Luksemburg – prva zemlja koja je uvela besplatan javni prevoz i smanjila emisije gasova
Još 2020. godine, Luksemburg je postao prva zemlja na svetu koja je uvela besplatan javni prevoz, čime je podstaknuto korišćenje autobusa, tramvaja i vozova. Tada je tamošnji ministar saobraćaja izjavio da se 40 odsto stanovnika vozi javnim prevozom i da je njegovo besplatno korišćenje socijalna mera koja donosi velike uštede, ali da se razmišljalo i o ekološkom aspektu. Ova odluka ne samo da je smanjila gužve, već je doprinela i smanjenju emisija štetnih gasova. Snimajući serijal Zelena Evropa, ekipa Redakcije ekološkog programa posetila je Luksemburg.
Mala kneževina Lksemburg smeštena između Nemačke, Francuske i Belgije, često ostaje neprimetna u odnosu na velike susede. Međutim, ova zemlja igra ključnu ulogu unutar Evropske unije, a glavni grad je domaćin nekoliko važnih institucija, uključujući Evropski sud pravde, Evropsku investicionu banku i Evropski parlament.
"Kada je reč o mreži autobusa grada Luksemburga, procenjujemo da je u proseku koristi oko 600.000 putnika nedeljno i nešto više od četrdeset miliona putnika godišnje. Očekujemo da ćemo 2036. godine imati još 50.000 zaposlenih i još 50.000 stambenih jedinica, te smo prinuđeni da rešimo problem mobilnosti tako što ćemo individualni prevoz u što većoj meri zameniti javnim", kaže Patrik Goldšmit, odbornik grada Luksemburga zadužen za mobilnost.
Novi pogon za autobuse
U planu je i izgradnja novog pogona za autobuse na periferiji grada koji će se oslanjati na ekološki čistu tehnologiju, gde će mogućnost električnog punjenja imati više od 200 autobusa, a biće predviđeno i da se električni pogon zameni vodonikom u budućnosti.
"Osam stanica za punjenje električnih autobusa se nalazi izvan gradskog depoa. U planu je izgradnja 30 stanica za punjenje u samom depou, dok se stanice grade i na kraju linije prevoza. Transformator ima snagu od jednog megavata, a svaki pojedinačni pantograf može da puni do 300 kilovata", kaže Leks Bantner, rukovodilac autobuske službe grada Luksemburga.
Mreža tramvaja
Tramvaj predstavlja važan segment prevoza u gradu. Danas je celokupna tramvajska mreža povezana sa autobusima, parkiralištima za automobile i bicikle, a uskoro će i sa aerodromom.
"Danas imamo ukupno 33 tramvaja. Na trasi između stadiona i Luksekspa saobraća 21 vozilo na svaka 4 minuta. U vreme jutarnjeg špica, između 7 i 9 ujutru, uvodimo dodatna vozila i u proseku se dnevno preveze oko 120.000 putnika a u izuzetnim slučajevima čak 600.000. Na drugom kraju grada postoji veza sa aerodromom. Taj deo će biti završen upravo ove godine 2025. u martu, a očekujemo prve putnike u decembru", kaže Karlo Hencen, operativni direktor "Lukstrama".
I na kraju, jedan Srbin
I na kraju, zbog opsežnih infrastrukturnih radova, mreža prevoza u glavnom gradu Luksemburga zahteva česte promene, a za to je zadužen jedan Srbin.
"Započeli smo saradnju sa jednim srpskim arhitektom koji je iscrtao novu mrežu na mapi koja je vrlo čitka i pruža mnoštvo informacija u boji. Svaki put kad uvedemo neku izmenu, ponovo sarađujemo sa Jugom Cerovićem kako bismo prilagodili plan i pronašli način da ga učinimo što pristupačnijim korisnicima", kaže Leks Bantner, rukovodilac autobuske službe grada Luksemburga.
Luksemburg je poznat po svojoj posvećenosti ekološkim pitanjima, a ono po čemu se možda najviše ističe su inicijative u vezi sa transportom i smanjenjem zagađenja.
Коментари