„Златна обмана“ за Милку – мање чоколаде за више новца
Организација Фудвоч сваке године додељује награду за најбезобразнију маркетиншку обману. Овога пута, Златна обмана припала је чоколади „Милка“. Произвођач „Монделез“ нашао се на мети критика због праксе такозване „шринкфлације“, али има спремно објашњење.
Милка је ове године добила „Златну обману“ (Goldener Windbeutel). Од 2009. године организација Фудвоч (Foodwatch) додељује ову награду за, по мишљењу потрошача, најдрскију маркетиншку лаж године. У финалном кругу интернет анкете нашло се пет кандидата, а више од 34 одсто од преко 58.000 учесника гласало је за бренд чоколаде Милка, у власништву компаније „Монделез“.
Разлог је значајно повећање цене уз истовремено смањење количине производа. Тако класична табла чоколаде Милка од алпског млека (Milka Alpenmilch) последњих месеци тежи само 90 грама уместо досадашњих 100 грама, иако је величина паковања остала иста. Истовремено је редовна цена порасла са 1,49 на 1,99 евра.
То значи да Милка ефективно кошта скоро 50 одсто више. „Монделез смањује таблу, а надувава цену“, истичу из Фудвоча, додајући да Милка представља класичан пример „шринкфлације“.
Термин је скован од енглеских речи "shrink" (смањити) и "inflation" (инфлација), и описује праксу у којој се количина или величина производа смањује, а цена остаје иста или чак расте.
Заштитници потрошача већ годинама критикују ову све чешћу појаву у прехрамбеној индустрији. Њихова главна примедба је да је смањење количине производа често тешко уочљиво на први поглед, па се на тај начин прикрива стварно повећање цене.
И заиста, већина потрошача у супермаркетима или дисконтима никада, ретко или само повремено обраћа пажњу на стварну количину производа у паковању, показала је YouGov анкета са скоро 4.200 испитаника старијих од 18 година. Само 12 одсто њих тврди да увек проверава количину пре куповине, како би уочили потенцијално „преварантско“ паковање и одлучили да ли ће га ипак купити.
Компанија „Монделез“ одбацује оптужбе да обмањује потрошаче. Истичу да је нова грамажа јасно назначена на самом производу, као и да званични сајт нуди детаљан преглед свих доступних формата, врста и грамажа чоколаде.
Фудвоч пак узвраћа да је та ознака често прекривена картонским преклопом на полици у продавници. Што се тиче повећане цене, „Монделез“ у свом саопштењу као оправдање наводи раст трошкова.
„На пример, цена какаоа се у последњих 12 месеци скоро утростручила и достигла рекордне нивое“, поручују из компаније.
Коментари