недеља, 18.05.2025, 05:55 -> 16:41
Извор: РТС
Аутор: Иља Мусулин, дописник РТС-а из Источне Азије
štampajTrampove carine i Japan, stigle prve procene o gubicima auto-industrije
Japanski mediji ovih dana iznose više detalja o ogromnom gubitku od oko 21 milijardu dolara koji će, strahuje se, u ovoj fiskalnoj godini pretrpeti japanska automobilska industrija, usled carina koje je uvela administracija predsednika Donalda Trampa.
Trećeg aprila na snagu su stupile carine od 25 odsto na automobile koje je uvela vlada novog-starog predsednika Donalda Trampa, a trećeg maja i carine iste visine koje se odnose na delove za vozila.
Otud, sada su već dostupni prvi empirijski podaci o gubicima koji će usled njih pretrpeti japanski proizvođači vozila. Renomirana "Tojota", na primer, za prvi mesec trajanja carina pretrpela je štetu od oko 1,2 milijarde dolara.
Japanski mediji prenose procenu agencije Blumberg da bi na godišnjem nivou njen gubitak prouzrokovan novim carinama mogao da dostigne skoro 11 milijardi dolara, mada druge kuće tu štetu procenjuju na oko šest do sedam milijardi.
Kako sačuvati radnike uprkos brojnim preprekama
Japanski mediji pišu da će njihova automobilska industrija, moguće, pretrpeti ukupni godišnji gubitak u iznosu od čak oko 21 milijardu dolara usled Trampovih tarifa. Oni pritom upozoravaju i da je nemoguće na siguran i precizan način proceniti predstojeću štetu, jer se situacija menja iz dana u dan.
Japanski ekonomski stručnjaci, uprkos opštoj neizvesnosti i naznakama da uprkos pregovorima između političkih vrhova dve države američke carine na automobile neće biti povučene, ističe da je najvažnije ne paničiti i sačuvati što se može.
Na pitanja domaćih novinara zabrinutih za budućnost najprofitabilnije grane japanske industrije, rukovodstvo "Tojote" je nedavno izjavilo da kompanija neće promeniti cene svojih vozila zbog Trampovih carina, te da će nastojati da održi proizvodnju od tri miliona automobila u Japanu, kako bi sačuvala radnu snagu i poštedela svoje snabdevače gubitke.
Ta mega kompanija, najveći proizvođač i prodavac četvorotočkaša na svetu, može to sebi da dozvoli jer ima ogromne finansijske rezerve. Pitanje je, međutim, šta će biti sa drugim japanskim proizvođačima.
Za sada je izvesno da će svi oni povećati proizvodnju u svojim postrojenjima u SAD kako bi bar delimično nadoknadili (predstojeće) smanjenje uvoza prouzrokovano uvođenjem tarifa.
U tome će ih, međutim, ometati poskupljenje čelika, delova za automobile i proizvodne mašine koje uvoze iz Japana u SAD za potrebe svojih fabrika – američka administracija, naime, pored 25 odsto na automobile i delove za vozila, predviđa i carine od 25 odsto na strani čelika i aluminijuma, te 24 odsto na sve druge japanske proizvode (mada se ovom poslednjem sada pregovara).
Pored proširenja proizvodnje u SAD, verovatno je i prebacivanje težišta prodaje na jugoistočnu i južnu Aziju i druge delove sveta.
Ogromni gubici
Generalni direktor "Honde" Tošihiro Mibe izjavio je da će već u ovoj fiskalnoj godini, dobrim delom zbog problema carina, profit njegove korporacije biti više nego prepolovljen, odnosno da će opasti oko 650 milijardi jena (4,5 milijardi dolara).
"Nisan" procenjuje da će Trampove carine koštati oko 450 milijardi jena (tri milijarde dolara), dok "Subaru", koji u SAD prodaje čak polovinu svih svojih vozila, govori o dve i po milijarde dolara gubitaka. Rukovodioci "Mazde" saopštili su da je u aprilu trošak koji je kompanija iskusila usled novouvedenih carina iznosio oko deset milijardi jena (oko 68 miliona dolara).
Japanski mediji pišu da je u najboljem položaju "Suzuki", koji u SAD uopšte ne prodaje automobile, već samo motocikle i koji ne bi trebalo da zabeleži godišnji gubitak veći od oko 40 milijardi jena (135 miliona dolara).
Inače, u SAD je prošle kalendarske godine prodato 5,9 miliona japanskih automobila, što je proizvedenih u toj zemlji, što je uvezenih iz Japana, Meksike i Kanade.
U 2023. iz samog Japana u druge delove sveta izvezeno je 5,27 miliona četvorotočkaša vrednih oko 110 milijardi američkih dolara.
Коментари