Radovi i blokade sklonili tramvaje sa beogradskih šina – da li su autobusi dobra alternativa
U Beogradu, zbog sklanjanja tramvajskog mosta, radova u gradu, blokada, trenutno saobraća samo jedna tramvajska linija pod brojem 13, od Banovog brda do Bloka 45. Ostale linije su ili ukinute ili umesto njih saobraćaju autobusi.
Nema čuvene devetke i desetke u ulici Vojvode Stepe prema Banjici, kao i drugih tramvaja po gradu. Bez njih se ne može, tvrde građani koji su navikli da brže putuju nego autobusima.
Određenim putnicima tramvaju ulivaju poverenje u sigurnije putovanje, dok su drugima bučni i teže podnose putovanje jer nema klimu.
Prema strategiji javnog prevoza u gradu, tramvaji su posle gradskog voza zamišljeni kao najbrži i najefikasniji. Prema brojanju putnika iz 2001. sedmica i devetka su prevozile 80 i 60 hiljada putnika dnevno, sada ni približno.
Profesor Saobraćajnog fakulteta Predrag Živanović rekao je da dodatnu nepouzdanost proizvodi što putnici nekada uđu u tramvaj, ali ne znaju kuda će otići.
"Putnici ne znaju da li je to 7 ili 7A ili 7 sa nekim drugim sufiksom. Tako da je ta nepouzdanost i stohastičnost u pružanju usluge odbilo korisnike od toga koji sada možda više koriste na primer više liniju 95", istakao je Živanović.
Evolucija tramvajskog saobraćaja
Pre više od 130 godina, italijanska firma iz Milana dobila je monopol da izgradi 21 kilometar tramvajske pruge i osvetli glavni grad Srbije.
U oktobru daleke 1892. tramvaj na prvoj liniji Kalemegdan-Slavija vukli su konji Julka i Soko. Posle gotovo 130 godina napretka na svim poljima, ostali smo samo sa jednom linijom i to trinaesticom, od Banovog brda do Bloka 45.
Nekim puticima je nezamenjiva, jer ima trasu koja ne ometa drugi saobraćaj, dok je drugima mana što nema klimu, dok u onim "španskim" ima klime, ali nema vazduha.
Još 1912. godine prestonica je imala osam tramvajskih linija. Između dva velika rata popravljene su štete na prugama, a i tada je bilo 80 vozila, uglavnom iz Nemačke, 1985. godine dobijeno je još 45 kilometara tramvajske pruge. Tramvaji su prešli i reku, počeli da voze i na Novom Beogradu.
Pre 13 godina Most na Adi je postao alternativa za Novi Beograd, a sada jedina tramvajska veza.
Kupljeni su i čuveni "španci" i zbog njih prepravljane skretnice. Razmišljalo se 90-ih i o ukidanju tramvaja što je izazvalo paniku u GSP-u.
U toku su pripreme za izgradnju metroa, a pravi se tramvajska pruga i za Obrenovac. Ugovoreno je i stotinu novih tramvaja iz Turske.
Коментари