Prvi put kompletna ženska posada "Er Srbije" – let pilotkinja od Kraljevine Jugoslavije do danas
Vazduhoplovstvo je dugo važilo za mušku profesiju. Međutim, sve više žena u svetu i u Srbiji za radno mesto bira pilotsku kabinu. Nedavno je nacionalna avio-kompanija "Er Srbija" zabeležila istorijski trenutak, kada su prvi put na avionu tipa ATR kompletnu posadu činile žene.
Vanja, Tijana, Bojana i Nina istorijski put za Krakov pamte kao jedan od najlepših u karijeri.
Letelicom je upravljala kapetan Vanja Marčeta, jedina žena koja ima to zvanje na tipu aviona ATR.
Do tog dostignuća put je sadržao osam godina učenja i rada, ispunjenih čistom ljubavlju prema poslu.
"Pre svega je potrebno da se završi pilotska akademija, pa po završetku radi se jedna specijalizacija za poseban tip aviona. Potom, po dobijanju pozicije kopilota u avio-kompaniji, kopilot godinama stasava za ulogu kapetana - da bi bio upućen u kapetansku obuku", objašnjava Marčeta.
Dodaje da se tada, posle niza obuka, treninga, testova dobija zvanje kapetana koje ima od prošle godine.
Pilotkinje "Er Srbije"
Avionima "Er Srbije" upravlja 11 pilotkinja. Najveći izazov je, kažu, neustaljen raspored letenja i ritam spavanja, što može uticati i na porodicu.
Međutim, kao i u drugim profesijama, važi pravilo da "dogovor kuću gradi".
Kopilot Tijana Kankaraš smatra da se stereotip da je upravljanje avionom muški posao polako suzbija i da sve više žena želi da preuzme kontrolu u svoje ruke.
"Mi imamo priliku da gledamo na svet iz nekog drugog ugla, iz druge perspektive koju retko ko ima", ističe Kankaraš.
Naglašava da je veliki užitak upravljati avionom i tako spajati ljude i destinacije.
Vazduhoplovana akademija, sve više devojaka
Da Srbija prati svetski rast broja pilotkinja, potvrđuju i na Vazduhoplovnoj akademiji.
Za svako mesto na smeru Tehničar vazdušnog saobraćaja bori se 10 učenika, i sve je više devojaka.
"Učenici tog smera u trećem razredu imaju nastavni plan i program koji odgovara zapravo programu obuke pilota u okviru našeg centra", kaže nastavnik Vazduhoplovne akademije Vladimir Josipović.
Kaže da se je u tim odeljenjima pola dečaka - pola devojčica.
"Kada je u pitanju zastupljenost devojčica na kursevima, ako klasa ima 10 do 15 studenata nekih dve do tri devojčice po klasi", kaže Josipović.
Od pradede do praunuke
Mnoge je za profesiju opredelila porodična tradicija. Iako uzore često imaju u vojnom vazduhoplovstvu, više se opredeljuju za civilno.
Iva Todorović, učenica 4. razreda smera Tehničar vazdušnog saobraćaja, odlučila se za poziv jer od malena slušala priče pradedi koji je bio vojni pilot za vreme Drugog svetskog rata.
"Od tada se pojavila ljubav prema vazduhoplovstvu, a kasnije kad sam saznala da postoji Vazduhoplovna akademija, shvatila sam da je to posao kojim želim da se bavim i odlučila da nastavim tradiciju", predstavila je svoj put buduća pilotkinja.
Sve one nastavljaju tradiciju koju su u Kraljevini Jugoslaviji započele Kristina Gorišek, prva žena koja je samostalno letela avionom, i Danica Tomić, prva žena sa pilotskom dozvolom.
Коментари