RTS sa Pegazima u helikopteru Mi-17 – od traganja i spasavanja do transporta i gašenja požara

Ratno vazduhoplovstvo Vojske Srbije ima pet višenamenskih helikoptera Mi-17 ruske proizvodnje. Dva su stigla 2016. a preostala tri 2019. godine. Helikopter između ostalog može da prevozi 24 vojnika, da bude naoružan raketama, da gasi požare i prenosi teret. Naša ekipa letela je sa posadom 890. helikopterske eskadrile, popularnim Pegazima.

Kapetan prve klase Radovan Žunić priprema se za još jedan let u svojoj desetogodišnjoj karijeri. Od prošle godine je osposobljen za, kako kažu na aerodormu, vođu vazduhoplova, ali i za nastavnika letenja. Zato su sa njim, na letu ka jugu Srbije, mladi poručnici.

"Biti pilot da li u vojsci ili u civilstvu jednako je zanimljivo. Po mom mišljenju, čak i zanimljivije je biti pilot u vojsci, ali je i teže. Pilot u vojsci obavlja mnogo različitih zadataka i ima mnogo drugih obaveza u odnosu na druge pilote. Sem letenja, mi imamo obaveze i oko borbene pripreme i oko vojničkih stvari koje prate svakodnevni život. Ja bih se ponovo odlučio na isti ovaj poziv kada bi me ljudi pitali", naveo je kapetan Žunić.

Sa matičnog aerodroma u Batajnici helikopter Mi-17 poleteo je put Kraljeva, a zatim u Niš, gde će piloti preuzeti i drugu "sedamnaesticu". Do Niša samostalni let, od Niša u paru na maloj visini. Uvežbava se borbena kretnja.

"Helikopter može biti naoružan sa četiri saćasta lansera kalibra 80 mm. Takođe može biti naoružan sa četiri dvocevna topa kalibra 23 mm. Može biti u kombinaciji dva lansera, dva topa. Postoji mogućnost ugrađivanja u teretnoj kabini puško-mitraljeza", istakao je vodnik Slobodan Kuzmanović, tehničar za elektro i radioradarsku opremu.

Helikopter je višenamenski, pa su i zadaci najrazličitijih obima

Vodnik prve klase Miloš Roksandić objašnjava da helikopter može da ima više namena, pa su i zadaci najrazličitijih obima.

"Od traganja i spasavanja, preko prevoza, transporta, što ljudstva, što sredstava, preko gašenja požara i između ostalog i borbenih gađanja i sličnih aktivnosti tog tipa", naveo je vodnik prve klase Roksandić, koji je i letač tehničar.

Posadu čine dva pilota i letač tehničar. Kažu uloga letača je da poznaje helikopter kao svoj džep. Da se u zavisnosti od zadatka koristi svom raspoloživom opremom helikoptera, kako na zemlji tako i u vazduhu.

U helikopter može da stane i do 36 padobranaca sa opremom

Unutar velikog Mi-17 može da stane 24 putnika ili 36 padobranaca sa opremom. Moguće je prevoziti 12 ranjenika na nosilima ili do 4 tone tereta.

Teret je ovaj helikopter prevozio u avgustu prošle godine u Sloveniji, nakon velikih poplava. Mi-17 sa posadom, čiji je član bio i Žunić, danima je nesebično pomagala.

"Tamo smo proveli deset dana i pomagali smo njihovim vazduhoplovnim snagama u pomoći otklanjanju posledica od poplava. Radili smo izuzetno složene zadatke u planinskim uslovima. Ovaj helikopter je tad istakao puno svoje mogućnosti i namenu gde smo prevezli dobar deo preko 50 tona tereta koje kakve vrste. Tako da, to je nešto što meni je do sada karijeru obeležilo", rekao je kapetan Žunić.

Beleži se i da je Ratno vazduhoplovstvo pored ovih pet helikoptera, naoružano i sa dodatnim borbenim i neborbenim tipovima helikoptera – ukupno više od 30.

субота, 26. април 2025.
13° C

Коментари

Da, ali...
Како преживети прва три дана катастрофе у Србији, и за шта нас припрема ЕУ
Dvojnik mog oca
Вероватно свако од нас има свог двојника са којим дели и сличну ДНК
Nemogućnost tusiranja
Не туширате се сваког дана – не стидите се, то је здраво
Cestitke za uspeh
Да ли сте знали да се најбоље грамофонске ручице производе у Србији
Re: Eh...
Лесковачка спржа – производ са заштићеним географским пореклом