Poslanici o oglašavanju i informacionoj bezbednosti

Poslanici republičkog parlamenta završili su raspravu o predlozima zakona o oglašavanju i o informacionoj bezbednosti, za čija rešenja su stigle i pohvale iz opozicije. Ministar telekomunikacija Rasim Ljajić kaže da je cilj predloženog zakona o informacionoj bezbednosti da se poveća nivo zaštite i bezbednosti u informaciono-komunikacionim sistemima u zemlji i podizanje svesti institucija, organa i građana o opasnostima u toj oblasti.

Predstavljajući poslanicima taj zakonski predlog, potpredsednik Vlade Rasim Ljajić je u skupštini rekao da Srbija nije poštećena od sajber napada i visokotehnološkog kriminala, zbog čega je potrebno doneti krovni zakon koji će ići u korak sa trendovima u zaštiti od tih pojava.

Podsećajući da je pre dve godine dolazilo do "napada" na sajtove SPC, Agencije za privatizaciju i drugih organa, Ljajić je rekao da se Srbija suočava sa gotovo istim izazovima koji su prisutni u svetu.

"Ključni razlog za donošenje ovog zakona je činjenica da se pojavljuju veliki izazovi na polju informacione bezbednosti i da svakim danom postajemo svesni ranjivosti naših uređaja i da to postaje globalni problem. Mnogobrojni su sajber napadi, preko 1.000 američkih kompanija je u poslednje dve godine prijavilo incidente i napade hakera", rekao je Ljajić, koji je i ministar trgovine, turizma i telekomunikacija.

Prema njegovim rečima, u 2013. godini u Srbiji je bilo 865 registrovanih krivičnih dela visokoogranizovanog kriminala, a 2014 - 780 napada.

Predloženi zakon, kaže, treba da omogući definisanje mera zaštite, da se ustanovi odgovornost pravnih lica koja upravljaju tim sistemima i koji su organi koji su nadležni za sprovođenje mera.

Propisana je čitava lepeza institucija na koje se odnose odredbe, a obaveza će im biti da donesu akt o bezbednosti, kojim se određuju jasne mere zaštite svih tih sistema, objasnio je Ljajić.

Poslanici su rad nastavili debatom o predlozima za autentično tumačenje zakona o autorskom i srodnim pravima i o elektronskim medijima.

Taj drugi predlog je inicirala SNS kako bi se razrešile nedoumice oko izbora kandidata za člana Saveta Regulatornog tela za elektronske medije u ime udruženja čiji su ciljevi ostvarivanje slobode izražavanja i zaštita dece.

U predlogu autentičnog tumačenja piše da te organizacije treba dogovorom da utvrde konačan predlog dva kandidata, a da se u suprotnom konačan predlog zajedničkog kandidata utvrđuje glasanjem tako što predstvnik svake organizacije glasa za jednog kandidata, posle čega se utvrđuje konačan predlog dva kandidata koji su dobili najveći broj glasova.

Šef poslaničke grupe SDS-a Marko Đurišić rekao je da su zakonski predlozi o oglašavanju i o informacionoj bezbednosti dobar korak ka uređenju pravnog sistema i ka usklađivanju sa evropskim propisima.

Najavio je da će ta stranka podržati Predlog zakona o informacionoj bezbednosti, a da je na predloženi zakon o oglašavanju podneti amandmane koji idu ka još restriktivnijem propisivanju mogućnosti oglašavanja duvanskih proizvoda, alkoholnih pića i sadržaja koji mogu da upućuju na pornografske sadržaje.

Pošto je rekao da je nejasna odredba koja reguliše oglašavanje putem plakata, ministar trgovine, turizma i telekomunikacija Rasim Llajić je objasnio da je oglašavanje putem plakata dozvoljeno ako javna površina za postavljanje plakata aktom jedinice lokalne samoupurave bude određena za te namene ili je za postavljanje plakata na javnoj površini potrebna dozvola jedinice lokalne samouprave.

Demokrate smatraju predloženi zakon o informacionoj bezbednosti kao ozbiljan korak napred, a zamerke te stranke odnosile su se na mala ovlašćenja Nacionalnog centra za prevenciju bezbednosnih rizika u informaciono-komunikacionim sistemima.

Ljajić je objasnio da rešenje, prema kome će Ministarstvo imati izvršna ovlašćenja, a to telo sva druga u smislu upozoravanja, analize, sagledavanja stanja na globalnom nivou, davanja preporuka, postoji u svim zemljama EU, te da je ekonomičnije i operativnije.

Njihovo stanovište je i da zaštitnik građana i poverenik za informacije od javnog značaja i zaštitu podataka o ličnosti treba da budu u sastavu Tela za koordinaciju poslova informacione bezbednosti.

Naprednjaci su pozdravili formiranje Nacionalnog saveta za informatičku bezbednost, kao i nacionalnog tela koje treba hitno da reaguje ukoliko dođe do određenih napada u ovom prostoru.

Predloženi zakon, kako su istakli, govori o tome da se Srbija i vlada krajnje odgovorno odnose prema toj temi.

