Deca sa smetnjama u redovnoj školi

Do 1. septembra 2010. deca sa smetnjama u razvoju mogla su da se upišu u redovnu školu samo uz dobru volju nastavnika i škole. Od ove školske godine sva deca uče pod istim uslovima.

Inkluzivno obrazovanje podrazumeva uključivanje deteta u društveni život na svim nivoima: od porodičnog okruženja, obrazovanja, sticanja različitih veština do samostalnog života u zajednici. U Srbiji, od 1. septembra 2010. redovnu školu mogu da pohađaju i deca sa smetnjama u razvoju. Do sada, njihovo uključivanje u redovni obrazovni sistem nije bilo obavezno i zavisilo je od volje nastavnika i škola.

Sedamnaestogodišnji Kikinđanin Milan Selak, koji boluje od  cerebralne paralize, uvek je nailazio na razumevanje. Završio je redovnu osnovnu školu, a sada pohađa drugi razred srednje.

Milan se teško kreće, sporije piše i govori. Učenik je drugog razreda Ekonomsko-trgovinske škole u Kikindi. On kaže da je za njega najvažnije to što može da bude sa svojim vršnjacima. Otac je svakog dana u školi s njim, unosi ga, premešta. "Ostao sam bez posla, tako da mi je ovo, što kažu, novo radno mesto."

Milan prati samo časove matematike. Profesorka matematike Zorka Isakov kaže da prvi put ima učenika sa malo drugačijim potrebama od ostalih. "Milan malo teže piše, pa ne stigne da sve prepiše s table. Zato smo se dogovorili da uradi koliko stigne, a da u vreme kada ostali učenici iz odeljenja imaju čas fizičkog Milan i ja radimo matematiku."

Vršnjaci su ga prihvatili i rado mu pomažu, nose mu torbu, jaknu. Ana Zdravković kaže da se lepo druže i šale. "Drugačiji je, ali to ne menja naš odnos prema njemu", objašnjava drug iz odeljenja Slobodan Košničar.

Svi u školu, budućnost za sve

Inkluzija često izaziva oprečne reakcije. Dok jedni naglašavaju da se deca sa smetnjama u razvoju na taj način socijalizuju, drugi ističu da škole nisu adekvatno opremljene, da su grupe prevelike, a nastavnici nedovoljno osposobljeni. Ima i onih koji smatraju da to može smetati ostaloj deci.

Međutim, uključivanje u redovnu nastavu je tek početak stvarne inkluzije, čiji je cilj osamostaljivanje i dostojanstven život odrasle osobe sa smetnjama. Psiholog Ekonomske škole tvrdi da je inkluzivno obrazovanje korisno: "Na neki način je izjednačen sa ostalom decom i ima dobru priliku da se obrazuje i bude u društvu svojih vršnjaka. Deca koja nemaju problema, imaju priliku da pokažu svoju humanost."

U stotinu gradova Srbije nedavno je započet projekat "Svi u školu, budućnost za sve" koji bi trebalo da pomogne da građani istinski prihvate inkluѕiju i postanu svesni koliko je uključivanje dece sa smetnjama u razvoju značajno i za njih i za celo društvo.

"Ovom kampanjom želimo da postignemo to da naša deca znaju da je u redu biti različit i da svako dete ima jednaku potrebu potrebu da bude voljeno i prihvaćeno", ističe koordinatorka projekta u Kikindi Vesna Stanaćev.

Procenjuje se da u Srbiji 45.000 dece ima smetnje u razvoju. Međutim, u redovni obrazovni sistem uključen je tek mali procenat.

Број коментара 0

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

петак, 08. август 2025.
22° C

Коментари

Da, ali...
Како преживети прва три дана катастрофе у Србији, и за шта нас припрема ЕУ
Dvojnik mog oca
Вероватно свако од нас има свог двојника са којим дели и сличну ДНК
Nemogućnost tusiranja
Не туширате се сваког дана – не стидите се, то је здраво
Cestitke za uspeh
Да ли сте знали да се најбоље грамофонске ручице производе у Србији
Re: Eh...
Лесковачка спржа – производ са заштићеним географским пореклом