Читај ми!

Četvrtaci ne razlikuju pravu, polupravu, duž

Standardi postignuća učenika, koji definišu šta učenik zna i ume na kraju određenog ciklusa obrazovanja, nedovoljno se koriste u praksi i nisu prepoznati kao alatka za dobar rad nastavnika, pokazalo istraživanje Zavoda za vrednovanje kvaliteta obrazovanja i vaspitanja.

Učitelji i nastavnici doživljavaju standarde, koji su doneti 2011. godine, kao administrativnu meru spolja nametnutu za kontrolu kvaliteta, pa naši đaci četvrtog i osmog razreda, koji su učestvovali u istraživanju nisu u stanju da, na primer, iz srpskog uspešno formulišu ideju teksta ili da iz matematike prave razliku šta je prava, poluprava, duž, prenosi Tanjug.

Istraživanje rađeno na uzorku od 5.000 učenika pokazalo je da više od 50 odsto njih doslovno tumači tekst, a samo mali broj najnaprednijih izvodi složenije zaključke, tumači tekst i uviđa poentu, rekla je predstavnica Zavoda Jasmina Đelić na predstavljanju rezultata članovima Nacionalnog prosvetnog saveta.

"Ne kažemo da treba spuštati standarde, ali treba razmisliti da li je nastavnicima dovoljno jasno na čemu treba da rade do kraja četvrtog razreda", rekla je Đelićeva, smatrajući da treba preispitati i sadržaje udžbenika, ali i zahteve koji se postavljaju pred učenike.

Đelićeva je podsetila da je poslednje nacionalno istraživanje o postignućima učenika bilo 2004. godine.

Istraživanje urađeno proletos, slično nacionalnom, trebalo je da otkrije da li učenici ostvaruju očekivane rezultate u odnosu na zadate standarde. U četvrtom razredu testirano je znanje iz srpskog, matematike i prirode i društva, a u osmom srpski i matematika.

U matematici četvrtaci najčešće greše kod redosleda računskih pojmova, ne razlikuju pojmove prava, poluprava, duž, poznavanje pravila "veći za", "manji za", ne razlikuju formule za oblik i površinu pravougaonika, kaže Jasmina Đelić.

Na sva tri testa, deset odsto najslabijih učenika rešava prosečno 25 odsto zadataka, a 90 odsto najuspešnijih daju oko 85 odsto postignuća, pokazalo je istraživanje.

Takođe, pokazalo se da postoje razlike u obrazovanju đaka na selu i u gradskim sredinama, a da devojčice imaju znatno viša postignuća (61 odsto) od dečaka (54 odsto) na testu iz srpskog jezika.

Standardi su postavljeni tako da se očekuje da više od 80 odsto dece reši pitanja osnovnog nivoa, 50 odsto srednjeg, a oko 25 odsto đaka treba da bude uspešno na naprednom nivou.

Analiza je pokazala i da nastavnici koji su pregledali testove uopšte nisu poštovali uputstvo za ocenjivanje, pa su sastavljači pitanja prinuđeni da prave testove zatvorenog tipa (na zaokruživanje), što može da zavara kad govorimo o postignuću đaka, rečeno je na sednici Nacionalnog prosvetnog saveta.

Број коментара 2

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

среда, 10. септембар 2025.
26° C

Коментари

Da, ali...
Како преживети прва три дана катастрофе у Србији, и за шта нас припрема ЕУ
Dvojnik mog oca
Вероватно свако од нас има свог двојника са којим дели и сличну ДНК
Nemogućnost tusiranja
Не туширате се сваког дана – не стидите се, то је здраво
Cestitke za uspeh
Да ли сте знали да се најбоље грамофонске ручице производе у Србији
Re: Eh...
Лесковачка спржа – производ са заштићеним географским пореклом