Читај ми!

Srpski predizborni izlog

Predizborna kampanja u Srbiji je u jeku, a analitičari i stručnjaci je ocenjuju kao "jednu od dosadnijih". Objašnjavaju da poruke kandidata smišljaju kopirajteri i ističu da se i političke reklame prilagođavaju tržištu.

Izbore u SAD iz 1960. godine, na kojima se biralo između Niksona i Kenedija, istorija političkog marketinga posmatra kao prelomne. Bila je to prva televizijska kampanja. Od tada se kandidati nude kao da su proizvodi. Kakav politički marketing stranke u Srbiji primenjuju u aktuelnoj kampanji?

U ovoj kampanji, srpski proizvodi umesto da nas gledaju pravo u oči, zagledani su u daljinu. Negde gde, valjda, počinje ta bolja budućnost.

"Vi ste mi maločas rekli da gledam u vas, a ja ću biti zagledan u večnost kao i lideri na bilbordima. To je recimo jedna zanimljiva analiza, da je svako od nas zagledan negde daleko, ne znam da li to znači da ipak nebeska Srbija nije izašla iz glava naših političkih vođa ili je jednostavno stvar daleko prizemnija, da nemaju šta da obećaju ovog trenutka i ovih meseci", kaže novinar Politike Aleksandar Apostolovski.

Dodaje da je onda možda za njih bolje da pošalju podsvesnu poruku da će bolji život,  koji inače obećavaju na kilo, doći negde iza horizonta.

Kopirajter i pisac Slavoljub Stanković ističe da upravo ljudi iz njegove struke smišljaju ono što se govori u kampanjama. Kao primer ističe kampanju koju je radio za kandidata druge države.

"Dao sam primer lifleta. Pošto treba da se tu nešto napiše, fingirao sam program, sve što bi tu trebalo: školstvo, zdrvstvo, zapošljavanje, sigurnost. I oni mi se jave posle izvesnog vremena i kažu sve je odobreno", priča Stanković.

"Ja kažem odobren je slogan, dobro. A ovo sad, morate da mi pošaljete program, da ja to malo sredim. Oni kažu: 'Ne, ne, sve je odboreno'", dodaje Stanković.

A kopirajteri prodaju ono što najbolje znaju - deterdžent. Naš lider pere bolje od drugih lidera. Tipični scenario - glas koji čita, poređenja lidera iza kojih ostaju fleke sa našim kod kojeg je sve snežno belo. Kao da je neko zamenio brend imenom lidera.

"Čim je u pitanju reklama, znači da je u pitanju neka prodaja. Možemo da posmatramo političke stranke kao brenodve, jer oni prodaju proizvode, svoje ideje, obećanja planove koje će ispuniti svojim građanima, interesnim grupama i tako. U tom smislu zaista reklama tome i služi - prodaji", objašnjava Slavoljub Stanković.

A reklame se prilagođavaju tržištu. Naše pitanje zato nije od koga bismo kupili polovan automobil, već ko će nam omogućiti da o kupovini automobila uopšte razmišljamo. A to su već krupna obećanja.

"Mislim da je ova kampanja jedna od dosadnijih, čak sam primetio da se međusobno ne cepaju plakati i ne šaraju bilbordi, znači ne dodaju se brčići, magareće uši i sve ostalo što sa jedne strane dokazuje da smo donekle dogurali u tom demokratskom procesu ali sa druge strane ta sedativna kamapnja malo uspavljuje", kaže Aleksandar Apostolovski.

Број коментара 5

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

понедељак, 04. август 2025.
18° C

Коментари

Da, ali...
Како преживети прва три дана катастрофе у Србији, и за шта нас припрема ЕУ
Dvojnik mog oca
Вероватно свако од нас има свог двојника са којим дели и сличну ДНК
Nemogućnost tusiranja
Не туширате се сваког дана – не стидите се, то је здраво
Cestitke za uspeh
Да ли сте знали да се најбоље грамофонске ручице производе у Србији
Re: Eh...
Лесковачка спржа – производ са заштићеним географским пореклом