Vasić: Mere NBS za otplatu kredita most koji treba da pomogne, korist i za klijente i za banke
Finansijski konsultant Vladimir Vasić rekao je za RTS da su mere NBS koje se odnose na pomoć građanima koji imaju problem u otplati kredita dobre za klijente, ali da nisu ni na štetu banaka. Ističe da će one pomoći građanima da "preplivaju" period u životu kada ne mogu da izmiruju obaveze i da se potom opet vrate da redovno plaćaju kredit.
Sve banke u Srbiji su u obavezi da od 15. oktobra dužnicima ponude olakšice u otplati kredita, pre nego što pokrenu postupak prinudne naplate. Reč je o meri Narodne banke Srbije donetoj kako bi se pomoglo građanima koji imaju teškoće, uz obrazloženje da je takva praksa uobičajena u mnogim evropskim zemljama, a propisana je i novom direktivom Evropske unije o potrošačkom kreditiranju.
Finansijski konsultant Vladimir Vasić kaže da prema statistici nema mnogo ljudi koji spadaju u kategoriju ljudi koji imaju problem sa otplatom kredita i da se taj procenat kreće oko dva odsto.
Naveo je primer da može da se dogodi da građani plaćaju stambeni kredit 20 godina i naiđe period nepredviđenih okolnosti kada ne mogu da izmiruju svoje obaveze, za takve slučajeve primenjivaće se ova mera.
Kako je rekao, ovo je most koji treba da pomogne, a korist će imati i klijenti i banke.
Olakšice dolaze u obzir kada klijent izgubi posao, značajno mu se smanje prihodi, doživi tešku bolest ili povredu, suoči se sa smrću člana porodice, ili razvodom braka ako je supružnik bio sudužnik.
Vasić je objasnio da kada bi se mera odnosila na sve onda to ne bi imalo smisla, već ako se dužniku u životu desi nešto krucijalno onda on podnosi zahtev kod banke da ne može da plaća kredit. U tom slučaju, kako kaže, predviđen je moratorijum od dva meseca, a banka može i samo da primeti da klijent ima poteškoće u otplati kredita pa da i sama predloži mere.
Osiguranje kao preventiva
Kao preventivu za nepredviđene okolnosti, predlaže da se građani osiguraju od gubitka posla što nije velika suma novca koja se izdvaja na mesečnom nivou, a ako se to dogodi pomaže u periodu od nekoliko meseci dok ne nađete novi posao.
"Nedovoljan broj građana plaća osiguranje na gubitak posla. Osiguranje funkcioniše tako da svi mi plaćamo osiguranje, a samo se nekom desi da zaista ostane bez posla. To je zajedništvo, a premija je mesečno mala. Posluži kao kišobran ako vam se desi gubitak posla", istakao je Vasić.
Pojasnio je i kako banka uračunava procenat ljudi koji ne mogu na vreme da izmiruju obaveze i kako banka uvek računa na to. "Banka to obračuna i svako od nas pomalo plati taj teret, bankama je bitno da redovno servisirate svoje obaveze", istakao je finansijski konsultant.
Na pitanje kako se pravi razlika između klijenata koji redovno izmiruju obaveze i onih koji to ne čine, Vasić kaže da postoji kreditni biro, gde je ubeleženo kako plaćate ili koliko kasnimo sa obavezama, i koji procenat plate vam je zadužen i na osnovu toga banke i određuju da li će neko dobiti kredit ili ne.
Podvukao je da predloženim merama banka može da prodiži period otplate klijentu. Na taj način on će mesečno imati manju ratu, banka neće biti na gubitku, klijent će napraviti most da prebrodi neku situaciju. Dodaje i da banka može da otpiše neki deo kamate, ali da oprosta glavnog duga nema.
"Sve banke u obavezi su da pomognu klijentima. One mogu da osete da klijent kasni i da mu ponude neko od rešenja da ne dođe u situaciju prinudne naplate", istakao je Vasić.
Коментари