Читај ми!

Evropski veto na spajanje dva južnokorejska giganta – da li je EU stopirala globalni monopol

Evropska komisija stavila je veto na spajanje dva južnokorejska giganta iz oblasti brodogradnje, koji bi zajedno mogli da upiju čak 60 do 70 posto ukupne svetske potražnje za tankerima za prenos tečnog prirodnog gasa, javljaju mediji u toj dalekoistočnoj zemlji.

Pojedine zemlje su pravi specijalisti za određene oblasti ekonomije. Južna Koreja, mada je to van te industrije malo poznato, zemlja je koja dominira svetskim tržištem kada je u pitanju brodogradnja i, posebno, proizvodnja tankera za transport prirodnog tečnog gasa.

Taj energent, o kojem se poslednjih meseci zbog poskupljenja puno govori, kao najčistiji od svih fosilnih goriva, sve je traženiji u svetu, pa je za njegovu isporuku, tamo gde ne postoje gasovodi, potrebno sve više odgovarajućih plovila.

Južnokorejski mediji pišu da su domaća brodogradilišta, koja su ćerke kompanije grupa "Hjundai" ("Hjundai hevi"), "Devu" ("DSME") i "Samsung" ("Samsung hevi"), prošle godine primila čak 68 od ukupno 78 porudžbi na svetskom tržištu za tankere koji prenose tečni prirodni gas.

I to je glavni razlog zašto je Evropska komisija u četvrtak odbila plan po kojem je južnokorejska kompanija "Hjundai hevi", najveći brodograditelj na svetu, trebalo da preuzme "DSME", treći na planeti, otkupljivanjem 56 posto deonica za oko 1,68 milijardi američkih dolara.

Naime, kada bi se ta dva proizvođača udružila u jednu mega kompaniju, ona bi pokrivala čak 60 do 70 odsto svetskog tržišta tankera za prevoz tečnog prirodnog gasa i tako praktično bila u poziciji da guši konkurenciju i ostvari globalni monopol. To tržište u poslednjih pet leta je iznosilo preko 10 milijardi dolara godišnje.

Za preuzimanje i spajanje kompanija iz istog sektora potrebna je saglasnost u svim zemljama ili regijama u kojima će novonastali entitet poslovati, pa su pomenute južnokorejske kompanije prisiljene da istu traže u mnoštvu država, i mada su se do sada, recimo, Kina i Singapur složili s njihovim planom, Evropska unija, koja ima ogromnu potražnju za tankerima, mu se suprotstavila.

Posrnuli gigant

Razlog za prodaju "DSME", koji je u prošloj godini primio narudžbe za brodove vredne čak 10,8 milijardi dolara, je to što on ima ozbiljnih problema sa solventnošću jer mu, pre nego što ostvari zaradu na njima, na naplatu dospevaju veliki dugovi.

To je i glavobolja za vladu u Seulu pošto je najveći deoničar u "DSME" (skraćenica za "Devu brodogradnja i pomorsko inženjerstvo"), Korejska razvojna banka, čiji je vlasnik država. Ta finansijska institucija već više od pet godina pokušava da reši problem likvidnosti brodograditeljske kompanije.

"DSME", koji ima 35.000 zaposlenih, proizvodi specijalizovane brodove koji služe za prevoz nafte, gasa, ruda i hemikalija, ali i za potrebe vojske pravi razarače, podmornice i druga ratna plovila.

"Hjundai hevi" i "DSME" su objavili da zbog veta koji je uložila Evropska komisija za sada odustaju od daljeg rada na spajanju, ali i da razmatraju pravnu žalbu protiv nje.

Ako "Hjundai hevi" ne uspe da preuzme većinski udeo u "DSME", država će morati da nađe novog kupca, što može biti vrlo težak zadatak i dovesti do toga da se novac poreskih obveznika upotrebi za spasavanje giganta svetske brodogradnje.

субота, 18. мај 2024.
20° C

Коментари

Re: Poreklo
Чије гене носе народи у региону
Imam novcic od 1 centa dole je vrednost ponudjena 6000 dinara
Ако пронађете ову новчаницу одмах идите код нумизматичара
Imam mali novcic 1 cent
Ако пронађете ову новчаницу одмах идите код нумизматичара
Косовски вез
Нематеријална културна баштина Србије – косовски вез
Prodajem
Ако пронађете ову новчаницу одмах идите код нумизматичара