Decenija od misterioznog nestanka MH-370 – Malezija se zalaže za obnovu potrage, Australija nudi podršku
Na deceniju od nestanka malezijskog boinga MH-370, u kojem je bilo 239 putnika i članova posade, Australija je ponudila Maleziji da se obnovi istraga najveće misterije u istoriji avijacije. Porodice nestalih i dalje insistiraju na odgovoru na pitanje gde su nestali njihovi najbliži, dok se u javnosti nižu teorije gde je i zašto nestao avion.
Malezijski "boing" sa 239 putnika i članova posade nestao je 8. marta 2014. godine na letu Kuala Lumpur – Peking.
Potraga za "boingom 777" oznake "MH-370" bila je jedna od najobimnijih i najskupljih u istoriji avijacije – pretraženo je više od 120.000 kvadratnih kilometara Indijskog okeana.
Malezija se, na desetogodišnjicu, zalaže za obnovu potrage za avionom, dok Australija nudi podršku da se olupina boinga pronađe.
"Malezijska vlada je posvećena potrazi (MH-370) i potraga mora da se nastavi", poručio je ministar saobraćaja Malezije Entoni Loke.
Loke je, takođe, rekao da je američka firma za istraživanje morskog dna "Oušen infiniti" pozvana na razgovore o najnovijem predlogu pretrage nakon dva prethodna neuspela pokušaja.
"Australija spremna da pomogne"
Australijski ministri, u međuvremenu, naveli da njihova vlada podržava sve napore da se pronađe nestali aviona.
"Australija je spremna da pomogne malezijskoj vladi, ako smatra da su australijske agencije u mogućnosti da ponude tehničke informacije kao rezultat njihovog učešća u prethodnim potragama", naveli su ministri u saopštenju.
Najbliži nestalih, uoči godišnjice, došli su u Maleziju da bi pozvali lokalne vlasti da ponovo pokrenu istragu.
Zvanična potraga, u kojoj su učestvovali timovi iz Australije, Malezije i Kine, okončana je u januaru 2017. godine.
U avionu su bile 153 osobe iz Kine i 38 Maležana. Drugi putnici su bili iz Irana, SAD, Kanade, Indonezije, Australije, Indije, Francuske, Novog Zelanda, Ukrajine, Rusije, Tajvana i Holandije. Svih 12 članova posade su Maležani.
Poslednja poruka
Četrdeset dva minuta posle ponoći 8. marta 2014, "boing 777", uspeo se na nebo i skrenuo na severoistok, prema Južnom kineskom moru.
Prvi oficir, Farik Hamid, imao je 27 godina, a od pune sertifikacije delio ga je samo jedan trenažni let.
Komandujući pilot, 53-godišnji Zahari Ahmad Šah, bio je jedan od najstarijih i najcenjenijih pilota "Malezija erlajnsa". U posadi je bilo 10 stjuardesa iz Malezije.
Prvih 40 minuta leta proteklo je uobičajeno. U 1.19 sati, MH-370 se približio kraju malezijskog vazdušnog prostora. Kontrola avio-saobraćaja javila se da prosledi let za Ho Ši Min. Zahari je odgovorio: "Laku noć. Malezijski tri-sedam-nula".
To je bilo poslednje što je neko čuo sa leta. Zahari se nikada nije prijavio kod vijetnamskih kontrolora. Nekoliko sekundi nakon što je prešao u vijetnamski vazdušni prostor, MH-370 je nestao sa radara. Svi naredni pokušaji da se sa njim kontaktiraju bili su neuspešni.
Šok i opsesija
Komercijalni avioni bi trebalo da budu dostupni u svakom trenutku, poznati i praćeni, ali MH-370 je nestao, navodi Gardijan.
U dokumetarnom filmu Netfliksa o nestanku aviona MH-370 navodi se da je, zatim, usledila "odložena konfuzija", šok, devastacija i opsesija.
"To je najveća misterija avijacije svih vremena. Ovo je svet u kome imamo mobilne telefone i radare i satelite i praćenje, i tako skoro devet godina kasnije... a još uvek imamo tako malo izuzetnog", navela je Luiz Malkinson, režiserka filma.
Malezija je 2018. godine angažovala "Oušn Infiniti" za potragu za avionom u Indijskom okeanu, nudeći 70 miliona dolara ako pronađe avion.
Potraga kompanije usledila je nakon što su Malezija, Kina i Australija okončale dvogodišnji podvodni lov koji je koštao 135 miliona dolara u januaru 2017. godine, nakon što nisu pronašli trag avionu.
Teorije i krilo aviona
Pronalazak aviona, ili bar više delova njegove olupine, moglo bi se pokazati ključnim, ali istražitelji imaju vrlo ograničene informacije o poslednjim satima aviona.
Stručnjaci još ne mogu da donesu konačan zaključak da li je MH-370 ostao pod komandom pilota, ili se srušio van kontrole u more.
Jedna od teorija je da ga je pilot aviona namerno srušio, ali su australijski istražitelji to odbacili, saopštivši da je bio bez svesti u poslednjim trenucima.
Tehnički kvar ostaje još jedna mogućnost, ali u odsustvu zvaničnog objašnjenja, pojavljivale su se različite teorije.
Deo krila aviona nađenog na ostrvu Mauricijus u Indijskom okeanu pripada nestalom avionu kompanije "Malezija erlajns" na letu MH-370, saopštili su malezijski i australijski zvaničnici.
Stručnjaci za vazduhoplovstvo rekli su za Si-En-En da bi visoko razvijena tehnologija mogla do dovede do razrešenja najveće misterije u istoriji vazduhoplovstva, ali da bi "to ne bi bilo jeftino".
Коментари