Читај ми!

Kako je pre 50 godina stojadin stigao na vrh Kilimandžara?

Epska ekspedicija, istorijski podvig, afrička avantura - tako su pre pedeset godina domaći i strani mediji opisivali vožnju od Kragujevca do Kilimandžara. Pre pedeset godina ekspedicija je, sa pet zastava 101, svečano ispraćena iz grada automobila i krenula na put od 11.000 kilometara. Koliko se Kragujevčani sećaju tog dana, istraživala je naša ekipa.

"Mi u srcima nosimo velika htenja i velika obaveze, da dokažemo vrednost naših zastava 101 i u najtežim uslovima korišćenja, da pronesemo crveni barjak Samouprave kroz zemlje prijateljske Afrike i istaknemo ga na vrh Kilimandžara" - tako su govorili na početku puta.

Ušli su u istoriju jugoslovenskog i svetskog automobilizma. Podvig, kojim i dalje može da se pohvali samo nekadašnja Zastava, startovao je tmurnog 14. februara 1975. iz Kragujevca. Posle 45 dana ostvaren je cilj - osvojen je Džilmas point.

“Ja sam taj koji se popeo na vrh Kilimandžara na 6.000 metara i istakao zastavu tada samouprave”, kaže Slobodan Nikolić, učesnik ekspedicije Kragujevac -Kilimandžaro.

Putem kojim ranije niko nije prošao, jedanaestočlana ekipa, u kojoj je bila i jedna dama, krenula je u pet običnih crvenih „stojadina".

Prošli su kroz Grčku, Egipat i pet prijateljskih afričkih zemalja. Prva ozbiljna prepreka, Sudan.

“Nisu hteli graničari prvo da puste ljude da uđu i automobile, jer nikad pre toga nijedan automobil nije prošao kroz taj deo Sudanske Sahare”, navodi Toma Savić, nekadašnji zamenik direktora fabrike automobila "Zastava".

Mnoga plemena, koja su susretali na putu kroz Afriku, prvi put su videla ne samo automobil, već i ljude u garderobi. Stojadin je išao i na plus pedeset, kroz savane, džungle, močvare i kamenjare.

“Neko naleti na kanmen pa razbije karter, a nismo imali rezervne niti smo znali šta da radimo, dok se jedan član ekipe nije setio da proba selotejpom i lepkom zalepi pukotinu i tako smo se i dovezli do kraja”, kaže novinar Dušan Sekulić, učesnik ekspedicije Kragujevac -Kilimandžaro.

Kvarovi su popravljaani u hodu, a „stojadin" i članovi ekspedicije izdržali su,  do tada, nemoguće.

“Mi smo krenuli što se kaže ono u nepoznato. I mislim da smo imali više sreće, nego što smo teški. To je stvarno bila avantura i to je jedan doživljaj koji se ne da zaboraviti”, navodi Slobodan Nikolić, učesnik ekspedicije Kragujevac- Kilimandžaro.

O izdržljivosti i pouzdanosti „stojadina", svedoče i danas oni kojima je to i jedini i omiljeni automobil.

“To je vozilo koje može da bude spremno u bilo kom trenutku da krenete da se vozite, sa nekim minimalnim ulaganjima, završava svaki posao”, kaže Marko Stanojević, iz Kragujevca.

U čast obeleževanja pet decenija od poduhvata Kragujevac- Kilimandžaro, Zastava fan klub priprema još jednu ekspediciju naredne godine.

“Isto odraditi Kragujevac Kilimandžaro , ali ovoga puta sa automobilima marke jugo jer je to naslednik novije generacije i opet da se popnemon na vrh i pokazemo da i jugo automobili mogu da izdrže to”, kaže Vojislav Miletić, predsednik Zastava fan kluba.

Ipak, "kec" ostaje prvi. Na zlatnom tronu i jedanaest odvažnih ljudi iz nekadašnje Jugoslavije. Zajedno su osvojili najvišu planinu Afrike .

петак, 02. мај 2025.
16° C

Коментари

Da, ali...
Како преживети прва три дана катастрофе у Србији, и за шта нас припрема ЕУ
Dvojnik mog oca
Вероватно свако од нас има свог двојника са којим дели и сличну ДНК
Nemogućnost tusiranja
Не туширате се сваког дана – не стидите се, то је здраво
Cestitke za uspeh
Да ли сте знали да се најбоље грамофонске ручице производе у Србији
Re: Eh...
Лесковачка спржа – производ са заштићеним географским пореклом