четвртак, 13.03.2014, 10:55 -> 14:01
Аутор: Пише: Бојан Тркуља, Twitter: @xbojan
Formula 1 kakvu smo sanjali
Za sve vas kojima je dosadila četvorogodišnja dominacija Red Bula, i koji ne možete da dočekate ishod epskog duela Ferarijevih vozača, za sve koji se radujete povratku turba, godinama čekate renesansu Vilijamsa ili priliku da vidite Hamiltona u autu koji može da donese titulu, za sve vas koji ste se uželeli Formule 1 kojom dominiraju motori a ne aerodinamika, i želite automobile koji u krivinama proklizavaju ali zato na pravcima „šišaju“ brže nego ikad, za sve koji se sa čežnjom prisećate vremena kada se ishod nije znao do poslednjeg kruga zbog mogućnosti mehaničkih kvarova i ostajanja bez goriva, drugim rečima - za sve nas, ljubitelje najuzbudljivijeg trkanja na planeti - zimski san se napokon završava predstojećeg vikenda.
U petak nešto iza ponoći po našem vremenu krećemo na novo ludo putovanje tokom kojeg ćemo za 254 dana između Melburna i Abu Dabija gledati jednu novu Formulu 1 u kojoj (gotovo) ništa neće biti kao što je nekad bilo. Nikada u istoriji ovog sporta nisu viđene tako korenite promene pravila kao što će to biti slučaj u 2014. godini, a opet, nikada te promene nisu tako željno iščekivane kao što je to sada slučaj. Pođimo zato redom na kratku turu upoznavanja sa najvažnijim novitetima.
Najuzbudljivija vest je svakako odlazak starih, prevaziđenih V8 motora i uvođenje nove generacije modernih, moćnih i ekonomičnih hibridnih pogonskih agregata. Da, agregata, pošto je novi V6 turbo zapremine 1600 kubika i 600 konjskih snaga samo jedan deo pogonskog agregata, koji zajedno sa motorom sa unutrašnjim sagorevanjem čine i dva elektromotora, jedan koj prikuplja kinetičku energiju prilikom kočenja (MGU-K - Motor Generator Unit-Kinetic), i drugi koji prikuplja toplotnu energiju iz izduvnog sistema (MGU-H - Motor Generator Unit-Heat) kao i baterija u kojoj se ta energija čuva*. Koliko su dva elektromotora (i baterija, naravno) bitni najbolje se vidi po tome što će obezbeđivati dodatnih 160 konjskih snaga koji će moći da se koriste tokom 33,3 sekunde u jednom krugu (za poređenje, prošlosezonski KERS je bio vredan samo 80 konja tokom 6,7 sekundi). Svaki vozač tokom sezone na raspolaganju ima 5 agregata (prošle sezone 8), s' tim da se delovi mogu međusobno kombinovati (npr. turbo iz jednog agregata, baterije iz drugog a elektromotori iz trećeg) između 5 dozvoljenih kompleta bez straha od kazne.
Uz novi agregat/motor naravno ide i novi menjač, sa obaveznih 8 stepeni prenosa i pre početka sezone zadatim odnosom između brzina (dozvoljena je jedna promena odnosa brzina tokom sezone dok je prošle sezone bilo dozvoljeno čak 30 promena); od ove godine menjači moraju da izdrže (bar) 6 uzastopnih trka, odnosno jednu više nego prošle godine.
Važna karakteristika novih pogonskih agregata će u skladu sa duhom vremena u kome živimo biti i štedljivost, budući da su zapremine rezervoara ograničene na 100 kilograma goriva, uz dodatni limit da protok ne može biti veći od 100kg na sat. To znači da će automobili startovati sa 40-50 kilograma goriva manje nego lane.
Promene na nivou motora su uslovile i povećanje minimalne dozvoljene mase automobila za dodatnih 48 kilograma, pa je granica sada na 690kg (automobil plus vozač). Međutim, i pored podizanja limita, vozači će u 2014. morati da budu na strožijoj dijeti nego ikada ranije, budući da su novi agregati bar 60 kilograma teži od prošlosezonskih.
Bitna promena se odnosi i na uvođenje takozvanih "brake-by-wire" sistema, odnosno kompjuterske kontrole pritiska kočenja na zadnjim točkovima, usled potrebe za boljom kontrolom načina prikupljanja kinetičke energije.
Što se aerodinamike tiče, promene deluju suptilnije u odnosu na revoluciju u pogonskom agregatu, ali posledice će takođe biti dalekosežne.
