Trolejbus sleteo sa kolovoza na Zvezdari – da li je problem u okretnici ili u ispravnosti vozila
Na okretnici na Zvezdari juče je trolejbus na liniji 40 sleteo sa kolovoza i udario u ogradu. Nije bilo povređenih, a nadležni navode da je uzrok nezgode ljudski faktor. Nezgode se često dešavaju na tom mestu, a profesor Saobraćajnog fakulteta Vladimir Momčilović rekao je za RTS da je moguće da okretnica nije adekvatna, ali da je, imajući u vidu uzroke nezgoda, često vozilo to koje ih prouzrokuje.
Za vreme novogodišnjih praznika nije bilo problema u javnom prevozu, ali juče je na okretnici na Zvezdari sa kolovoza sleteo trolejbus na liniji 40, udario u ogradu, srećom ne i u pekaru, i nije bilo povređenih. Nadležni tvrde da je uzrok nezgode ljudski faktor.
Reč je o poslednjoj u nizu nezgoda na okretnici u Čingrijinoj ulici na Zvezdari. Najtragičnije na toj okretnici bilo je 2011. godine, kada je autobus na liniji 77 izgubio kontrolu i uleteo u park, usmrtivši mladića i devojku.
Profesor Vladimir Momčilović sa Saobraćajnog fakulteta rekao je za RTS da je moguće da okretnica nije adekvatna, ali da je, imajući u vidu uzroke nezgoda, često vozilo to koje ih prouzrokuje.
"Mogu da kažem da je tehničko stanje vozila u GSP-u, i ne samo u GSP-u, vrlo problematično", naveo je profesor Momčilović.
Problem sa registracijom trolejbusa
Trolejbusi u Beogradu nisu registrovani, zbog, kako je naveo profesor, problema sa vlasništvom, ali je istakao da su toga svesni i MUP i GSP i Grad Beograd.
"Taj problem se ne rešava. Godinama vi ne možete da registrujete vozilo za koje nemate dokaz o poreklu vozila", naveo je profesor Momčilović i dodao da GSP mora, zbog poverenja koje putnici i učesnici u saobraćaju imaju u to preduzeće, da obezbedi da ta vozila budu tehnički ispravna.
Istakao je da se ne može vršiti tehnički pregled nad vozilom koje nije registrovano i da se u tom slučaju vrši pregled tehničke ispravnosti.
"Oni urade neku pro forme, ali urade, kontrolu tehničke ispravnosti i osiguraju vozilo, s tim što to vozilo, pošto nema saobraćajne tablice, ne bi smelo da učestvuje u saobraćaju", naveo je profesor Saobraćajnog fakulteta.
Ocenio je da bi rešenje moralo da se nađe, pošto je pitanje kako će se nadoknaditi šteta koju je to vozilo nanelo.
"Sa druge strane, onaj vozač koji ulazi u vozilo koje nije registrovano svesno čini krivično delo, na neki način, pošto upravlja vozilom koje nema aktivnu registraciju. Međutim, oni obavljaju pregled tih vozila. U GSP-u postoje dve rutine. Postoji rutina koja je taj tehnički pregled, redovni, šestomesečni, na svim vozilima se obavlja, a druga stvar je noćni pregled. Nakon svakog dana proverava se stanje tehničke ispravnosti vozila i na taj način se uveravaju da li je to vozilo spremno za rad sutradan ponovo na liniji", rekao je profesor Momčilović.
"Vozila koja se češće kvare trebalo bi zameniti kvalitetnijim"
Govoreći o ranijim nezgodama, u kojima se gubila kontrola nad vozilom, profesor Momčilović je rekao da se takve nezgode mogu preduprediti kontrolom stanja motora.
"Problem je kada uzimate manje kvalitetne motore. Nabavka vozila je povremeno išla na to da ne kupujemo uvek najkvalitetnija vozila, odnosno gleda se da se kupi što više vozila. To je bio kod nas neki princip, da obavimo što bolje prevoz sa što većim brojem vozila, a kakav je kvalitet tih vozila, pa hajde neka je otprilike prihvatljiv i to je onda dobro za nas", istakao je profesor Momčilović.
Dodao je da je sada veliki problem i nedostatak delova, kao i javne nabavke za te delove, koje je ocenio neefikasnim.
"Vi dok pokrenete javnu nabavku, dok sprovedete javnu nabavku, vama se nagomilaju još ostali delovi, s obzirom da su vozila stara. Vi sada imate sve više i više otkaza. Oni treba preventivno da imaju jako puno rezervnih delova na lageru i kad su nekvalitetna vozila, to se i više kvari", istakao je Momčilović.
Dodao je da bi vozila koja se statistički češće kvare trebalo zameniti kvalitetnijim vozilima.
Smatra da se previše često dešavaju iberturaže, odnosno nekontrolisana ubrzavanja vozila i da bi taj problem morao da se reši redovnim i adekvatnim održavanjem vozila ili pravovremenim isključivanjem iz saobraćaja.
Profesor Momčilović je naveo i primer autobusa koji su kao donacija iz Japana stigli u Beograd 2003. godine. Istakao je da su donatori insistirali da se ta vozila redovno održavaju, što je, kako je naveo, doprineo da ona budu u savršenom stanju.
Ceo razgovor sa prof. dr Vladimirom Momčilovićem pogledajte u video-snimku na početku teksta.
Коментари