Читај ми!

Plavo-žuti komplet za avione F-16 – pumpanje morala ili istinski preokret u vazdušnom ratu nad Ukrajinom

Holandija je odustala od prodaje 28 polovnih borbenih aviona F-16 američkoj kompaniji Draken internešenel, čime je, suštinski, otvoren put da te letelice, kada ukrajinski piloti završe obuku, budu predati vlastima u Kijevu. Rusija upozorila da bi F-16 u ukrajinskim rukama predstavljao "ogroman rizik".

Плаво-жути комплет за авионе Ф-16 – пумпање морала или истински преокрет у ваздушном рату над Украјином Плаво-жути комплет за авионе Ф-16 – пумпање морала или истински преокрет у ваздушном рату над Украјином

Optimisti smatraju da bi obuka ukrajinskih pilota za borbene avione F-16 mogla biti okončana za četiri meseca. Stručnjaci upozoravaju da se američki piloti godinama pripremaju za akcije, kao i da ukrajinski aerodromi, jednostavno, nisu spremni za opsluživanje ovih letelica.

"Odlično je što je G7 konačno odlučio da postavi osnove za isporuku borbenih aviona Ukrajini. Mislim da prvo treba da pokrenemo proces obuke pilota i nadam se da ćemo uskoro moći da isporučimo ovu vrstu oružja Ukrajini", rekao je visoki predstavnik EU za bezbednost i spoljnu politiku, Žozep Borelj.

Rusija je, odmah, žestoko reagovala na najavu isporuka borbenih aviona Ukrajini, navodeći da je odluka Vašingtona jasan signal da je Zapad odlučan da nastavi produbljivanje sukoba.

"Time se izlažu ogromnom riziku. U svakom slučaju, imamo sva sredstva potrebna za ispunjavanje ciljeva", rekao je zamenik šefa ruske diplomatije Alekandar Gruško.

Boreljova izjava usledila je svega nekoliko dana pošto je američki predsednik Džozef Bajden odobrio početak obuke ukrajinskih pilota na avionima F-16, što suštinski predstavlja prvi korak ka isporuci ovih letelica Kijevu, koji od početka sukoba traži pomoć kako bi ojačao ratno vazduhoplovstvo.

Bajdenova odluka se smatra ključnim faktorom u procesu odlučivanja o slanju borbenih aviona Ukrajini, koja je od NATO-a zatražila između 24 i 36 ovih letelica.

Zauzvrat, ukrajinski predsednik Volodimir Zelenski je Amerikancima obećao da ovi avioni neće biti korišćeni za napade na ciljeve na ruskoj teritoriji.

Odmah zatim, Velika Britanija i Holandija su formirale "Lovačku koaliciju", kako bi u Belgiji, Danskoj i Norveškoj prikupili dovoljan broj aviona. Do kraja protekle sedmice, ovaj neformalni savez je objavio da može da sakupi 125 ovih letelica.

Posle serije pregovora, Danska i Holandija su sakupile 45 aviona F-16, koji će u dogledno vreme biti isporučeni vlastima u Kijevu, kao zamena za letelice "mig 29" uništene u dosadašnjim borbama sa Rusijom.

Danska, od koje se očekuje ozbiljan doprinos u ovoj akciji, do sada nije donela odluku o slanju aviona Ukrajincima, rekao je ministar spoljnih poslova Lars Loke Rasmunsen danskim medijima.

"Sada možemo osmisliti obuku. Nije bilo smisleno obučavati nekoga za avione na kojima nikada neće leteti... Ali, ne treba unapred zaključivati da smo odlučili da doniramo ove avione", rekao je danski ministar.

Britanska uloga u ovom projektu uključuje obuku pilota i modernizaciju aviona, koja će biti obavljena u Belgiji.

Do sredine maja, Vašington nije dozvoljavao da počne obuka ukrajinskih pilota na avionima F-16 u Evropi, ograničavajući njihovo upoznavanje sa novim letelicama na razmatranje taktika i izučavanje instrukcija za letenje.

Portparol ukrajinskog ratnog vazduhoplovstva Jurij Ignjat objavio je još u januaru da su odobrena sredstva za obuku pilota na avionima F-16, kao i da je prva grupa avijatičara otišla u SAD.

Vašington je, od početka rata, imao ozbiljne rezerve prema slanju "himarsa", "patriota" i tenkova "abrams" Ukrajincima, ali je to oružje, na koncu, ipak upućeno u ukrajinskim oružanim snagama.

Za sada, međutim, nije sasvim jasno kada bi letelice F-16 mogle biti isporučene Ukrajincima, ali niz stručnjaka upozorava da bi obuka morala da traje najmanje četiri meseca, napominjujući da američki piloti bar dve godine lete na ovim avionima pre nego što budu upučeni u potencijalno opasne akcije.

S obzirom na to da Ukrajinci nemaju vremena za takvu obuku, prve akcije F-16 na nebu iznad ove države mogle bi se očekivati već krajem leta, mada ostaje nejasno koliko će vremena biti potrebno za školovanje zemaljskog osoblja, koje će opsluživati letelice i pilote.

Osnovna obuka pilota na avionima F-16, prema podacima američkog Kongresa, traje 133 dana.

Amalitičari američke korporacije RAND su, još ranije, upozorili da postojeći vojni aerodromi u Ukrajini, suštinski, ne odgovaraju letelicama F-16, te da će Kijev u narednim mesecima morati da produži i ponovo pokrije postojeće piste, kako bi na najbolji način mogli da iskoriste potencijale novih aviona.

Suštinski, NATO slanjem aviona F-16 Ukrajincima šalje ozbiljnu političku poruku, računajući da će nove letelice ojačati moral nacije, ali i donekle smanjiti rusku premoć u vazduhu.

Poljska je, isporukom poslednjih deset "migova 29", gotovo iscrpila sve zalihe borbenih aviona sovjetskog porekla, koji bi ojačali ukrajinsko ratno vazduhoplovstvo. Do sada, Ukrajincima je isporučena 41 letelica "mig 29", od čega je 28 poljskih i 13 slovačkih.

"Migovi" iz ove dve države isporučeni su u različitom stanju, pa stručnjaci smatraju da su svega četiri slovačka aviona bila sposobna za borbene operacije, dok će preostali biti upotrebljeni za rezervne delove.

Osim ove dve države, još samo Bugarska ima 16 ovakvih letelica, od kojih je prošle godine svega šest bilo operativno. U jeku rata u Ukrajini, Rusija je Bugarskoj, prema ranijem ugovoru, isporučila izvesnu količinu rezervnih delova, ali to nije bitno uticalo na snagu bugarskog ratnog vazduhoplovstva.

среда, 16. јул 2025.
23° C

Коментари

Da, ali...
Како преживети прва три дана катастрофе у Србији, и за шта нас припрема ЕУ
Dvojnik mog oca
Вероватно свако од нас има свог двојника са којим дели и сличну ДНК
Nemogućnost tusiranja
Не туширате се сваког дана – не стидите се, то је здраво
Cestitke za uspeh
Да ли сте знали да се најбоље грамофонске ручице производе у Србији
Re: Eh...
Лесковачка спржа – производ са заштићеним географским пореклом