среда, 13.04.2022, 15:06 -> 15:21
Извор: РТС
Vojinović: "Rafali" menjaju ne samo "migove 29" već i jurišne avione
Srbija je nasledstvom Jugoslavije dobila šarenoliku flotu borbenih aviona i sada je vreme da se krenu pregovori i da se, kada se najsposobniji migovi budu povlačili, u tom trenutku počne sa obukom i prijemom aviona tipa "Rafal". Razlog zbog koga zemlje male i srednje veličine donose odluke da kupuju ove francuske avione je da bi ili modernizovalie svoje ratno vazduhoplovstvo ili zamenile nekoliko tipova borbenih aviona, kaže Petar Vojinović, glavni i odgovorni urednik portala "Tango siks".
Vojinović ističe da pregovori o nabavci "Rafala" traju duže od godinu dana. Posle završetka vežbe "Vatreni štit 2022", čula se i prva javna potvrda o pregovorima Srbije i Francuske o nabavci ovih višenamenskih borbenih aviona za Vojsku Srbije.
Prema njegovim rečima javnost se seća polovnih "migova 29" koji su nabavljani iz Rusije i Belorusije. Oni su remontovani i tada je bio rešen nedostatak lovaca.
"Unapredili smo ih i oni su postali višenamenski borbeni avioni ali su po svom veku upotrebe ograničeni, budući da su proizvdenih 80-tih godina. Polovina od flote od 14 letelica mogla bi da se povuče iz upotrebe do 2025. godine a cela flota do 2035. godine", objašnjava Vojinović.
Dodaje da se zbog toga sada kreće sa pregovorima budući da je "Rafal" veoma popularan, nekoliko zemalja u poslednjih 15 godina ga je naručilo, i postoji lista čekanja.
"Sada ono što se pregovara, ono što smo dobili potvrdu da se događa, najverovatnije ćemo te avione da dobijemo baš u vreme kada se migovi povlače iz upotrebe i više nisu isplativi za održavanje", poručuje urednik portala "Tango siks".
Naglašava da je to rešenje koje će da zameni nekoliko tipova aviona, ne samo "migove 29" već i jurišne avione. "Rafal" je višenamenski borbeni avion, platforma koja u jednoj misiji kada poleti može da uradi obe namene da "juri i obara druge avione" i dejstvuje iz vazduha po zemlji.
"Dobili smo imali informaciju da Srbija želi dve eskadrile, dva puta po 12 borbenih aviona. Najverovatnije nisu sve "Rafali" i sada pokušavamo da rastumačimo te najave. Više medija je objavilo da su u pitanju i polovni avioni tipa "jurofajter tajfun" koji su još interesantniji. Sada imamo dve opcije koje su ključno iznenađenje po budućim cenama i sposobnostima, neverovatan skok u odnosu na ono što smo imali", ističe Petar Vojinović.
Kineski sistem FK-3
Prema rečima Vojinovića poslednji raketni protivvazduhoplovni sistem "kub" je kupljen pre 38 godina.
Kineski sistem FK-3 zaprvao predstavlja raketni sistem srednjeg dometa koji sada ima trodupli, po kataloškim informacijama, domet svega ovoga što imamo i on je tehnološki dramatičan skok u odnosu na današnje PVO sisteme.
Nabavka borbenih bespilotnih letelica
Srbija je prva zemlja, kaže Vojinović, u eks Ju regionu i zemljama istočne Evrope koja je kupila kineske borbene bespilotne letelice.
"Mi smo ih nabavili pre dve godine i predsednik Aleksandar Vučić je na vojnoj bežbi najavio nabavku dodatnih borbenih bespolitnih letelica, većih dimenzija, i turske bespilotne letelice "Barjaktar", rekao je glavni i odgovorni urednik portala "Tango siks".
Dodaje da već sada Srbija ima sposobnost da na daljinama do 10-tak kilometara šalje bezposadne platforme, odnosno bespilotne letelice koje nemaju pilote i koje u nekim scenarijima možda mogu da budu adekvatnije rešenje od borbenih aviona.
"Gledajući konflikte u Ukrajini njihovo korišćenje je ušlo u miks opcija koje zemlje mogu da koriste prilikom borbenih dejstava i to je praćenje najmodernijih tokova u vojnim stvarima", smatra Vojinović.
"Er Srbija" pojačana avionom Erbas A319
"Er Srbija" je najavila iznajmljivanje još jednog uskotrupnog aviona tipa "Erbas 319".
"Pre dve nedelje je počela letnja sezona i avio-kompanijama se povećavaju frekvencije. "Er Srbija" će pokušati da posle dve godine povrati svoje poslovne perfomanse", ističe Vojinović.
Naglašava da povećanje cena goriva utiče na avio kompanije ali da, ako je povećanje goriva 20, 30 posto, ne znači da će cena karte rasti toliko.
"Turističe agencije imaju pravo da zbog objektivnih uslova na tržištu, zbog povećanja cena nečega što je ključni deo usluge, povećaju cenu aranžmana", kaže Petar Vojinović.
Коментари