Ono što će se prvo uočiti je smanjenje maksimalne dozvoljene visine prednjeg kraja („nosa") automobila sa dosadašnjih 55 na samo 18,5 santimetara, kao i sužavanje dozvoljene širine prednjeg krila sa 180 na 165cm. Na zadnjem kraju automobila u novoj sezoni su zabranjeni donji deo zadnjeg krila (takozvani "beam wing") i onemogućeni produvani difuzori i „koanda" efekat - umesto dve izduvne cevi dozvoljena je samo jedna sa strogo propisanom lokacijom koja onemogućava postizanje dodatnog aerodinamskog efekta izduvnih gasova. Povećan je i otvor prilikom aktiviranja DRS-a, ali ne da bi se dodatno povećala brzina već da bi se smanjila stabilnost zadnjeg krila.
Ono što sve nas koji obožavamo Formulu 1 a nismo stručnjaci za mehaniku i/ili aerodinamiku ipak mnogo više zanima su efekti svih ovih promena, a srećom, to bi trebalo da bude najlepši deo priče. Jer, nove formule bi trebalo da izgube bar 20% prijanjanja u odnosu na prošlosezonske modele, a pri tome će obrtni momenat novih agregata biti značajno veći nego što je to do sada bio slučaj. Kao rezultat, dobićemo automobile koji će u krivinama biti značajno sporiji a na pravcima bar 20-30 km/h brži, dok će uspešno prenošenje tolikog obrtnog momenta na asfalt uz izbegavanje proklizavanja guma (koje možemo očekivati čak i u 4. brzini!) činiti vožnju značajno komplikovanijom nego prethodnih sezona, pa će biti svojevrsna tačka razdvajanja između odličnih i vrhunskih vozača.
Naravno da ne smeju da se zaborave i one neželjene ali potencijalno izuzetno uzbudljive posledice novih pravila koje bih mogao da nazovem efektom vremeplova: spremite se za povratak pravo u romantične '80 godine prošlog veka kada eksplozije motora, kvarovi menjača ili ostajanje bez goriva nisu zaobilazili nijedan tim i nijednog vozača. Ukoliko pak dođe „samo" do kvara elektromotora ili baterije, efekat će biti mnogo vidljiviji nego što je to bio slučaj prilikom kvara KERS-a prethodnih sezona, budući da će gubitak vremena iznositi i nekoliko sekundi po krugu.
Dodatne izmene pravila odnose se na uvođenje četiri dvodnevna testiranja tokom sezone (a svi timovi će jedan dan morati da posvete testiranju Pirelijevih guma); povećanje broja dozvoljenih kompleta guma tokom vikenda sa 11 na 12, pri čemu će dodatni komplet moći da se koristi samo u prvih 30 minuta prvog treninga petkom; novi sistem kaznenih bodova prema kojem će vozači koji ih skupe 12 tokom isto toliko meseci automatski biti suspendovani na narednoj trci; uvođenje nove kazne od 5 sekundi za prekršaje tokom trke (koja se služi ili prilikom redovnog odlaska u boks, ili ukoliko vozač do kraja trke ne ide na servis dodavanjem 5 sekundi na konačno vreme); promenu kvalifikacionog formata utoliko što vozač koji izbegne postavljanja vremena u nekom delu treninga na startu trke zauzima poziciju koju je imao u prethodnom delu treninga.
Na kraju, fer je spomenuti i dve novosti bez kojih smo baš i mogli u 2014. godini. Usled novopropisane visine prednjeg dela automobila i „snalažljive" interpretacije tog pravila od strane dizajnera, u novoj sezoni ćemo gledati neke od najružnijih automobila od kako postoji Formula 1 (predvođene čudovišnim Kejteramom koji izgleda kao da je pravljen od lego kocki), dok ćemo na finalnoj trci sezone biti „nagrađeni" najglupljim pravilom u istoriji sporta - duplim bodovima?! Još bi trebalo da budemo srećni što su timovi u poslednjem trenutku odbili još jednu fantastičnu Bernijevu ideju - da se dupli bodovi dodeljuju na poslednje tri trke?! Svašta.
Sutra: Trenutni poredak timova i šta možemo očekivati u Melburnu
*FIA će u stvari agregat posmatrati ne kao celinu, već kao sistem koji se sastoji od 6 delova - motor, turbo, dva elektromotora, baterija i kontrolna jedinica elektronike.
Упутство
Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.
Број коментара 3
Пошаљи коментар