VJT apeluje na građane da se uzdrže od blokada: Ograničavanje slobode kretanja suprotno Ustavu i zakonima
Više javno tužilaštvo, kao i osnovna javna tužilaštva, pojačali su svoja dežurstva u cilju blagovremenog reagovanja povodom blokada saobraćaja, saopštilo je VJT.
Ograničavanje prava na slobodu kretanja putem blokada javnog saobraćaja suprotno je Ustavu i zakonima Srbije, zbog čega Više javno tužilaštvo u Beogradu ponovo apeluje na građane da se uzdrže od takvog ponašanja, navodi se u saopštenju.
U suprotnom, dodaje VJT, pripadnici Ministarstva unutrašnjih poslova ovlašćeni su da preduzimaju zakonom propisana ovlašćenja i radnje u cilju očuvanja javnog reda i mira, bezbednosti, zaštite života, prava i sloboda građana, kao i zaštite imovine.
Nepoštovanje zakona implicira prekršajnu ili krivičnu odgovornost.
Što se tiče teritorije Beograda i najavljenih protivzakonitih radnji grupe građana, Više javno tužilaštvo, kao i osnovna javna tužilaštva, pojačala su svoja dežurstva u cilju blagovremenog reagovanja, navodi VJT.
Koja su ovlašćenja policije
“Ponovo podsećamo da prema Zakonu o policiji, u policijske poslove (čl. 30 Zakona o policiji) spadaju sledeće aktivnosti čiji je cilj bezbednosna zaštita života, prava i sloboda građana, zaštita imovine i podrška vladavini prava i to između ostalog: održavanje javnog reda i mira, prevencija kriminala i održavanje bezbednosti u zajednici, otkrivanje i rasvetljavanje prekršaja i krivičnih dela i hapšenje učinilaca“, navodi VJT.
Te radnje pripadnici policije preduzimaju potpuno samostalno, odnosno nije im potrebna prethodna konsultacija sa sudijama prekršajnog suda ili javnim tužilaštvom.
“Član 47 Zakona o policiji predviđa i Posebne mere i radnje, dok član 51 koji se odnosi na posebne mere za obezbeđivanje javnog reda i mira predviđa ovlašćenja ministra unutrašnjih poslova. U tom smislu ministar ima ovlašćenja da privremeno ograniči ili zabrani kretanje na određenim objektima, područjima ili javnim mestima, da privremeno zabrani nastanjivanje na određenom području ili napuštanje određenog područja ili da sprovede privremenu zaštitu građana kroz njihovo napuštanje određenog područja. Ove mere su oročene, ali mogu trajati sve dok za njima postoji potreba“, ističe tužilaštvo.
Prema licu ili licima koja remete javni red i mir mogu se primeniti sledeća policijska ovlašćenja: od upozorenja i naređenja (čl. 73), zatim utvrđivanja njegovog identiteta (čl. 75 st. 2) ukoliko, shodno zakonu, od te osobe preti opasnost koja zahteva policijsko postupanje.
Policija može da privremeno ograniči slobodu kretanja i zadržavanja na određenom prostoru i udalji lica sa tog prostora – dok traje uzrok za takvo stanje (čl. 89) preko upotrebe raznih sredstava prinude prema grupi lica (čl. 106) od fizičke sile, raspršivača sa nadražujućim dejstvom, elektromagnetnih sredstava, službenih palica, sredstava za vezivanje, službenih pasa i konja, specijalnih vozila, upotrebe mlazeva vode i hemijskih sredstava itd.
Ova ovlašćenja, po nalogu načelnika uprave, može da primeni policijski službenik prema grupi lica koja se protivpravno okupila ili se protivpravno ponaša, ili svojim ponašanjem može da izazove nasilje ili remećenje javnog reda i mira.
O tome takođe policijska uprava odlučuje samostalno, bez konsultacije sa javnim tužilaštvom ili prekršajnim sudom.
Pri tome, ističe VJT, važi pravilo da se primenjuje najblaže sredstvo prinude kojim se može ostvariti cilj.
Javno tužilaštvo u smislu člana 43 i 285 Zakonika o krivičnom postupku rukovodi predistražnim postupkom, tj. ukoliko postoje osnovi sumnje da je određena sooba izvršila krivično delo za koje se goni po službenoj dužnosti, može naložiti policiji da preduzme određene radnje radi otkrivanja učinilaca krivičnog dela u cilju krivičnog gonjenja, navodi se u saopštenju.
Коментари