Читај ми!

Britanski nosač "Princ od Velsa" stigao do Kine bez dva "F-35B" – simbol sile ili tehnološke slabosti

Britanski nosač aviona "Princ od Velsa", u misiji pariranja kineskoj mornarici u Indijskom i Tihom okeanu, ostao bez dva lovca-bombardera "F-35B", koji su zbog kvarova utočište našli u Indiji i Japanu. Zbog učestalih kvarova i dugog vremena potrebnog da se otklone, nosač i njegove letelice postali predmet šala u državi potkontinentu.

Britanski lovac-bombarder "F-35B" sa nosača aviona "Princ od Velsa" pre nekoliko dana je sleteo zbog kvara na civilni aerodrom u japanskom gradu Kagošima na ostrvu Kjušu.

Taj događaj sam po sebi nije nešto što bi zavredilo pažnju medija, ali se letelica ipak našla na prvim stranicama novinama i vebsajtova širom sveta.

Mada mnogi mediji, skloni šturom izveštavanju od par redova, nisu pružili objašnjenje zašto, razlog je to što je dva meseca ranije drugi borbeni avion istog tipa sa istog nosača takođe zbog defekta potražio sigurnost na obali - na aerodromu Tiruvanantapuram u indijskoj državi Kerala.

Otud sletanju stelt letelice pete generacije u Japanu zapravo najviše pažnje posvećuju indijski mediji - oni su puni duhovitih primedbi, zašto ne reći, šala, na račun britanskog vazduhoplovstva i lovca-bombardera "F-35B".

Ujutru borbeni avion, popodne turistička atrakcija

Jer taj avion usavršenih stelt karakteristika i nakrcan najsavremenijom elektronikom, koji po komadu košta čak 110 miliona dolara, proveo je punih pet nedelja u Indiji čekajući opravku i repatriaciju. Za to vreme, primećuju indijski mediji, postao je atrakcija za lokalno stanovništvo i čak magnet za turiste - radoznalci, među kojima puno dece, dolazili su da ga fotografišu, crtaju i komentarišu.

Ono što je tamošnje novinare i vojne stručnjake posebno začudilo je vreme koje je bilo potrebno da avion konačno napusti indijski aerodrom - iako su britanski mehaničari relativno brzo pristigli, oni nisu bili u stanju da uklone kvar više od mesec dana. Turistička organizacija Kerale na društvenim medijima je čak objavila humorističnu reklamu za svoju državu, koja je aludirala na činjenicu da se britanski avion izuzetno dugo zadržao na lokalnom aerodromu: "Kerala, destinacija koju nećete želeti da napustite." Jedna od domaćih televizija našalila se da, dok drugi avioni putuju na razna mesta, "F-35" se zaglavljuje na raznim mestima.

Šalu na stranu, prizemljenje "F-35" u Kerali je posebno bitno jer je taj skupi proizvod američke fabrike "Lokid-Martin", kojeg, čini se s pravom, prati glas da je vrlo težak za održavanje, bio ponuđen indijskom vazduhoplovstvu - ono upravo poslednjih meseci analizira da li da se opredeli za njega ili rusku ponudu koja se sastoji nekoliko eskadrila "SU-57" i "SU-35".

Prinčevo novo odelo

Sada kada je i drugi "F-35" "pobegao" sa svog nosača, pojavile su se šale i o tome da su britanski piloti željni odmora u egzotičnim zemljama podalje od svojih nadređenih.

"Princ od Velsa", u misiji demonstracije sile u odnosu na kinesku mornaricu u Indijskom i Tihom okeanu, uz samu kinesku obalu, tako je usput ostao bez dva skupa aparata i demonstrirao slabost - i same letelice, za koju takođe kažu da ima isuviše složen softver sklon bagovima, i same udarne grupe, koja nema dobru organizaciju kada je u pitanju održavanje aviona.

Ako se po jutru dan poznaje, "Princ od Velsa", koji je dug 280 metara i nosi 48 aparata "F-35B", bi i na povratku u Ujedinjeno Kraljestvo mogao da izgubi još koji avion. Doduše, postoji nada da će, pošto je taj div upravo pristao na tri nedelje u japansku luku Jokosuka, tamošnje vazduhoplovstvo, koje poseduje čak 147 aviona tipa "F-35", umeti da nesrećnim Britancima pruži neophodnu tehničku podršku.

Problematični "F-35"

"Lokid-Martinov" lovac-bombarder "F-35" reklamira se kao moćna platforma koja zahvaljujući naprednom kompjuteru, radaru i raketama može da tuče protivnika sa ogromnih razdaljina i zbog izuzetno malog odraza ostane nevidljiv za protivničke radare. On bi tako, teoretski, trebalo da omogući za neprijatelja iznenadne udare, ne samo u vazduhu, već i po brodovlju i aerodromima i drugim važnim kopnenim ciljevima.

Međutim, njega već bukvalno dve decenije prate kontroverze, kao što su velika kašnjenja i ekstremno visoka cena razvoja. Od kada je ušao u upotrebu, sve više se govori o tome da je reč o letelici koja zahteva puno sati održavanja - mnogo truda, stručnog znanja i novca, te da zbog toga pruža malo korisnih sati naleta.

"F-35" se pored američkog, u većem broju nalazi i u naoružanju japanskog, australijskog, južnokorejskog, britanskog i italijanskog vazduhoplovstva, a poručile su ga i mnoge druge države NATO pakta, kao i Švajcarska.

Suočene sa agresivnom spoljnom politikom vlade predsednika Donalda Trampa, koja i po saveznicima udara carinama i ekonomskim sankcijama, pojedine zemlje, kao što su Kanada, Portugal, Španija i Švajcarska sada razmatraju mogućnost da odustanu od svojih poručbi "F-35".

субота, 16. август 2025.
26° C

Коментари

Da, ali...
Како преживети прва три дана катастрофе у Србији, и за шта нас припрема ЕУ
Dvojnik mog oca
Вероватно свако од нас има свог двојника са којим дели и сличну ДНК
Nemogućnost tusiranja
Не туширате се сваког дана – не стидите се, то је здраво
Cestitke za uspeh
Да ли сте знали да се најбоље грамофонске ручице производе у Србији
Re: Eh...
Лесковачка спржа – производ са заштићеним географским пореклом