среда, 10.02.2016, 19:30 -> 20:13
Извор: РТС
Sve starije biračko telo u Srbiji
Demografska slika Srbije sagledava se i kroz birački spisak. Prosečan birač je muškarac od 50 godina sa diplomom srednje škole. Ali i biračko telo je sve starije. Starijih od 65 godina sve je više, a onih koji punoletstvom tek stiču pravo glasa – sve manje.
Svaki četvrti građanin Srbije sa pravom glasa ima više od 65 godina. I u godini pred 11. parlamentarne izbore iz biračkog spiska je gotovo 25.000 više izbrisanih nego onih koji će glasati prvi put.
"To je posledica intenzivnog demografskog starenja. Efektivno biračko telo je još starije od ovog koje je zvanično publikovano jer su tu i lica koja su na radu u inostranstvu, a taj kontingent u inostranstvu ima vrlo slabu izlaznost. Oni koji su ostali u zemlji još su stariji", kaže demograf Goran Penev.
Starijih od 65 godina u biračkom spisku ima za oko 400.000 više nego mlađih od 30. Osim što ih je manje, manjka im i interesovanja za politiku. Primetna su i skretanja udesno.
"Trend da kod nas mladi produženo žive u svojoj porodici ima efekat i na politička opredeljenja, tako da možete da pretpostavite da se politički stavovi srednje generacije reprodukuju na ove mlađe. Ali mladi imaju i indignaciju prema politici, političarima, izborima i ne veruju da se njihovi stavovi adekvatno reprezentuju. To u velikoj meri znači da su mnogi od njih spremni da ne izađu na izbore", kaže prof. dr Slobodan Cvejić iz Grupe za razvojnu inicijativu "Secons".
Starije biračko telo znači i da je u njemu više žena. Svaki osmi birač je žena, muškarac svaki deseti.
"Sa demografskog aspekta to je promena starosne i polne strukture, ali stranke moraju voditi računa da se menja i struktura biračkog tela, da tzv. siva sila dobija na značaju", ističe Goran Penev.
Ako biraju stariji, političko interesovanje više je na strani gerontoloških, nego sportskih centara. Zdravstvena nega i osiguranje najstarijih. Penzije. Na birališta se izlazi ranije i radije.
"Ljudi koji imaju manje od 30, imaju drugačije potrošačke navike, životne stilove i pre svega drugačije medijske navike, radi se o populaciji koja nije fokusirana i do koje stranke moraju da dolaze nekim vidom individualnih kampanja", kaže Bojana Klačar iz Cesida.
Od generacije "ipsilon", treće doba se lakše pridobija. Najčešće su pred televizorom ili uz novine. Do 2020. birača starijih od 65 biće znatno više. Pridružiće im se bebi-bumeri. Generacija visokog nataliteta rođena posle Drugog svetskog rata.
Упутство
Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.
Број коментара 1
Пошаљи коментар