Profesor Lukić: Pitanje NIS-a je intenziviranje igre nerava

Profesor Ekonomskog fakulteta u Beogradu Velimir Lukić rekao je za RTS da je pitanje NIS-a geopolitičko i spoljnopolitičko i kako OFAK presudi u vezi sa ovom kompanijom, to će imati implikacije na odluke o drugim ruskim kompanijama iz energetskog sektora, koje se nalaze pod sličnim sankcijama. Činjenica je da će početi da se prazne rezerve, a što se tiče uvoza očekujem da će se povećati, kaže Lukić.

Profesor Ekonomskog fakulteta u Beogradu Velimir Lukić rekao je da je u vezi sa NIS-om jedina stvar koja je izvesna – neizvesnost.

"Činjenice koje mogu da prelome situaciju u datom trenutku jesu one koje mogu da prezentuju američki advokati kompanije NIS. Oni mogu da dostave podrobne informacije i dokaze o tome kako napreduje proces pregovaranja“, naveo je Lukić.

Prema njegovim rečima, OFAK će odlučivati, a što se tiče naše države, mi smo učinili sve što je u našoj moći.

"Pitanje NIS-a je specifično spoljno-političko i geopolitičko pitanje, jer onako kako bude presuđeno od strane OFAK-a u ovoj konkretnoj situaciji, to će imati implikacije na odluke o drugim ruskim kompanijama iz energetskog sektora, koje se nalaze pod istim ili sličnim sankcijama“, rekao je profesor.

Dodao je da ako napravite jedan presedan ovde ili odlučite na neki način, onda se postavlja pitanje kako ćete u drugim situacijama da odlučite, a pitanje Lukojla je jedno od povezanih pitanja.

Na pitanje šta će se dogoditi ako rafinerija stane, Lukić kaže da imamo intenziviranje igre nerava.

"Rekao bih da ono što treba da posmatramo jesu naše rezerve naftnih derivata. Činjenica je da će one početi da se troše i prazne. Za očekivati je da potrošnja više-manje ostane stabilna, a što se tiče uvoza, zbog toga što će postojati nepodmirena tražnja, očekujem da će se povećavati po određenoj stopi u narednom periodu“, objasnio je Lukić.

Profit koji je imao NIS sad će da se preseli negde drugo

Kako je rekao, glavna posledica je činjenica da onaj profit koji je NIS ostvarivao i rafinerija sada će da se preseli negde na neko drugo mesto, najverovatnije u neke rafinerije u okruženju.

Govoreći o tome da li je ruski partner spreman da izađe iz vlasništva NIS-a, kaže da je ruski partner rezigniran sa svim onim što se dešava od oktobra meseca pa nadalje.

"Ovo nije nova situacija jer on u svom najbližem okruženju ima mnoštvo ruskih kompanija koje se nalaze u sličnom problemu. Nalaze pod blokadom, pod sankcijama i oni dobro znaju da je ruska država recipročno reagovala blokadom kompanija. Odnosno blokadom imovine stranih kompanija, zapadnih kompanija na blokadu imovine svojih kompanija koje se nalaze u inostranstvu“, kaže Lukić.

Međutim, sa druge strane ovo je, kako kaže, sasvim nova teritorija za našu državu.

Ko bi bio najbolji partner u NIS-u

"Država će sigurno ostati vlasnik, pitanje je da li će to biti manjinski ili većinski vlasnik, ali kakav god vlasnik da bude našoj državi je neophodan partner. Naša država nema resurse, ni ljudske, ni prirodne, a nema ni tehnologiju koja može da prati dalji razvoj u naftnom sektoru i energetici. Pitanje je vremena kada će nam opet biti potreban partner“, rekao je Lukić.

Na pitanje kakva bi bila procedura preuzimanja NIS-a, Lukić odgovara da je mnogo staza kojima možemo ići.

"Preuzimanje može biti prijateljsko ili neprijateljsko. Prijateljsko preuzimanje postoji kada između partnera postoji saglasnost, volja i redosled dosta karakterističnih utabanih koraka. To preuzimanje je brže ukoliko se radi o transformaciji manjinskog akcionara u većinskog“, rekao je Lukić.

Pored sankcija NIS-u, imamo i sankcije Lukojlu.

Lukić ocenjuje da evropsko naftno tržište u ovom trenutku deluje dosta otvoreno, kao tržište na kome će se pojaviti neki novi igrači.

"Meni se čini da kompanije iz Evroazijskog regiona, pogotovo sa Bliskog istoka, izuzetno galopirajuće napreduju ka Istočnoj Evropi“, rekao je Lukić.

Nadležni u državi kažu da imamo rezerve za dva do tri meseca, ali ima i ograničavajućih faktora.

"Za sada mislim da naftne kompanije u Srbiji koje nisu pod sankcijama mogu da zaključuju ugovore o isporuci sa različitim kompanijama. To nije sporno. Ono što je sporno jeste kako logistički, odnosno da li će rokovi isporuke koji su predviđeni u tim ugovorima da budu ispoštovani, jer mnogo je drugačija stvar kada imate transport železnicom, kada imate rekom ili čak drumom u odnosu na to kada imate jedan naftovod“, objasnio je Lukić.

O daljim očekivanjima, kaže da se cena nafte na svetskom tržištu nalazi u određenom padu, što znači da ponude ima, količine ima, one su tu raspoložive.

"Pre bih rekao da je sada pitanje logistike i ono sa čime smo već navikli da se suočavamo, to su ti uski lanci snabdevanja“, zaključio je Lukić.

понедељак, 01. децембар 2025.
12° C

Коментари

Da, ali...
Како преживети прва три дана катастрофе у Србији, и за шта нас припрема ЕУ
Dvojnik mog oca
Вероватно свако од нас има свог двојника са којим дели и сличну ДНК
Nemogućnost tusiranja
Не туширате се сваког дана – не стидите се, то је здраво
Cestitke za uspeh
Да ли сте знали да се најбоље грамофонске ручице производе у Србији
Re: Eh...
Лесковачка спржа – производ са заштићеним географским пореклом