Porez na "jake" automobile po vrednosti, umesto po kubikaži?
U Srbiji bi uskoro mogli da budu promenjeni kriterijumi za utvrđivanje poreza na automobile koji imaju više od 2.000 kubika, a direktor Centra za motorna vozila AMSS-a Milan Božić smatra da bi rešenje bilo da se vozila oporezuju po vrednosti, umesto po kubikaži.
U Ministarstvu finansija priprema se nacrt zakona o oporezivanju automobila, dok se istovremeno razmatra kako da se pravedno odredi tržišna vrednost vozila, a što bi omogućilo prelazak na oporezivanje po vrednosti, a ne snazi vozila.
Inače, vrednost vozila, u slučaju da se primeni kriterijum vrednosti na tržištu prilikom oporezivanja, bila bi procenjivana ili na osnovu Kataloga Auto-moto saveza Srbije ili tako da se umesto postojećih sedam, uvede devet ili više grupa vozila po kubikaži.
U Ministarstvu finansija su za Tanjug rekli da je formirana radna grupa od predstavnika tog ministarstva, Poreske uprave i Ministarstva unutrašnjih poslova koja treba da izradi nacrt zakona za oporezivanje automobila.
"Radna grupa je počela sa radom, trenutno analizira uslove za adekvatnu primenu takvih zakonskih rešenja, koja bi trebalo da obezbede blagovremeno utvrđivanje tržišnih vrednosti vozila, sa kojima ne bi bila narušena efikasnost postupka registracije koja sada postoji, kažu u ministarstvu, gde očekuju da nacrt bude završen ove godine.
Direktor Centra za motorna vozila AMSS-a Milan Božić smatra da bi rešenje da se vozila oporezuju po vrednosti, koja bi bila procenjivana na osnovu Kataloga AMSS-a, bilo izuzetno dobro i mnogo bolje nego trenutno rešenje.
"Sada imate prilično nepravedan sistem, da vozila sa istom zapreminom plaćaju isti porez. Na oko to izgleda dobro, ali nije. U najvišoj kategoriji, gde su vozila koja imaju više od 3.000 kubika, najjeftiniji automobil u katalogu je 600.000 dinara, a najskuplji 62 miliona dinara. Taj prvi platiće porez oko 2.000 evra, a sam taj auto, koji je starije proizvodnje, ne vredi ni približno toliko", ističe Božić.
Kada se radi po katalogu, odnosno po kriterijumu vrednosti vozila na tržištu, odnos tržišne i kataloške cene vozila stalno se prati, te postoji analiza cena u katalogu i onoga što je realno, kaže Božić i ističe da u preambuli kataloga za procenu vrednosti vozila AMSS-a stoji da je to "katalog orijentacionih cena".
Božić ne isključuje mogućnost da će i tom slučaju biti nezadovoljnih vlasnika, odnosno korisnika kataloga.
"Na primer, ako plaćate porez reći ćete da je cena previsoka, da treba da bude mnogo manja, a ako isti čovek sutra ima štetu i treba da je naplati u osiguravajućoj kući, reći će da je cena mnogo niska. Dakle, sve dok se i jedni i drugi bune, mi znamo da smo sa kataloškom cenom tu negde. Ako se samo jedni bune, onda ne valja. Pratimo tu cenu, ima određenih odstupanja naravno, ne postoji na svetu savršen katalog", objašnjava Božić.
Ističe da su u katalogu uprosečene cene, te da se može pojaviti automobil koji je prešao tri puta više ili tri puta manje od normiranog, odnosno da može biti i šest puta veća razlika u kilometraži, a mogu postojati i oštećenja.
Kao primer, uzeo je vozilo "fijat punto 1.3 turbodizel multidžet" 2008. godište i posredstvom veb aplikacije, na koju se oslanja i Poreska uprava prilikom procene vozila kod kupoprodajnih ugovora, procenio njegovu vrednost na 334.872 dinara, dok, za to vozilo, cena u oglasima, zavisno od stanja i opreme, varira od 2.200 do 4.000 evra.
Božić objašnjava da dva puta godišnje, 1. januara i 1. jula izlazi štampano izdanje Kataloga AMSS, međutim, ističe da u poslednjih nekoliko godina postoji veb aplikacija, koju koristi Poreska uprava i koja se ažurira praktično na dnevnom nivou, te da se sve što je aktuelno ubacuje kako bi Poreska uprava "imala komfor u radu i vrlo precizne podatke".
Katalog AMSS-a, kaže Božić, ni po čemu se ne oslanja na strane kataloge i u njemu se koriste cene koje se dobiju od domaćih uvoznika.
Božić posebno ističe da katalog AMSS sadrži najveći broj vozila u Evropi, jer se u njemu nalazi više od 80.000 tipova i modela, u odnosu na, recimo, nemački "Švake" katalog, koji je najprodavaniji u Evropi, a ima dvadesetak hiljada tipova vozila.
Упутство
Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.
Број коментара 5
Пошаљи коментар