четвртак, 10.03.2011, 11:28 -> 12:08
štampajKineska rakija - državno pitanje
Delegati Svekineskog narodnog kongresa razmatrali i poskupljenje tradicionalne kineske rakije "maotai". Popularna "narodna rakija" poskupljuje zbog cena sirovina, ali i zbog sve bogatijih Kineza, koji se okreću onim luksuznim stvarima koje su nekada bile privilegija visokih rukovodilaca.
Usred ozbiljnih političkih diskusija o važnim državnim temama koje se vode na godišnjem zasedanju Svekineskog narodnog kongresa, zahtev da se smanji cena pića "maotai" izazvao je tajac i odmah naišao na opšte odobravanje delegata.
Kineski lideri su njime nazdravljali Ričardu Niksonu, Kim Il Sungu, Margaret Tačer, Josipu Brozu i Ho Šiminu, kao i na brojnim državnim prijemima od osnivanja Narodne republike Kine.
Ali rast od 20 odsto cene tog popularnog žestokog pića učinio je da se ono iz brojnih salona prenese i u centralnu salu i za govornicu kineskog parlamenta, gde delegati nastoje da usaglase mere za obuzdavanje rasta inflacije.
"Kao narodna rakija potpuno je razumljivo što je prilagođavanje cene 'maotaia' naišlo na toliku pažnju", izjavio je guverner provincije Guidžou Džao Keci na konferenciji za novinare, preneo je Rojters.
"'Maotai' se proizvodi u udaljenim delovima te jugozapadne provincije. Cena sirovine za to žestoko piće, koje se pravi od planinske vode, kineske šećerne trske i žita, skočila je za 28 odsto", objasnio je Džao.
On je reagovao na predlog jednog delegata na kongresu da se umeša i vlada i zaustavi rast cene pića, što su preneli svi listovi. Džao nije podržao taj predlog, ističući da je to pitanje poslovne politike kompanije, ali je dodao da bi vlada mogla, kao opšti princip, da reguliše pitanje cena.
Centralne kineske vlasti su uvele brojne kontrole cena, mada na osnovne namirnice, kao što je povrće ili ulje za kuvanje, u nastojanju da suzbiju inflaciju koja je dostigla za Kinu rekordnih 4,9 procenata u januaru.
Još jedan važan razlog za skok cena "maotaia" je što je potražnja nadmašila zalihe, objasnio je Džao. Sa sve bogatijim potrošačima koji se okreću ka onim luksuznim stvarima koje su nekada bile samo privilegija visokih rukovodilaca u Kini, proizvođači "maotaia" ne mogu da zadovolje zahteve tržišta.
Firma Kveičou Maotai, koja proizvodi to slatkasto žestoko piće ostvarila je čist profit od 4,17 milijardi juana (634,9 miliona dolara) u samo prva tri meseca 2010. godine.
Nemoguće je povećati kapacitet u kratkom periodu, da bi se sačuvao kvalitet i brend. Da bi postiglo prepoznatljiv ukus i jačinu, ovom piću je potrebno da 'odleži' pet godina.
"Proizvodnja 'maotaia' zahteva posebnu tehnologiju i blisko je povezana sa podnebljem", kaže Džao. Takođe, postoji i striktna kontrola kvaliteta.
Kada je u pitanju "maotai" tu nema lažnjaka. Ove godine kompanija će proizvesti 29.000 tona, ili možda i 30.000 ukoliko uspe, ali će na tržište izaći samo 11.000 tona pića koje je proizvedeno pre pet godina.
Iako se proizvodilo još unazad dva milenijuma, "maotai" je stekao popularnost širom Kine tek pošto je postalo omiljeno piće kineskih komunističkih vođa.
Legenda kaže da ga je predsednik Mao Cedung prvi put probao dok je prolazio sa narodnom vojskom kroz Guidžou, tokom Dugog marša u vreme građanskog rata tridesetih godina.
Nakon formiranja Narodne republike Kine "maotai" je postao popularan i u Pekingu, ali se i dalje proizvodi samo u Guidžou.
Упутство
Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.
Број коментара 0
Пошаљи коментар