петак, 08.11.2024, 14:15 -> 14:22
Извор: РТС
Аутор: Иља Мусулин, дописник РТС-а из Источне Азије
štampajMasovna otpuštanja u "Nisanu" - kriza zbog koje će se predsednik Ućida odreći polovine svoje plate
Drugi najveći japanski proizvođač automobila "Nisan" najavio je da će otpustiti 9.000 radnika i smanjiti svoj proizvodni kapacitet za 20 posto.
Japanski proizvođač automobila "Nisan" objavio je u četvrtak da namerava da otpusti 9.000 radnika iz više postrojenja širom sveta.
Kompanija zbog pada prihoda planira da izvrši racionalizaciju u sklopu koje će njeni proizvodni kapaciteti biti umanjeni za petinu.
To je, kažu poznavaoci "Nisana", jasni izraz promene u strategiji razvoja u odnosu na vreme kada je preduzećem vedrio i oblačio libansko-brazilski menadžerski "čarobnjak" Karlos Gon (od 2001 do 2018), kada je ona, nakon početnog prestruktuiranja, krenula u dužu proizvodnu ekspanziju.
Suprotno tome, novi predsednik Makoto Ućida je po stupanju na dužnost u 2020. formulisao četvorogodišnji plan za redukciju proizvodnih kapaciteta i broja modela.
"Nisan" bi ove fiskalne godine trebalo da ostvari profit od oko 970 miliona dolara, ali je to manje od trećine od prvobitno planiranog.
Uzroci krize
Kompanija se već duže nalazi u krizi, pre svega zboga pada poverenja potrošača nakon velike afere u kojoj su japanski direktori pokrenuli jednu vrstu unutrašnjeg puča i oborili predsednika Gona zbog njegove samovolje i zloupotrebe imovine preduzeća.
On je potom bio i uhapšen i proveo dugo vremena u zatvorskom pritvoru, da bi konačno bio prebačen u kućni, iz kojeg je organizovao spektakularno bekstvo koje je privuklo pažnju svetskih medija.
No, kažu ekonomisti, direktni uzrok otpuštanja i smanjivanja kapaciteta treba tražiti u događajima koji su usledili nakon izbijanja epidemije korona virusa, odnosno, u pasivnosti kompanije, koja od 2020. godine na ovamo zapostavila rad na novim modelima i u padu prodaje njenih električnih automobila na američkom tržištu.
Odnosno, smanjivanje broja modela u prodaji trebalo je, smatraju oni, biti izvršeni ukidanjem starih, ali ne i odustajanjem od uvođenja novih.
Profit "Nisana" u šestomesečnom periodu od aprila do septembra (u prvoj polovini fiskalne 2024. godine) u odnosu na isti period prošle godine opao je za 94 posto. Najlošiji rezultati, operativni gubitak od oko četiri milijarde jena (27 miliona dolara), zabeležen je u SAD.
Osnovni razlog za tu nepovoljnu promenu je, smatraju stručnjaci, to što je u SAD naglo pala prodaja čisto električnih automobila u koje je "Nisan" puno ulagao.
Na njihov uštrb porasla je potražnja za hibridima, koji su jeftiniji i imaju veći radijus kretanja, ali "Nisan" u SAD kupcima ne nudi ni jedan model hibrida.
Ilustracije radi, dok je u 2014. "Nisan" imao čak 19 modela koji su prodavali više od hiljadu vozila mesečno u SAD, ove godine takvih je bilo samo 12.
Kompanija je u septembru i oktobru redukovala proizvodnju u fabrikama u Tenesiju i Misisipiju, što uključuje i model sa motorom na unutrašnje sagorevanje.
Dalje, statistike pokazuju da je u SAD potrebno prosečno 60 dana da bi se prodao novi automobil, ali ove godine za prodaju "Nisanovih" vozila je trebalo 100 dana, dok su se "Tojote" selile u garaže novih vlasnika nakon samo 30, a "Honde" nakon 50 dana.
"Nisan" trenutno zapošljava 130.000 radnika širom sveta i ima proizvodni kapacitet od čak pet miliona vozila. Očekuje se da će ove fiskalne godine prodati oko 3,4 miliona četvorotočkaša.
Ta kompanija, u prošlosti poznata i pod imenom "Dacun", drugi je najveći proizvođač automobila u Japanu iza "Tojote".
Kako bi ublažio gubitke, "Nisan" je najavio da će prodati trećinu svog vlasničkog udela u proizvođaču automobila "Micubišiju", a predsednik Ućida rekao je poslenicima sedme sile da će se odreći polovine svoje plate.
Коментари