Srbija uspela da sačuva izvoz, toalet-papir nije bio među najtraženijom robom
Srpska privreda se vraća u život. Pomoć države u vanrednom stanju bila je usmerena na očuvanje kičme privrede – malih i srednjih preduzeća, u kojima je zaposleno oko 900.000 ljudi. Predsednik Privredne komore Srbije Marko Čadež ističe da je Srbija jedna od retkih zemalja koja je imala pristojan izvoz u protekla dva meseca.
Paket pomoći srpskoj privredi vredan je oko 5,1 milijardu evra. Predviđene su i poreske olakšice za privatni sektor, a u četvrtak je počela i isplata minimalca za više od milion zaposlenih.
Predsednik Privredne komore Srbije Marko Čadež ističe da je Srbija jedna od retkih zemalja koja je imala pristojan izvoz u protekla dva meseca.
"Naše firme su zadržale svoja tržišta u inostranstvu. To je ono što je najvažnije. Predsednik Aleksandar Vučić je napomenuo da će nam trebati godinu dana da se oporavimo. Kada pogledate druge zemlje, to je minimalan period. Nekim zemljama će trebati pet do deset godina jer nisu uspele da očuvaju takozvanu kičmu ekonomije", objašnjava Čadež.
Smatra da se srpska privreda pokazala mnogo fleksibilnijom nego što mislimo da jeste.
"Iznenadila me je ta fleksibilnost. Više od 100 tekstilnih firmi je uspevalo da radi u tri smene tako što su se preorijentisali na šivenje maski, što od tekstila, što ručno pravljenih. Ljudi koji prave kozmetiku su svoje proizvodne kapacitet usmerili na proizvodnju dezinfekcionih sredstava. Druge firme su pravile i zaštitna odela", navodi Čadež.
Kaže da se već prošle nedelje dve trećine preduzetnika vratila na posao.
"Vladine mere su usmerene da se sačuvaju mala i srednja preduzeća, koja su u stvari dobavljači velikim. To je jedan sistem. Veliki ne mogu da postoje bez malih, a ni obrnuto", ističe Čadež.
Navodi podatak da se blizu 80.000 ljudi vratilo na posao, ali da se sa početkom rada gradskog i međugradskog prevoza, u ponedeljak očekuje povratak još više radnika.
Toalet-papir ni u prvih pet najtraženijih proizvoda
Žarko Malinović iz Privredne komore Srbije kaže da se za vreme vanrednog stanja stvorila velika fama oko toalet-papira.
"Činjenica je da je prvi dan toalet-papir bio jedan od najtraženijih artikala. Međutim, kada gledamo podatke 14. i 15. marta, zabeležili smo najveću tražnju koja je bila veća nego novogodišnja tražnja i tada smo imali brašno kao najtraženiji artikal, zatim so, riblje konzerve, testenine i ulje", objašnjava Malinović.
Kada se posmatra celokupan period tražnje od 14. marta, do 6. maja, koliko je na snazi bilo vanredno stanje, među pet najtraženiji artikala su jaja, sveže meso i riba, uz so i šećer.
Žarko Malinović ističe da ovi podaci nisu uzrokovani samo pandemijom, već i činjenicom da smo u tom periodu imali Vaskrs, 1. maj i slave.
"Posmatrali smo 23 kategorije proizvoda u 11 najvećih trgovinskih lanaca i u grupacijama malih trgovaca. Podaci su prilično egzaktni. Zanimljivo je da su riblje konzerve i ulje bili veoma traženi artikli. Kod svih ovih artikala smo imali pet puta veću tražnju po glavi stanovnika nego što je naša godišnja potreba", ističe Malinović.
Kaže da neki proizvodi nisu gotovo uopšte kupovani, a među njima su i alkoholna pića.
Коментари