Socijalisti su u prilog teze o ozbiljnosti informacione bezbednosti izneli podatak da je predlogom budžeta za 2016. godinu američka vlada predvidela 14 milijardi dolara kako bi se bolje zaštitile savezne i privatne mreže od hakerskih pretnji.

Ljajić je poslanicima predstavio i predloženi zakon o oglašavanju, navodeći da je važeći zakon donet pre 10 godina i da su mnoge njegove odredbe prevaziđene usled razvoja tehnologija.

Cilj zakona, prema njegovim rečima, jeste zaštita potrošača, ali i da se obezbedi fer i poštena tržišna utakmica i sprečavanje nelojalne konkurencije.

Jedna od novina u predloženom zakonu tiče se oglašavanja alkoholnih pića, pa će ona koja imaju do 20 odsto alkohola moći da se reklamiraju od 18 sati do šest ujutru, a ona sa više od 20 odsto alkohola od 23 do šest sati ujutru.

Po prvi put će biti omogućeno reklamiranje alkoholnih pića i u štampanim medijima, sa izuzetkom časopisa i magazina namenjenih deci i maloletnicima, a predloženim zakonom je zabranjeno obmanjujuće oglašavanje, koje dovodi u zabludu kupce.

Novina je i oglašavanje na otvorenom prostoru, pa se preciznije definiše da se radi o isključivoj nadležnosti lokalnih samouprava, definiše se i internet oglašavanje, a po prvi put se reguliše oglašavanje igara na sreću, koje je ograničeno na period od 21 sat do šest ujutru.

Predlogom zakona o informacionoj bezbednosti predloženo je obrazovanje Nacionalnog centra za prevenciju bezbednosnih rizika u informaciono-komunikacionim sistemima, kao i Tela za koordinaciju poslova informacione bezbednosti kao koordinaciono telo Vlade Srbije.

Njega će činiti predstavnici ministarstava nadležnih za poslove informacionog društva, odbrane, unutrašnjih poslova, spoljnih poslova, pravde, službi bezbednosti, Kancelarije Saveta za nacionalnu bezbednost i zaštitu tajnih podataka, Generalnog sekretarijata Vlade, Uprave za zajediničke poslove republičkih organa i Nacionalnog centra za prevenciju bezbednosnih rizika.

Predlog zakona, pored ostalog, predviđa obaveze i odgovornost operatera informaciono-komunikacionih sistema u slučaju kada su određene aktivnosti u vezi sa tim sistemom poverene trećim licima, kao i obavezu obaveštavanje nadležnih organa o incidentima koji mogu da imaju značajan uticaj na narušavanje informacione bezbednosti.

Posebna glava je posvećena kriptobezbednosti i zaštiti od kompritujućeg elektronskog zračenja, pa je propisano da je ministarstvo nadležno za odbranu, za poslove informacione bezbednosti koji se odnose na odobravanje kriptografskih proizvoda, distribuciju kriptomaterijala i zaštitu od kompromitujućeg elektromagnetnog zračenja.

Predloženi zakon o oglašavanju postavlja, kako se navodi u njegovom obrazloženju, minimalna, transparentna i objektivna merila za sve učesnike u tom procesu.

Predloženim zakonom se, pored ostalog, zabranjuje obmanjujuće oglašavanje, oglašavanje koje sadrži prikaz maloletnika u opasnoj situaciji, oglašavanje koje neposredno poziva maloletnike na kupovinu roba ili usluga ili da to zahevaju od svojih roditelja, zabrana reklamiranja mleka, druge hrane i pića za odojčad do šest meseci i pribora za njihovo korišćenje.

Propisano je da u okviru jednog punog sata emitovanog programa komercijalnih pružalaca medijske usluge, TV oglašavanje i TV prodaja ne mogu zauzimati više od 20 odsto vremena, a za programe ustanove javnog medijskog servisa i pružaoce medijske usluge civilnog sektora više od 10 odsto.

Prenosi međunarodnih sportskih događaja od nacionalnog značaja posredstvom ustanova javnog medijskog servisa mogu se prekidati najduže devet minuta po satu, s tim da kupno emitovanje TV oglašavanja i TV prodaje može trajati najduže 10 odsto od ukupno dnevnog emitovanog sportskog programa.

Propisano je i da je oglašavanje na plakatu koji se postavlja na javnoj površini dozvoljeno ako je aktom jedinice lokalne samouprave dozvoljeno, a za postavljanje plakata na javnoj površini je potrebna dozvola jedinica lokalne samouprave.

Za one koji krše odbredbe zakona predviđena je kazna od 300.000 do dva miliona dinara.

Poslanici rad nastavljaju u petak razmatranjem 475 amandmana na predloge zakona o policiji, o javnom redu i miru i o javnom okupljanju.

Број коментара 0

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

субота, 10. мај 2025.
16° C

Коментари

Da, ali...
Како преживети прва три дана катастрофе у Србији, и за шта нас припрема ЕУ
Dvojnik mog oca
Вероватно свако од нас има свог двојника са којим дели и сличну ДНК
Nemogućnost tusiranja
Не туширате се сваког дана – не стидите се, то је здраво
Cestitke za uspeh
Да ли сте знали да се најбоље грамофонске ручице производе у Србији
Re: Eh...
Лесковачка спржа – производ са заштићеним географским пореклом