон још су далека будућност, али спортски авиони које ће покретати батерије, као и мањи хеликоптери, могли би бити на тржишту у наредних неколико година.
Један такав авион недавно је приказало Удружење експерименталних авиона на аеромитингу у Висконсину, у САД.
Џон Моне је дизајнирао Сонекс (Sonex) авион, то јест нови експериментални авион из такозване WAIEX серије, пренео је Глас Америке.
Дизајнер каже да летелица изгледа као мали авион, али не звучи тако. Звук који авион испушта није карактеристичан за тај тип превозног средства јер ову верзију WAIEX-а не покреће мотор са унутрашњим сагоријевањем, него батерије.
„Авион је спреман за лет и у целости се креће на електрични погон. Дакле, има своју батерију и електрични мотор", навео је Моне.
Батеријом покретани WAIEX је производ „Сонекс иницијативе", компаније која је програм промоције алтернативне енергије за авионе започела још 2006. године.
Ињежењери који прате развој авиона на алтернативне погоне кажу да струја нема границе коришћења ни на земљи ни у ваздуху. То је чист, обновљив и јако ефикасан погон, тврде стручњаци.
Џонатан Хартман, инжењер хеликоптера „Сикорски" (Sikorsky), који покрећу батерије, потврђује ту тезу.
„Електрични погон има многе предности над моторима са унутарњим сагоревањем. Тиши је, прави мање вибрације, мање је комплексан, што смањује трошкове", објаснио је Хартман и истакао да је једна од предности и лакше управљање.
Хартман је у тиму фабрике хеликоптера „Сикорски" који ради на пројекту „Кресница". Реч је о хеликоптеру са једним ротором који покрећу батерије компаније „УС Хибрид".
„Енергију хеликоптеру дају два пакета батерија смештена на обе стране летелице. То су јонске литијум батерије сличне онима у лаптоп компјутерима, специјално прилагођене за ову намену", нагласио је Хартман.
Према његовим речима, раст цене нафте подстакао је стручњаке компаније „Сикорски" да трагају за алтернативним изворима енергије, јер би цене и несташица горива могли угрозити како војну тако и комерцијалну употребу летелица.
Међутим, батерије које дају електричну енергију су највећи проблем. Садашње батерије су веома тешке и за машине које треба да буду лаке највећи изум ће бити батерија која је лакша и мања.
Хартман верује да су у „Сикорскију" пронашли решење. Иако је Пројекат „Кресница" још у повоју, Хартман очекује да ће ускоро, можда већ крајем године хеликоптер летети - са људском посадом.
Упутство
Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.
Број коментара 0
Пошаљи коментар