Бакшиш на дугме или на додир
Неписана правила о напојници разликују се широм света, а данас се све чешће очекује или чак захтева више. Како притом да се понашају муштерије и гости?

Многи без размишљања дају напојницу конобару, фризеру, бармену или носачу кофера. У многим земљама постоје јасне норме. Али, шта је са шанкерима, особљем у продавницама брзе хране или у киосцима? Дати напојницу или не?
Историја напојница или бакшиша
Већина историчара сматра да је давање напојница почело у средњем веку у Европи, када су аристократе награђивале слуге и раднике. У 19. веку обичај је нестао из Европе, али се проширио у САД – и одатле се вратио назад.
Данас људи дају напојнице из разних разлога: да би се осећали боље, импресионирали друге, надокнадили ниске плате или зато што се то очекује.
Напојница је често израз захвалности за добру услугу, каже Мајкл Лин, професор са Универзитета Корнел. Неки то раде из осећаја обавезе, други из личне користи – да би били боље услужени или стекли признање.
Лин тренутно пише књигу Психологија давања напојница.
Дигиталне напојнице
Технологија мења и културу напојница. Некада су се остављале кованице на столу, данас су ту картице, апликације и екрани на додир – што је многе збунило.
„Захтеви за напојницама су експлодирали, иако се износи нису много променили“, каже Исмаил Карабас, професор са Државног универзитета Мареј. Током пандемије, фирме су прешле на бесконтактно плаћање, а произвођачи каса уградили су опције за напојнице. Многе фирме их нису искључиле – и тако је дошло до „инфлације“ захтева.
Притисак на муштерије
Шта учинити када вам се понуде опције за напојницу од 15, 20 или 25 одсто? Притиснути дугме, унети свој износ или не дати ништа? Док гледате касирку у очи?!
Муштерије често бирају понуђене опције да не би задржавале ред. Тиме дизајнери система утичу на износе. „Веће понуђене опције повећавају износ напојнице, иако може да падне број оних који је уопште дају“, каже Лин.
Дизајнери имају интерес да се напојница подразумева – јер више напојница значи више прихода и за њих, пошто узимају провизију по трансакцији.
Ставови давалаца
Анкета YouGov-a из маја 2023. показала је да већина гостију у европским земљама даје напојнице од пет до десет одсто рачуна. САД су изузетак – две трећине Американаца даје 15 одсто или више, чак и за лошу услугу.
Pew Research је у новембру 2023. открио да 72 одсто Американаца сматра да се данас чешће очекује напојница него пре пет година, док само трећина зна када је она заиста примерена.
Савети за сналажење
Информишите се о локалним правилима и платама особља. Да ли зарађују минималац или им је напојница неопходна за пристојан приход? На неким местима у САД плата може бити и само два долара по сату.
Како је с достављачима хране? Проучите систем – шта значи дугме за 25 одсто у апликацији у конкретном износу? Не дозволите да вас притисак околине натера да дате више него што желите.
И најважније – не дајте напојницу из осећаја кривице. „Таква напојница оставља лош утисак и обесхрабрује поновни долазак“, каже Карабас.
Ако желите потпуну контролу – платите готовином.
Коментари