понедељак, 07.08.2017, 14:34 -> 20:06
Извор: РТС
Sunce "usporilo" vozove
Na jučerašnje tropske temperature ni čelik nije ostao imun. Prošle nedelje, za malo je izbegnuta železnička nesreća kod Mataruške banje kada su se, zbog visokih temperatura, iskrivile šine. Vozovi su usporili na mnogim železničkim pravcima.
Već u sedam ujutru svi usporeni od vrućine, malo ko je imao volje za razgovor. Osluškuju samo zvuk sirene, a one kasne u proseku četrdeset minuta. Voz za Kosovsku Mitrovicu doslovno mili... Mašnovođe su oprezne. Od Kraljeva do Mataruške banje šine se uvijaju se kao zmija.
Sunce je izvitoperilo šine na pruzi Niš-Dimitrovgrad, ali se po mesečini popravljaju kvarovi.
"Onda smo uzeli parče, šinu od dva metra, i ručkama udarali, udarali krivinu da je ispravimo, doteramo kako treba po radijusu. I onda smo izbušili rupe, vezali i sada može da ide i deset kilometara na sat", objašnjava majstor na pruzi Nebojša Kostić.
Što veća vrelina, manja brzina. Tek nešto brže od 10 kilometara na sat vozilo se juče i prugom Beograd-Bar.
Što veća vrelina, manja brzina. Tek nešto brže od 10 kilometara na sat vozilo se juče i prugom Beograd-Bar.
"Malo su šine deformisane, to se vidi. Ali nije toliko opasno, opasno je kada se razdvoje. Kada iskoče malo više, tu je već potrebna intervencija, onda moraju da seku i vare", objašnjava mašinovođa Dragoš Korićanac.
Na ovoj deonici brzina je najviše deset kilometara na sat. Dole, kroz klisuru, ne prelazi četrdeset stepeni.
"Ne razmišljamo kada ćemo stići. Slušam muziku i uživam", kaže jedan od putnika.
Iako je voz iz Beograda kasnio sat vremena, putniku iz insotranstva to nije problem. "Ne žurim, pa mi temperatura ne smeta", kaže on.
Šine na takozvanim sunčanim krivinama, premazane su krečom da se, koliko toliko, zaštite od vreline. U podne zna, kažu, da "dobaci" i sedamdeset stepeni Celzijusove skale.
Železnice Srbije saopštavaju da su preduzeli sve mere i pojačali nadzor i kontrolu pruga, objekata, elektrotehničkih uređaja, opreme. Kako ističu, na osnovu iskustva iz ranijeg perioda, definisane su potencijalno kritične lokacije i obezbeđene su rezervne količine materijala za potrebe hitnih intervencija.
"Takođe, mašinovođama je naloženo striktno pridržavanje Uputstva o načinu postupanja prilikom smanjenja najvećih dopuštenih brzina u ovom periodu. Uputstvom se definiše smanjenje brzina u uslovima visokih vazdušnih i šinskih temperatura na pojedinim delovima pruga u određeno doba dana, najčešće od 12 časova do 22 časa, da bi mašinovođe na vreme uočile deformaciju koloseka i zaustavile voz", napominju iz Železnica Srbije.
Krivljenje šina u zemljama s visokim temperaturama nije retkost, ali može se sprečiti, tvrde stručnjaci.
"To je fizički jedan potpuno normalan fenomen za ovakve meteorološke uslove, ali tehnički može da se spreči i, naravno, sprečava se kod novijih, modernijih pruga. Takozvani pragovi - oni koji drže šinu - moraju da budu od jačeg, čvršćeg, solidnijeg materijala, na primer od betona, a ne od drveta", ukazuje Aleksandar Sedmak, profesor na Katedri za tehnologiju materijala na Mašinskom fakultetu u Beogradu.
Sunčana krivina je zbog porasta temperatura u Srbiji poznata tek nekoliko poslednjih godina. Najviše žrtava godišnje odnese u Indiji. U borbi protiv sunca i krivina nema boljih metoda osim modernizacije železnice.
Упутство
Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.
Број коментара 0
Пошаљи коментар